شوشتر و سازه های آبی

0
1968
شوشتر شهر سازه های آبی و شهر گردشگری ایران در جنوب با جاذبه های بی نظیر
شوشتر در استان خوزستان یکی از بی نظیر ترین شهرهایی است که جاذبه های شگفت آوری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

شوشتر در استان خوزستان یکی از بی نظیر ترین شهرهایی است که جاذبه های شگفت آوری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در استان خوزستان پس از کلان‌شهر اهواز و شهرهای دزفول و آبادان، شوشتر چهارمین شهر پرجمعیت است.کمتر کسی است که نام شوشتر را شنیده باشد و آسیاب های آبی آن را نه! 

ابتدای ورودی سازه های ابی
ابتدای ورودی سازه های ابی

معنای شوشتر

در فرهنگ لغت دهخدا به این صورت آمده است ،شوشتر. [ ت َ ] (اِخ )تعریب آن تُسْتَر است . (از معجم البلدان ). نام شهری است در خوزستان . (برهان ). لقب آن دارالمؤمنین . (فرهنگ خطی ). تستر. ششتر. شهری است به خوزستان که از زمانهای دیرین پیش از اسلام با قناتهای متعدد خود وجود داشته است .بنا به گفته تاریخ‌نویسان از جمله حمزه اصفهانی، شوشتر به معنی خوب‌تر است، چون شهر شوش رو به ویرانی می‌رفت، در شش فرسنگی بنا شد که خوش آب و هوا تر و حاصلخیرتر از شوش بود و آن را شوشتر یعنی از شوش بهتر نامیدند.

نمایی هوایی از شهر
نمایی هوایی از شهر

قدمت شهر

-پروفسور گیرشمن باستان‌شناس فرانسوی، غار پیده در شمال شرقی شهر شوشتر را نخستین سکونتگاه انسانی در ایران می‌داند و قدمت سکونت در شوشتر را به ده هزار سال تخمین زده است.ابن مقنع می‌گوید که اولین شهری که پس از توفان نوح بنا شده، شوش و شوشتر بوده است، و گفته‌اند شوشتر را «هوشنگ پیشدادی» بنا نهاده است. لیکن شوشتر در زمان ساسانیان از شهرهای مهم در ایران بوده است.

قدمت شهر
قدمت شهر

کجا را ببینیم؟

این شهرستان غیر از سازه های آبی دارای ابنیه و آثار و مسجدو امام زاده های متعدد است که معروف ترین آنها بشرح زیر است :
۱ – مسجد جامع شوشتر که در زمان خلفای عباسی بنا شده .
۲ – قلعه ٔسلاسل که امروز خرابه های آن مشاهده میشود.
۳ – بند میزان که در شمال خاوری شهر واقع است و رود گرگر از آن عبور میکند.
۴ – پل شاهپور که در شمال باختری شهر واقع است و امروزه خرابه های آن مشاهده میشود.

شهر شوشتر
شهر شوشتر

سازه های آبی

سازه‌های آبی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی شناخته شده و در عصر پیش از انقلاب صنعتی در جهان است و از سوی سازمان یونسکو «شاهکار نبوغ و خلاقیت» نامیده شده است. این سازه کانالی انحرافی دررود کارون دارد که در عهد باستان باهدف ایجاد خندقی بزرگ دورتادور شهر شوشتر و برای جلوگیری از تاخت و تاز مهاجمان حفر شده بود.

سازه های آبی
سازه های آبی
آسیاب ها عکس از رستاک
آسیاب ها عکس از رستاک

قدمت سازه ها

پس از هخامنشیان، ساسانیان بودند که تحولی عظیم در منطقه ایجاد کردند و بی‌نظیرترین شبکه آبیاری در اعصار کهن را در این منطقه بنا نهادند. محوطه این آبشارها مجموعه‌ای است از سدها، تونل‌ها، کانال‌های فرعی و آسیاب‌های آبی.

نمایی از داخل ابشارها
نمایی از داخل ابشارها

مجموعه آبشارها

سیستم آبی تاریخی شوشتر که به نام سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نیز نامیده می شود، مجموعه‌ای به هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پلها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست کند و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

سیستم ابی شوشتر عکس از رستاک
سیستم ابی شوشتر عکس از رستاک
خواب
منو و دخترم پرنسا کمی خواب الو

البته در بخش های جنوبی رود و ابشار سازه ها امکان قایق سواری وجود دارد و علاقه مندان می توانند از این امکان استفاده کنند.

ازدحام جمعیت جهت بازدید از سازه ها
ازدحام جمعیت جهت بازدید از سازه ها

کاربری آسیاب ها

هرچند آبشارهای شوشتر را با هدف کشاورزی بنا نهادند، اما اهداف صنعتی، بازرگانی، دفاعی و معماری هم به راحتی در سایه کشاورزی به دست آمد. در منطقه شوشتر ده‌ها آسیاب ساخته شده که بزرگترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می‌رود .

کاربری سازه های آبی عکس از رستاک
کاربری سازه های آبی عکس از رستاک

کارکردهای بیشتر


۱- استفاده از نیروی پتانسیل آب برای چرخاندن آسیابها و خرد كردن گندم مورد نیاز شهروندان.
۲- بالا آوردن آب و هدایت آن به سمت زمینهای پایین دست شهر و باغهای اطراف با استفاده از كانالهای موجود در بند گرگر.
۳- وجود پل بند گرگر در شمال محوطه آبشارها راه ارتباطی میان دزفول و جاده قدیم اهواز بوده است.
۴- كنترل حركات و نوسانات حجم آب مورد نیاز از طریق ایجاد كانال با دهانه قابل حرکت و زدن دریچه در مسیر.
۵- وجود بند گرگر و محوطه عمیق آسیابها بعنوان یك دیوار تدافعی و نظامی در اطراف شهر در مقابل تهاجم بیگانگان كه قصد تعرض به شهر را داشته.
۶- وجود تونل های تهویه هوا در جوار صخره این محوطه كه به خانه های مسكونی اطراف مرتبط می باشد و در گرمای طاقت فرسای خوزستان هوای خنك و مطبوع را به شبستانهای خانه ها هدایت می كند.

تصویری با زاویه متفاوت از سازه های ابی شوشتر
تصویری با زاویه متفاوت از سازه های ابی شوشتر

گردشگران عزیز اقامت در شهرهای توریستی من جمله شوشتر و شهرهای جنوبی بصورت ان لاین در سیستم رستاک قابل انجام است . امتحان کنید.


اقامت در شهر

همیشه یکی از ارکان اصلی سفر اقامت و استفاده از خدمات گردشگری است خدمات شامل : راهنمای گردشگری ،تهیه سوغاتی و صنایع دستی ،اجاره اتومبیل با راننده و همچنین خوردن غذاهای خاص منطقه است که همگی آنها از طریق رستاک قابل انجام می باشد . به اما اطمینان کنید و رزرو های خود را قبل از سفر انجام دهید ما حتی غذاهای شما را را مطابق میلتان قبل از سفر تداک می بینیم.

 هتل جهانگردی شوشتر
هتل جهانگردی شوشتر عکس از رستاک

در نوشته های بعدی در خصوص بند میزان و سایر جاذبه های شوشتر خواهم نوشت. نظرات و پیشنهادات خود را از طریق واتساپ به بنده منعکس فرمایید. در تیم حرفه ای رستاک گردشگری داخل و خارج را به خوبی و دلخواه خودتان تجربه کنید . اقامت و خدمات گردشگری : بلیط ،ویزا و اقامت را ازما بخواهید.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید