در سفر به سمنان باید از این مناطق دیدن کنید

0
1287

دروازه ارگ

دروازه ارگ سمنان دروازه‌ی شمالی و تنها اثر باقی مانده از ارگ سمنان است. قدمت این بنا در دوران قاجار و در دوران بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. در این بنا کتیبه‌ای وجود دارد که بنا به آنچه در آن پنوشته شده، این ساختمان در سال ۱۳۰۲ هجری قمری، در زمان سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا، حمکران دامغان، شاهرود و بسطام به پایان رسیده است. در دوران رضاشاه، هنگام ساخت خیابان‌ها و بناهای جدید، تمامی مجموعه‌ی ارگ دولتی قدیم، به جز دروازه‌ی شمالی آن تخریب شد. این اثر تاریخی در ۳۰ خرداد سال ۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

 دروازه ارگ سمنان دروازه‌ی شمالی و تنها اثر باقی مانده از ارگ سمنان است.
دروازه ارگ

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .


بازار سمنان

بازار سمنان در دوران قاجار ساخته شده است و در خیابان امام، خیابان شهدا قرار دارد. طول این بازار حدود ۱۶۰۰متر است و حدود ۱۸۰ سال قبل، در آغاز دوران سلطنت قاجاریان ساخته شده است. معماری این بازار به سبک معماری کهن ایرانی، با سقف‌های خشتی و آجری و متناسب با شرایط آب و هوایی خاص منطقه‌ی کویری است. این بازار تا به امروز، بزرگترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجاری در سمنان است. در گذشته، بازار سمنان از راسته بازار و بازار شیخ علاالدین (بازار مرده‌ها) تشکیل می‌شد. 

بازار سمنان در دوران قاجار ساخته شده است و در خیابان امام، خیابان شهدا قرار دارد.
بازار سمنان

بازار شیخ علاءالدوله

بازار شیخ علاءالدوله به بازار مرده‌ها شهرت دارد و از جنوب خیابان امام سمنان آغاز شده و تا گورستان قدیمی علمدار امتداد می‌یابد. چون بازار شیخ علاءالدوله در مسیر انتقال اموات برای دفن در گورستان علمدار قرار داشت، به بازار مرده‌ها مشهور شهرت یافت. گفته می‌شود بنای این بازار در دوران ایلخانی و حتی پیش از آن ساخته شده است. بازار تاریخی سمنان را شیخ علاءالدوله، عارف نامی ایران در قرن هفتم و هشتم هجری قمری و همزمان با ساخت بنای شبستان شیخ علاءالدوله مسجد جامع سمنان ساخته است. بخش‌های بسیاری از بافت این بازار سنتی در جریان احداث خیابان امام این شهر تخریب شد و امروزه فقط قسمتی از آن، از ابتدای بازار جنوبی تا خیابان امامزاده باقی مانده است. 

بازار شیخ علاءالدوله به بازار مرده‌ها شهرت دارد و از جنوب خیابان امام سمنان آغاز شده و تا گورستان قدیمی علمدار امتداد می‌یابد.
بازار شیخ علاءالدوله

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.


مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر است که در گذر زمان، تغییر و تحولات زیادی در آن به وجود آمده است. در این بنا آثاری از دوران سلجوقی و تیموری به چشم می‌خورد. گفته می‌شود این مسجد در قرون اول هجری و روی خرابه‌های آتشکده ساخته شده است. مسجد جامع سمنان در گذر تاریخ، از نظر مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، ارزش و اعتبار زیادی دارد. این بنا به گفته و تقسیم بندی مرحوم پیرنیا به سبک معماری آذری بنا شده است. 

مسجد جامع سمنان یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر است که در گذر زمان، تغییر و تحولات زیادی در آن به وجود آمده است.
مسجد جامع سمنان

مسجد امام

مسجد امام سمنان با نام‌های مسجد سلطان و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود. این مسجد یکی از مهم‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی موجود در شهر سمنان است. قدمت این بنا به دوران قاجار می‌رسد و در زمان حکومت فتحعلی شاه ساخته شده است. استاد صفرعلی معمار، معمار این مسجد بود و ساخت آن را رد سال ۱۲۴۳ هجری شمسی به پایان رساند. چهار در ورودی در قسمت‌های شمالی، جنوب، شرق و شمالی غربی این مسجد وجود دارد که سردرهای شمالی و شرقی آن را با مقرنس‌های زیبایی زینت داده‌اند. 

مسجد امام سمنان با نام‌های مسجد سلطان و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود.
مسجد امام

گرمابه حضرت

گرمابه‌ی حضرت سمنان با نام گرمابه‌ی پهنه نیز شناخته می‌شود و مربوط به دوره‌ی صفوی و قاجاریه است. این حمام بین مسجد جامع و امامزاده یحیی قرار دارد و گفته می‌شود در سال ۸۵۴ هجری قمری در دوران سلطنت‌ ابوالقاسم‌ بابرخان‌ پادشاه‌ تیموری‌، به دستور وزیر او، خواجه‌ غیاث‌‌الدین‌ بهرام‌ سمنانی‌ ساخته‌ شده‌ است‌. در سال ۱۳۱۲ هجری قمری در دوران حکومت مظفرالدین شاه قاجار نیز به دستور حاج‌ ملا علی‌ حکیم‌ الهی‌، دانشمند معروف‌ تعمیر و بازسازی شد.

گرمابه‌ی حضرت سمنان با نام گرمابه‌ی پهنه نیز شناخته می‌شود و مربوط به دوره‌ی صفوی و قاجاریه است.
گرمابه حضرت

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .


گنبد نمکی ملحه

گنبد نمکی ملحه در استان سمنان  واقع است. معدن ملحه در حال حاضر توسط شرکت ایران باریت مورد بهره برداری است و در ۳۵ کیلومتری جنوب خاوری سمنان و یا ۲ کیلومتری جنوب باختری پایگاه هوایی سمنان واقع شده است. مساحت آن حدود ۴۵۰۰۰ متر مربع است و از معادن بزرگ ایران به شمار می رسود. چنان که نمک آن در شهرهای مختلف مانند اصفهان، نکا، همدان ،کرمانشاه و سمنان به مصارف گوناگون می رسد. طول کارگاه اسخراجی ۳۵۰ و عرض متوسط آن ۸۰ متر بافراز ۱۰ متر می باشد. نمک ها در این معدن به صورت های کوچک و بزرگ گنبدی است که دارای توپوگرافی پستی درگستره ای به طور چندین کیلومتر و پهنای حدود ۵۰۰۰ متر می باشد. نمک در اکثر نقاط به وسیله نهشته های آبرفتی جوان با ضخامت متوسط ۲ متر پوشیده شده است.

گنبد نمکی ملحه در استان سمنان  واقع است.
گنبد نمکی ملحه

روستای عبدیا

یکی از روستاهای شهرستان دامغان در استان سمنان است. این روستا در دهستان حومه دامغان در بخش مرکزی شهرستان دامغان جای دارد. روستای عبدیاء در ۱۱ کیلومتری جنوب دامغان و در مسیر جاده دامغان  اصفهان واقع شده است عبديا از شمال با روستاي محمد آباد و از شرق با روستاي بهاباد و از جنوب با دشت کوير و از شرق با روستاي کلاء همسايه است ارتفاع متوسط روستا از سطح دریا ۱۰۸۰ متر و روستا در طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۲۳ دقیقه و عرض ۳۶ درجه و ۴ دقیقه قرار دارد.

یکی از روستاهای شهرستان دامغان در استان سمنان است.
روستای عبدیا

چشمه قلقل

چشمه قلقل در استان سمنان، شهرستان دامغان در میان یک تنگ کوچک و سرسبز واقع شده است. آب این چشمه از انتهای شکاف ۷ متری یک کوه سنگی جوشیده و خارج می‌شود و به همین مناسبت اهالی منطقه از گذشته‌های دور به آن چشمه قلقل یا قلقله می‌گویند.آب این چشمه سرد و خوشگوار می‌باشد و چون در ارتفاعات منطقه تویه دروار واقع شده، از چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی برخوردار است. این چشمه با آبدهی ۴۵ لیتر در ثانیه بالاترین حجم آبدهی را در مجموعه چشمه‌های منطقه تویه دروار شهرستان دامغان دارا می‌باشد.

چشمه قلقل در استان سمنان، شهرستان دامغان در میان یک تنگ کوچک و سرسبز واقع شده است.
چشمه قلقل

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


جنگل ابر 

جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد.این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک اند که به‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است
جنگل ابر 

گنبد پیر علمدار

گنبد پیر علمدار در شرق شهر دامغان در محلهٔ خور یا نزدیک مسجد جامع و مدرسه حاج فتحعلى بیگ واقع شده است. این مقبره به سال ۴۱۷ هجرى قمرى به صورت برج مدور آجرى یا گنبد مخروطى پیازى شکل ساخته شد. ارتفاع این بنا ۱۳ متر، قطر داخلى آن ۴/۵ متر و شهرت آن به دلیل کتیبه‌اى زیبا با خط کوفى مشبک است. این ساختمان به سبک بناى چهل دختران است اما نه به ظرافت و زیبایى آن.ساختمان مذکور مقبره محمد بن ابراهیم، پدر ابو حرب بختیار، ممدوح منوچهرى دامغانى است

گنبد پیر علمدار در شرق شهر دامغان در محلهٔ خور یا نزدیک مسجد جامع و مدرسه حاج فتحعلى بیگ واقع شده است.
گنبد پیر علمدار

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید