غار دوشه خرم آباد

0
214

غار دوشه خرم آباد جزء میراث ملی ایران و یک اثر تاریخی و طبیعی در استان لرستان به شمار می رود. قدمت این غار تاریخی ، بیش از ۸ هزار سال می باشد. وجود غار دوشه بیانگر اینست که سابقه دیوار نگاری در ایران به دوران نوسنگی و تقریبا ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد باز می گردد.

غار دوشه
غار دوشه

مشخصات غار تاریخی دوشه لرستان

این غار دوشه خرم آباد در روستای کرشوراب از توابع بخش چنگی خرم‌آباد به‌دلیل دوری از عوارض طبیعی از نقاشی‌های چند هزارساله نگهداری کرده و بنابراین می‌توان به وضوح موضوع بسیاری از آنها را دید، مزیتی که در نقاشی‌هایی از این دست گاهی وجود ندارد.

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید:

بصورت آنلاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود آن از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است

غار تاریخی دوشه
غار تاریخی دوشه

غار دوشه کجاست؟

یکی از غارهای تاریخی استان لرستان، غار دوشه خرم آباد است که در روستای کرشوراب از توابع بخش چگنی خرم آباد واقع شده و حاوی نقاشی ها و کتیبه های تاریخی متعدد و جالب توجه است.

رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.

درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در سایت رستاک رایگان می باشد.

غار تاریخی لرستان
غار تاریخی لرستان

روایت است کوه دوشه مرزی میان سرزمین دوشاه بوده که هریک از آن ها بر بلندی کوه برای خود قلعه ای ساخته بودند. بخشی از این کوه آهکی به مرور زمان و فرسایش طبیعی ریزش کرده و غاری نمود شده است.غار دوشه خرم آباد

یکی از ارکان سفر اقامتگاه  و وسیله نقلیه مناسب می باشد .

رستاک بصورت حرفه ای برای شما در خرم ابادو اطراف آن می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

برای وارد شدن به غار دوشه در استان لرستان از غرب تنگه دوشه باید به بالای کوه صعود کرد. طول غار در حدود ۷۰ متر، عرض دهانه آن ۶ متر، پهنای داخل آن ۷ متر و بلندی دهانه آن ۳,۷۰ متر می باشد. ارتفاع سقف تا کف غار در حدود ۵ متر است. داخل غار به شکل دایره منظم است که انحنای این غار در دره آرش الشتر واقع شده و در گویش محلی به مرسمسا معروف شده است.

در کف غار دوشه خرم آباد سنگ چخماقی دیده شده است و در زیر این غار محلی قرار دارد که سنگ های تراش خورده ای را برای ساختمان سازی و سنگ بناها و آثار مهم الشتر یا سنگ قبرها از این محل تهیه کرده اند.

نقاشی غار دوشه

روی قسمت های مسطح دیوارهای این غار حدود ۱۱۰ نقش با رنگ سیاه توسط انسان های اولیه نقاشی شده است که به علت دور بودن از عوارض طبیعی هنوز سالم مانده اند. نقاشی های غار دوشه لرستان، جنگ انسان ها را به صورت جمعی و تن به تن، پیاده و سواره نشان می دهد و قدرت فکر و تخیل هنرمندان آن زمان را به وضوح مشخص می کند.غار دوشه خرم آباد

اثر هنری غار دوشه
اثر هنری غار دوشه

زمان مناسب بازدید غار تاریخی دوشه لرستان

بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.غار دوشه خرم آباد

رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.

درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در سایت رستاک رایگان می باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید