شهر باستانی دقیانوس جیرفت

0
885

شاید کلمه عهد دقیانوس به گوشتان خورده باشد اما ماجرا چیست ؟ دقیانوس نام یکی از پادشاهان اهل روم می باشد. این دوران یکی از کهن ترین دوران تاریخ محسوب می شود. دقیانوس علاوه بر نام پادشاه، نام یکی از شهرهای ایران نیز می باشد. اگر می خواهید بدانید شهر دقیانوس کجاست این بخش رستاک هوم را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد دقیانوس و شهر باستانی دقیانوس جیرفت و عهد دقیانوس می خوانید.

شهر دقیانوس
دقیانوس نام یکی از پادشاهان اهل روم می باشد. این دوران یکی از کهن ترین دوران تاریخ محسوب می شود.
شهر دقیانوس

شهر دقیانوس کجاست

عهد دقیانوس، در اصل دوره‌ای است که شهر باستانی دقیانوس جیرفت پادشاه رومی در آن پادشاهی می‌کرده‌ است، اگرچه در میان همگان به دوره‌ای کهن مشهور است که از آن عهد و دوره گامی فراتر نمی‌توان نهاد، بهمین روی هر گاه بخواهند قدمت و کهنگی چیزی یا مطلب و موضوعی را آشکار کنند در گفتار طنز و شوخی، به دورهٔ مزبور اشاره میکنند و می‌گویند: «برای عهد دقیانوس است».

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

جیرفت زیبا
جیرفت زیبا

شهر باستانی دقیانوس جیرفت در شمال شهرستان جیرفت جای گرفته مربوط به دوره سلجوقیان است. با توجه به وسعت ۴۰ کیلومتری این شهر که هسته مرکزی آن تنها ۱۲ کیلومتر وسعت دارد، این شهر جزو بزرگترین شهرهای اسلامی کشور محسوب می‌شده است. شهر دقیانوس در زمان سلجوقی از قطب‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای شرقی منطقه بوده است. مارکوپولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی نیز در سفرنامه خود از شهر تاریخی دقیانوس به عنوان یک شهر پرشکوه یاد کرده است.

قدمت دقیانوس به چه زمانی باز می گردد؟

برخی تاریخ شناسان قدمت شهر باستانی دقیانوس جیرفت رو به اوایل هزاره دوم قبل از میلاد نسبت میدن . اونها میگن که دقیانوس در قدیم به اسم ” ارت ” معروف بوده و سرزمینی باستانی با فرهنگ و هنری پربار شناخته میشده. با پیدا شدن استخوان های قدیمی حیوانات و پرنده ها در خاک های اطراف، این فرضیه وجود داره که طبیعت در این محل آباد و بکر بوده. تمام این عوامل باعث میشده تا همیشه همسایگان و حکومتهای بیگانه به دقیانوس هجوم بیارن.

شهر زیبای جیرفت
برخی تاریخ شناسان قدمت دقیانوس رو به اوایل هزاره دوم قبل از میلاد نسبت میدن . اونها میگن که دقیانوس در قدیم به اسم ” ارت ” معروف بوده و سرزمینی باستانی با فرهنگ و هنری پربار شناخته میشده.
شهر زیبای جیرفت

یکی از شگفتی های شهر باستانی دقیانوس جیرفت مجسمه ها و آثار سفالی هستن که نسبت به زمان خودشون پیشرفته و خلاقانه بودن. مثلا مجسمه هایی پیدا شده که دست و پای متحرک دارند و شبیه عروسک های نمایشی هستند.در آثار سفالی هم عمومآ نقش هایی مثل موجودی نیمه انسان-نیمه عقرب یا درختان و گیاهان دیده میشه. ضمن اینکه روی ظروف قدیمی کشف شده قطعاتی از لاجورد و عقیق پیدا شده که نشون دهنده ذوق و هنر مردم اینجاس!

رزرو اقامتگاه ، سوئیت در کرمان می توانید از طریق وبسایت رستاک هوم و یا شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ ، ۰۹۹۰۹۵۸۸۴۵۸ اقدام کنید .

اکتشافات هیجان انگیز

در شهر باستانی دقیانوس جیرفت گورهای متفاوتی از خاک بیرون اومده. برخی از اونها با مصالح معمولی ساخته شدن و در ساخت بعضی های دیگه سنگ های سفید رنگ به کار برده شده. باستان شناسان این فرضیه رو مطرح میکنند که ممکنه شکل تزئین گور هر فرد به دلیل جایگاه اجتماعیش متفاوت باشه.

گورهای متفاوت
در این شهر گورهای متفاوتی از خاک بیرون اومده
گورهای متفاوت

قدمت مسجد این شهر رو به ۱۰۰۰ سال پیش نسبت میدن .مسجدی که بیش از ۵ هزار متر مربع مساحت داره و به شیوه خاصی معماری و ساخته شده. در متون تاریخی اینطور نوشته شده که هر شب در شبستان اینجا ۱۰۰۰ شمع روشن میکردن و به عبادت مشغول میشدن.

بخش‌های مختلف شهر دقیانوس (جیرفت قدیم)

در چهار فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر باستانی دقیانوس جیرفت، بخش‌هایی چون پایگاه حفاظتی، بخش‌های صنعتی، مسجد و مناره از زیر خاک آشکار شد. بافت شهر در دوران اسلامی دارای میدان‌ها، گذرگاه‌ها، تاسیسات و شبکه آبرسانی و محلات در دورتادور شهر بود. بر اساس مطالعات مردم‌شناسی، سیستم آبرسانی به‌صورت آب‌شکن با شکستن فشار آب و وارد کردن آب به حوضچه‌ها باعث جریان آب در شهر می‌شد.

شهر قدیمی جیرفت کرمان 
در چهار فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر دقیانوس، بخش‌هایی چون پایگاه حفاظتی، بخش‌های صنعتی، مسجد و مناره از زیر خاک آشکار شد. بافت شهر در دوران اسلامی دارای میدان‌ها، گذرگاه‌ها، تاسیسات و شبکه آبرسانی و محلات در دورتادور شهر بود.
شهر قدیمی جیرفت کرمان
  • ارگ: ارگ شهر ابعادی حدود ۴۵۰ در ۴۰۰ متر داشته که شامل برج و بارو و اتاقک کوچک نگهبانی بوده است. آثار سفالی این ارگ اغلب خمره‌های آب و آذوقه و ظروف پخت و پز هستند.
  • حمام: حمام در نزدیکی بازار قرار دارد و اهمیت پاکیزگی در میان مردم شهر دقیانوس را نشان می‌دهد. این حمام عمومی بیش از ۱۲ اتاق شستشو، سربینه و شاه‌نشین دارد.
  • بازار: در طول کاوش از بخش راسته بازار و گذرگاه‌های اصلی آن، معماری‌ها و انبارهای مختلفی به دست آمده است.
  •  کوره‌های سفال‌پزی: این کوره‌ها در گستره‌ای بیش از یک کیلومتر در نیمه غربی محوطه پراکنده‌اند و شامل کوره‌های ساخت سفال، جوش‌های کوره، توپی‌ها و سه پایه‌های مرتبط با تولید و پخت سفال می‌شوند.
  • گورستان: باستان‌شناسان در حدود ۱۰۰ متر مربع از گورستان، به ۱۰ گور برخورد کردند كه این تعداد گور از جمعیت بسیار زیاد شهر دقیانوس حکایت داشت.
موزه باستان شناسی جیرفت
در چهار فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر دقیانوس، بخش‌هایی چون پایگاه حفاظتی، بخش‌های صنعتی، مسجد و مناره از زیر خاک آشکار شد.
موزه باستان شناسی جیرفت

تاریخچه شهر دقیانوس

منابع و متون جغرافیای تاریخی و تاریخی از جیرفت به عنوان یکی از کوره ها خوره یا کوره، به معنی حِصه، بخش یا ناحیه و در تقسیمات کشوری آن روزگار چیزی برابر با شهر باستانی دقیانوس جیرفت امروزی مهم ایالت کرمان یاد کرده اند. بر اساس کاوش های باستان شناختی، مرکز این کوره، همان محوطه‌ی باستانی است که نزد اهالی به «شهر دقيانوس» و یا «كَلِنگی» معروف است، اين محوطه‌ی بسيار بزرگ كه بقايای آن در محدوده ای به مساحت بيش از ۴۰ کیلومتر مربع پراكنده شده است. چوبک بر اساس رنگ های تند و شاداب و نقش مایه های پرکار تا اندازه ای جلف و سبک سرانه متعلق به این دوره، شهر جیرفت را در دوران سلجوقی یک جامعه‌ی شهری تازه به دوران رسیده‌ی مصرفی توصیف کرده است.

برای دیدن شهر تاریخی دقیانوس کافیه که به جیرفت بیاین و بعد از طی کردن مسافتی کوتاه ، بازدید هیجان انگیزتون رو شروع کنید. ما به شما توصیه میکنیم خود شهر جیرفت و جاذبه های بکرش رو هم در لیست دیدنی هاتون قرار بدین. راستی میتونین برای اقامت به سایت رستاک هوم مراجعه کنین و با جستجوی اقامتگاه در شهر جیرفت بهترین گزینه رو انتخاب کنید!

تابلوی راهنما شهر قدیم جیرفت
برای دیدن شهر تاریخی دقیانوس کافیه که به جیرفت بیاین
تابلوی راهنما شهر قدیم جیرفت

بصورت آنلاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود آن از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید