مسجد وکیل کجاست ؟!

0
2250

مسجد وکیل

مسجد وکیل در خیابان آیت الله طالقانی و در بین حمام و بازار وکیل قرار گرفته است. این مسجد در سال ۱۱۸۸ توسط کریم خان زند ساخته شده است. مساحت مسجد ۱۱ هزار متر مربع می باشد که ۹۶۰۰ متر آن زیربنا است. طول آن ۱۲۰ متر و پهنای آن ۸۰ متر است.مسجد وکیل که به آن مسجد سلطانی نیز می گویند یکی از شاهکارهای هنر معماری دوره زندیه است. در ورودی مسجد که در شمال آن قرار دارد از دو لنگه چوبی ساخته شده و مربوط به همان زمان زندیه است. هر لنگه در ها ۸ متر ارتفاع و ۳ متر پهنا دارد. بین در ورودی و حیاط مسجد دالانی بلند وجود دارد که دارای دو راهروی پهن است و پس از گردشی ۹۰ درجه به حیاط مسجد وصل می شود. بر روی دیوارهای این دالان کاشی کاری ها و نوشته هایی به خط نستعلیق دیده می شود . حیاط مسجد با سنگ های بزرگ فرش شده است. این حیاط مربع شکل است و پهنای آن ۶۰ در ۶۵  متر مربع است. حوضی بزرگ به اندازه ۴۰ متر طول و ۵ متر عرض در وسط آن قرار دارد و در چهار جهت حیاط مسجد، تاق نماهای زیادی وجود دارد.

  مسجد وکیل    مسجد وکیل
مسجد وکیل

در ضلع شمال مسجد طاق بسیار بزرگ و باشکوهی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است . پهنای دهانه آن ۱۲ متر و بلندی آن ۲۰ متر می باشد، این طاق یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایران است . روی دو درز چپ و راست طاق مروارید مجلس کاشی کاری شده ای است که با نقش های گل و بوته ، برگ و دیگر طرح ها تزیین شده است . در پایین درزهای این طاق جمله هایی به خط نسخ نوشته شده است . در هر طرف این طاق، ۴ تاق نمای کوچک تر ساخته شده که راهروی باریکی را تشکیل داده اند . این راهرو ۵ متر عرض دارد و درزهای آن با کاشی های رنگی که دارای نقش گل و بوته و اسامی الهی است پوشیده شده است . بر بالای طاق مروارید دو گل دسته زیبا کاشی کاری شده قرار دارد .


جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت ان لاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید.


در ضلع غربی حیاط ۱۱ تاق نما تشکیل شده که در پیشانی باای این ۱۱ تاق نما جملاتی به خط نسخ نوشته شده است. در پشت این ۱۱ تاق نما راهروی سرتاسر باریکی وجود دارد. در میان ضلع جنوبی حیاط طاق باشکوه و بلندی همانند و قرینه طاق مروارید وجود دارد. زیر این طاق ورودی شبستان بزرگ مسجد است که در پشت آن قرار دارد.

  مسجد وکیل    مسجد وکیل
مسجد وکیل

شبستان در پشت طاق جنوبی قرار دارد و دارای ۳۶ متر درازا و ۷۵ متر پهنا است. در طول داخل شبستان ۱۳ دهنه و در عرض آن ۵ دهنه تاق نما است که روی هم ۴۸ ستون سنگی یک تکه سقف این شبستان را نگه می دارند. بلندی این ستون ها ۵ متر و قطر آن ها ۸۰ سانتی متر است که به صورت مارپیچ حجاری شده اند . در قبله شبستان، محراب زیبایی قرار دارد . جداره محراب تا ارتفاع یک متر از سنگ مرمر است و بقیه آن با کاشی های هفت رنگ که دارای نقش گل و بوته است تزیین شده و در سقف آن نیز مقرنس کاری زیبایی انجام شده است . در سمت چپ محراب، منبر مرمر مسجد قرار گرفته که به تعداد چهرده معصوم (ع) چهارده پله دارد و روی حاشیه دو سمت آن گل های چند پر نقش بسته است . سنگ این منبر را از معادن مراغه استان آذربایجان به شیراز آورده اند . ضلع شرقی حیاط هم همانند ضلع غربی با همان طرح ها و نوشته ها است .

  مسجد وکیل    مسجد وکیل
مسجد وکیل

در شمال شرقی مسجد یک حیاط خلوت کوچکی است که دارای ۳۵۰ متر طول و ۲۰ متر عرض می باشد. در میانه ضلع شرقی حیاط، پشت راهرو باریک آن شبستانی بزرگ قرار دارد که به دلیل بسته شدن درهایش در زمستان از آن استفاده می شده است به شبستان زمستانی معروف شده است .


جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید