مجموعه گردشگری عباس آباد

0
164

مجموعه گردشگری عباس آباد یکی از آثار تاریخی استان مازندران در شهر بهشهر است. مجموعه باغ‌ های عباس آباد در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌ البرز و میان جنگل‌ های انبوه واقع شده است و یکی از مهم‌ ترین و بزرگترین باغ‌ تاریخی ایران به شمار می رود که در سال ۱۳۴۶ به عنوان یکی از باغ‌ های ایرانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده، همچنین در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این مجموعه شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه، گل‌ باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است.

در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به‌شمار می‌آید. وسعت آن نزدیک به ۵۰۰ هکتار است.مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر یکی از تفرج گاه های شاه عباس صفوی در استان مازندران واقع شده است که از این مجموعه تاریخی به عنوان شکوه باغ سازی ایرانی یاد می شود.

باغ عباس آباد بهشهر کجاست؟

مجموعه گردشگری عباس آباد بهشهر در استان مازندران و ۱۰کیلومتری جنوب شرق بهشهر قرار گرفته است. این باغ تاریخی در ارتفاعات البرز و در منطقه عباس آباد بهشهر که در گذشته خرگوران نام داشت جا خوش کرده است. اینجا یکی از مهم‌ترین باغ‌های تاریخی ایرانی محسوب می‌شود و نام آن در کنار ۸ باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو جاودان شده است.

عباس آباد بهشهر
 منطقه عباس آباد بهشهر
عباس آباد بهشهر

معرفی دریاچه عباس آباد بهشهر

مجموعه گردشگری عباس آباد یا بهتر است بگوییم دریاچه عباس آباد بهشهر (عباس آباد یک شهر نیست؛ بلکه منطقه‌ای در نزدیکی بهشهر مازندران است) یک دریاچه تاریخی است که در اثر احداث سدی از جنس خشت و ساروج در دوره صفویه که برای کنترل آب باران و آب جاری از ارتفاعات مورد استفاده قرار می‌گرفت در این منطقه شکل گرفته است! این دریاچه حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب گنجایش آب دارد و مساحت آن بالغ‌بر ۱۰ هکتار است.

آب دریاچه عباس آباد بهشهر از ذوب شدن برف‌های زمستانی ارتفاعات اطراف و بارش‌های باران تامین می‌شود. در آن زمان‌ها آب به کمک کانال‌های جمع‌آوری به دریاچه میریخت و در تابستان برای آبیاری شالیزارهای برنج و تامین آب روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می‌گرفت. عمق دریاچه در جاهای مختلف متفاوت است؛ اما در زمان آبگیری دریاچه ارتفاع آب در مرکز آن حتی به بیش از ۱۸ متر هم می‌رسد.مجموعه گردشگری عباس آباد

ماجرای چهارطاقی وسط دریاچه از چه قرار است؟

اولین چیزی که در بازدید از مجموعه گردشگری عباس آباد چشم همه را به خود خیره می‌کند ساختمان چهارطاقی است که در وسط دریاچه قرار گرفته و سقف آن مثل یک جزیره از دل آب بیرون زده است. جنس این بنای تاریخی از سفال و چوب است و رشد انواع گیاهان و درختچه‌ها روی سقف سفالی آن باعث شده تا به شکل یک جزیره سرسبز به نظر برسد.

طبیعت عباس آباد بهشهر
مجموعه گردشگری عباس آباد
طبیعت عباس آباد بهشهر

تصور اینکه این بنای تاریخی وسط دریاچه مربوط به دوره صفویه و شاه عباس اول است و تا الآن یعنی بیش از چهار قرن در برابر رطوبت دریاچه طاقت آورده هوش از سر هر بیننده و شنونده‌ای می‌برد.

چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟

در جوار مجموعه گردشگری عباس آباد که با انبوهی از درختان سر به فلک کشیده محاصره شده است می‌توانید از شنیدن صدای موج‌های ریز دریاچه و آواز خواندن پرنده‌ها لذت ببرید.

دریاچه عباس آباد
دریاچه عباس آباد

در روزهای تابستانی بازتاب نور خورشید و درختان سرسبز در آب دریاچه، تماشای طبیعت و قدم زدن در اینجا و البته عکاسی کردن از مناظر مختلف را به یکی از زیباترین و فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات زندگی تبدیل خواهد کرد. عباس آباد هنوز هم برای خیلی از گردشگران ناشناخته است؛ بنابراین اگر به دنبال یک جای دنج و خلوت هستید که خبری از سر و صدا در آن نباشد اینجا را نباید از دست بدهید.

برای اقامت در شب، باید به هتل های بهشهر مثل هتل مروارید صدرا بهشهر، مهمانپذیرها و یا ویلاهای اجاره ای مراجعه کرد.

طبیعت‌گردی و دیدنی‌های اطراف دریاچه

اگر به کنجکاوی در طبیعت علاقه داشته باشید چیزهای جالبی در اطراف مجموعه گردشگری عباس آباد بهشهر دستگیرتان خواهد شد. همان‌طور که گفتیم باغ عباس آباد یک باغ تاریخی مربوط به دوره صفویه است و دریاچه باغ فقط یک چشمه کوچک از دیدنی‌های اینجا را شامل می‌شود. علاوه بر لذت حضور در این طبیعت زیبا می‌توانید سوار ماشین زمان در تاریخ این منطقه ماجراجویی کنید و به سراغ آثار تاریخی به‌جامانده از دوره صفویه بروید.

دریاچه عباس آباد
مجموعه گردشگری عباس آباد بهشهر
دریاچه عباس آباد

حمام و برج‌های قدیمی باغ

در اطراف دریاچه بقایای حمامی به مساحت ۱۶۰ مترمربع  و یکی دو برج قدیمی  وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. مجموعه گردشگری عباس آباد

مجموعه گردشگری عباس آباد
مجموعه گردشگری عباس آباد

سد دریاچه

سد دریاچه از نوع مخزنی است و در دوره صفویه احداث شده است. این سد توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۷۴۵ در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفته است.مجموعه گردشگری عباس آباد

کاخ

بالای کوه مشرف‌به دشت بهشهر می‌توانید بقایای یک اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه را از نزدیک ببینید. احتمالا این بنای تخریب شده همان کاخ اصلی باغ عباس آباد است که در ساخت آن از کاشی‌های تزئینی لعاب‌دار استفاده شده است.مجموعه گردشگری عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد
مجموعه تاریخی عباس آباد

گلباغ

گلباغ یا همان ایستگاه توزیع آب یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک دریاچه است که حتما باید از نزدیک آن را تماشا کنید. وسعت این منطقه حدود ۳۵۰۰ مترمربع است و از آن برای تصفیه و توزیع آب به نواحی پایین‌دست استفاده می‌شده است.مجموعه گردشگری عباس آباد

برای اقامت در شب، باید به هتل های بهشهر مثل هتل مروارید صدرا بهشهر، مهمانپذیرها و یا ویلاهای اجاره ای مراجعه کرد.

بهترین فصل سال برای سفر

اگر از ما بپرسید می‌گوییم بهترین زمان سال برای سفر به دریاچه عباس آباد بهشهر نیمه اول سال خصوصا فصل بهار است. در بهار طبیعت اطراف دریاچه غوغا به پا می‌کند و هرچقدر هم که به تماشای آن بنشینید از دیدنش سیر نخواهید شد. فصل پاییز هم جذابیت و زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما در این موقع از سال هوا کمی سرد است. فصل زمستان برای سفر به این منطقه زمان خوبی نیست؛ چون سرمای هوا فرصت لذت و تفریح را از شما خواهد گرفت.مجموعه گردشگری عباس آباد

دیدنی‌ های بهشهر

بهشهر علاوه بر باغ و دریاچه عباس آباد کلکسیون بی‌نظیری از دیگر دیدنی‌های جذاب تاریخی و طبیعی نیز دارد که می‌توانید بعد از بازدید از منطقه عباس آباد به آن‌ها سر بزنید. شبه‌جزیره و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، محوطه تاریخی گوهر تپه، قبرستان سفید چاه، کاخ صفی‌آباد، چشمه عمارت، چشمه پلنگ خیل، روستای یخ کش، آبشار سنگ نو و آتشکده کوسان فقط بخشی از دیدنی‌های بهشهر هستند که ما در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم.

سد دریاچه
سد دریاچه

شما هم به این دریاچه سفر کرده‌اید؟ چه لوازمی هنگام رفتن به ای‌جا ضروری‌ست که همراهمان باشد؟ چه فصلی برای رفتن به بهشهر بهترین فصل است؟ برای ما از تجربه‌های خود بنویسید.مجموعه گردشگری عباس آباد

اگر قصد طبیعت‌گردی دارید و دنبال اجاره اقامتگاه بومگردی برای محل ماندن خود می‌گردید به سایت رستاک هوم سر بزنید و در آن بوم گردی‌های تمیز و مجهز را پیدا کنید.

رستاک اقامتگاه های خصوصی :

منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهند.

از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید.

اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید.

در صورت نیاز به پشتیبانی با رستاک هماهنگ فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید