سیراف

0
1980

سیراف شهری باستانی در استان بوشهر است . این شهر معماری خاصی دارد و آن را شبیه به ماسوله می‌دانند . بندر سیراف از قدیمی‌ ترین بنادر ایران است که زمانی از پررونق‌ ترین بنادر ایران محسوب می‌شده است که روابط تجاری بسیاری با آفریقا ،‌ اروپا و آسیا داشته است . در سال‌های دور بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر زندگی می‌کردند . همچنین بندر سیراف به دلیل آزادمنشی دینی از بنادر بین‌ المللی با پیروان مذاهب گوناگون بوده است . گورستان‌های بازمانده از گذشته ، گواهی بر آزادی دینی این بندر است . این بندر از مهم‌ ترین بنادر ایران و خاورمیانه بوده است به طوریکه اقوام مختلفی همچون رومی‌ها ، یونانی‌ها و چینی‌ها در گذشته در این بندر زندگی می‌کردند . در سال‌های ‍۳۲۷ و ۴۹۶ هجری شمسی ، زلزله‌ ای مهیب منجر به مدفون شدن کامل این بندر تاریخی و به زیر آب رفتن بخشی از آن شد . این بندر بین دریا و کوه قرار گرفته و دارای تنها یک خیابان است . بندر سیراف به دلیل قرار گیری در نزدیکی شیراز و کنگان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و آثار باستانی بسیاری دارد . این بندر به بندر طاهری نیز شناخته می‌شود و برای دو قشر اهمیت ویژه‌ای دارد ؛ اول باستان‌ شناسان به دلیل قدمت باستانی اش و دوم صنعتگران پتروشیمی به دلیل قرارگیری در بین دو منطقه انرژی پارس جنوبی و منطقه انرژی کنگان .

عمارت شیخ جبار نصوری

عمارت شیخ جبار نصوری ، متعلق به خاندان نصوری است که قدمتی بالغ بر ۲۰۰ سال دارد . این عمارت بر روی تپه‌ای بلند و مشرف به دریا بنا شده‌ است و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و یک شاه نشین است و همچنین ۱۸ تابلو از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان غربی این عمارت نقش بسته‌ است . شیخ جبار دوم پدر بزرگ شیخ ناصر نصوری در اوایل دوره قاجار ، این عمارت را احداث کرد .

دخمه‌های باستانی سیراف

دخمه‌های باستانی سیراف بر دامنه کوه‌های شمالی قرار دارند . برخی باستان‌ شناسان از آن‌ها به عنوان حوضچه‌ هایی برای نگهداری آب باران و برخی دیگر به عنوان قبور سنگی یاد می‌کنند . گفته می‌ شود که کاربری اولیه این دخمه‌ها جمع آوری آب باران بوده است . برخی از این حوضچه‌ها دارای سرریز است به‌ طوریکه پس از پرشدن آن ، آب مستقیما درون حوضچه پایین دست هدایت می‌شود . احتمال می‌رود که به دلیل رخداد حوادثی همچون زلزله یا بیماری طاعون که نیاز به دفن سریع مردگان بوده است ؛ از این حوضچه‌ها به عنوان قبر استفاده کرده‌اند .

سیراف  سامانه جامع گردشگری رستاک
دخمه‌های باستانی سیراف

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


چاه‌ های سنگی بندر سیراف

چاه‌های سنگی بندر سیراف نزدیک به ۱۰۰ حلقه چاه آب است که در دره لیر و شیلر واقع شده است . عمق برخی از این چاه‌ها به ۱۳۰ متر می‌رسد که در برخی از فصول سال دارای آب هستند .

گور تمدن‌ها

گور تمدن‌ها از شگفت‌انگیزترین مناطق تاریخی این بندر است . در این گورستان مردمانی با ادیان و فرهنگ مختلف دفن شده‌اند و به همین دلیل گور تمدن‌ها نامیده می‌شود .

گور سیبویه

گور سیبویه محل دفن استاد سیبویه و برادرش نوراوین از علمای اهل تسنن در دره لیر است .

بازار سیراف

بازار سیراف از جاذبه‌های مهم این شهر است که از مغازه‌های کوچک و بزرگی ساخته شده است که به صورت ردیفی و کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند .

آرامگاه قطب الدین شیرازی

آرامگاه قطب الدین شیرازی از علمای ایرانی قرن هفتم که نقش مهمی در گسترش حکمت و فلسفه ، علوم طبیعی ، پزشکی و هنر داشته است در گلزار شهدای بندر سیراف قرار دارد .

سیراف  سامانه جامع گردشگری رستاک
آرامگاه قطب الدین شیرازی

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید . برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


مسجد امام حسن بصری

مسجد امام حسن بصری بر روی تپه کوچکی مشرف به گلزار شهدای این بندر واقع شده است که قدمت آن به عهد ایلخانی بازمی‌گردد . این مسجد بر روی ویرانه‌های یک دژ ساسانی بنا شده است . پیش از زلزله این مسجد یکی از کهن‌ ترین مساجد دارای مناره در سرزمین‌های اسلامی بوده است اما پس از زلزله تغییراتی برای بازسازی بر روی این مسجد انجام شد . شکل کلی مسجد و حیاط مرکزی آن مربع است و از ساده‌ترین نمونه مساجد محسوب می‌شود .

آبگیر دره لیر

آبگیر دره لیر اثری تاریخی مربوط به سده‌های اولیه پس از اسلام است که در تاریخ ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

سیراف  سامانه جامع گردشگری رستاک
سیراف

موزه بندر سیراف

موزه بندر سیراف به همت اهالی این منطقه راه‌اندازی شده است که تاریخچه سیراف ، شرح احوال بزرگان و حاکمان این شهر و تعدادی ظروف قدیمی را در معرض دید عموم گذاشته است .

بندر سیراف

بندر سیراف که روزگاری از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران بوده و با کشورهای مختلفی ارتباط بازرگانی داشته است ، این روزها رونق گذشته خود را ندارد . این بندر از معدود بنادری است که به فاصله کوتاهی از دریا به کوه می‌رسد . این بندر مابین بندر کنگان و بندر عسلویه واقع شده‌ است و دارای معماری خاصی می‌ باشد . این بندر بین دریا و کوه قرار گرفته و دارای تنها یک خیابان است . در بعضی جاها فاصله کوه تا دریا به ۳۰ متر هم نمی‌رسد به همین دلیل برخی خانه‌های مردم روی کوه بنا شده‌ است . از آثار تاریخی آن می‌شود به قلعه نصوری و آثار باستانی بنای مسجد جامع ( که بر روی پی یک عمارت ساسانی ساخته شده ) ، بازار باستانی سیراف و گور دخمه‌ها و سیستم آبرسانی دوره ساسانی اشاره کرد .

سیراف  سامانه جامع گردشگری رستاک
بندر سیراف

دست کندهای تاریخی کوه‌های سیراف

کاربری دست کندهای تاریخی کوه‌های سیراف مورد اختلاف باستان‌ شناسان است . در شمال سیراف تپه‌هایی وجود دارد که تا چشم کار می‌کند ، در آن حفره‌های متعدد و کنار هم ساخته شده است . این تپه‌ها توسط دو دره به نام‌ های لیر و شیلو از یکدیگر جدا می‌شوند . روی این تپه‌ها ، فرورفتگی‌های دست‌کند سنگی متعددی وجود دارد که از آن با نام دست‌ کندهای تاریخی یاد میکنند . ماهی ، میگو و خرما و انواع صنایع دستی را به عنوان سوغات تهیه کنید . غذاهای معروف بندر سیراف قلیه ماهی ، ماهی سرخ کرده و میگو پلو است . صنایع دستی سیراف شامل گلابتون دوزی ، منجوق دوزی و اشیای تزئینی مثل آویزهای حلزونی ، صدفی ، تزئینات آکواریوم ، سبد حصیری ، دمپایی حصیری ، لیف و صنایع دستی چوبی است .


تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید