دریاچه اوان

0
1582

 شهر قزوین جاذبه های تاریخی بسیاری وجود دارد که در کنار جاذبه های طبیعی آن سبب شده تا از آن به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب یاد شود . دریاچه ی اوان در قزوین یکی از همین جاذبه های طبیعی است که با توجه به چشم اندازه های بی نظیر و محسورکننده ای که دارد بسیار برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب به نظر می آید . دریاچه اوان دریاچه‌ای زیبا و بی‌نظیر در استان قزوین است که در حلقه چهار روستای «اوان» ، «ورین» ، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است . این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق دریاچه در عمیق ‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می ‌رسد . نکته ی جالبی که درباره دریاچه اوان در قزوین وجود دارد این است که این دریاچه از محیط خارجی خود آبی را دریافت نمی کند و تنها منبع تغذیه ی آن نزولات جوی و چشمه های موجود در کف دریاچه می باشد . همچنین ، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است .

دریاچه الموت در فاصله ی ۷۵ کیلومتری قزوین قرار دارد و در منطقه ی کوهستانی این شهر واقع می باشد . با توجه به موقعیت جغرافیایی که این دریاچه دارا می باشد در فاصله ی ۱۸۱۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و برای علاقمندان به طبیعت می تواند بسیار جالب و دیدنی باشد . اگر از بالا به این دریاچه بنگریم متوجه پوشش گیاهی زیبایی می شویم که آن را محصور کرده است و تا پای کوه هایی مرتفع ادامه می یابد و کوه ها نیز استوار ایستاده اند که از دریاچه و پوشش گیاهی اطرافش محافظت می کنند . وجود جاده ای مناسب در کنار دریاچه و امکانات مناسبی که در حاشیه ی این منطقه وجود دارد سبب شده که تفرجگاهی بسیار جذاب برای تفریح های خانوادگی باشد . همچنین وجود زمین مناسب جهت برپایی کمپ یکی دیگر از ویژگی های دریاچه اوان است که علاقه مندان به شب مانی در طبیعت را به سوی خود می کشاند .

دریاچه اوان  سامانه جامع گردشگری رستاک
دریاچه الموت

لازم به ذکر است که نام این دریاچه ی شگفت انگیز ، اُوان و به معنای محل گرد آمدن آب است و از تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد . این دریاچه در فصل زمستان و پاییز بسیار سرد است و پناهگاهی مناسب برای پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز و مرغابی به شمار می رود . با توجه به ارتفاع ۱۸۱۵ متری این دریاچه از سطح دریا آب و هوای به نسبت سردی در این منطقه برپا است و در زمستان سطح دریاچه به یکپار چه یخ می زند و امکان اسکیت سواری را برای علاقمندان به وجود می آورد . از طرفی در فصل تابستان ، آب دریاچه محل مناسبی برای ماهی گیری ، آب تنی و قایق سواری است .


جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


پوشش گیاهی دریاچه ی اوان در قزوین

در اطراف دریاچه ی اوان در قزوین که در منطقه ی الموت قرار گرفته نیز گیاهان مختلفی وجود دارد که سبب شده اند چشم انداز سرسبزی در این منطقه پدید بیاید . گونه های درختی مختلفی نظیر بید، چنار ، تبریز ، سیب ، آلبالو ، گیلاس ، سنجد ، فندق و گردو و انواع گیاهان علفی مانند گون ، کنگر ، شیرین بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند .

حیواناتی که در اطراف دریاچه خواهید دید

در منطقه دریاچه اوان در قزوین حیواناتی نظیر بز کوهی ، پلنگ ، خرس قهوه‌ای ، روباه ، شغال ، گرگ ، گراز ، شنگ (نوعی سمور) ، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقاب ، دال ، دلیچه ، شاهین ، جغد ، کبک ، فاخته ، دارکوب ، سبزقبا ، زاغ و انواع گنجشک‌ سانان ، قورباغه ، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می کنند . همچنین در آب دریاچه ماهی های قزل‌ آلای رنگین‌ کمان و کپور نیز وجود دارند و به سبب وجود گیاهان درون دریاچه محیط مناسبی برای زندگی اردک ماهی نیز فراهم شده است .

دریاچه اوان  سامانه جامع گردشگری رستاک
دریاچه اوان

برای این که بخواهید در زمان مناسب به بازدید از این جاذبه ی طبیعی در قزوین بروید باید بگوییم با توجه به شرایط جغرافیایی که دارا هست بهترین زمان می تواند بین فصل های بهار و تابستان باشد و البته باید بگوییم که در این بازه ی زمانی عموما این منطقه پر از مسافر هم هست . اما با آغاز فصل سرما و کاهش دما، سرما بر منطقه حاکم می شود اما نمی توان از هزار رنگ پاییزی و سپیدی چهره زمستان گذشت و این زیبایی ها را ندیده گرفت .


جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید. برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


تفریحات ممکن در دریاچه اوان در قزوین

دریاچه اوان  سامانه جامع گردشگری رستاک
دریاچه اوان در قزوین

قایق سواری : یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در دریاچه اوان در قزوین انجام دهید قایق سواری است .  با قرار گرفتن در وسط دریاچه نمایی متفاوت از آن را خواهید دید که تصویری فراموش نشدنی در ذهن تان حک می کند .

کوهنوردی : کوه های مرتفعی که دریاچه اوان را احاطه کرده اند می توانند موقعیت خوبی را برای کوهنوردی فراهم کنند . با بالا رفتن از این کوه ها می توانید از ارتفاع شاهد زیبایی های دریاچه باشید .

اسکیت روی یخ : اگر برودت هوا در زمستان به میزان کافی باشد ، سطح دریاچه یخ می زند و علاوه بر نمایش جلوه ای تازه ، به مکانی مناسب برای تجربه اسکیت روی یخ تبدیل می شود .

گیاهان : غیر از گونه‌های درختی دست‌کاشت نظیر بید ، چنار ، تبریزی ، سیب ، آلبالو ، گیلاس ، سنجد ، فندق و گردو ، گیاهان علفی مانند گون ، کنگر ، شیرین‌بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز وربن وجود دارند . از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی‌ بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌آورند .

جانوران و پرندگان : از گونه‌های جانوری اطراف دریاچه می‌توان به کل و بز کوهی – که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند – پلنگ ، خرس قهوه‌ای ، روباه ، شغال ، گرگ ، گراز ، شنگ (جانور) ، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقابها ، دال ، دلیجه ، شاهین ، جغد ، کبک ، فاخته ، دارکوب ، سبزقبا ، زاغ و گنجشک خانگی ، قورباغه ، لاک‌پشت و خرچنگ اشاره کرد .

انواع ماهی‌هایی که در این دریاچه ساکن می‌باشند عبارتند از :

    قزل‌آلا

    کپور

    اردک ماهی


تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید