خانه زینت الملوک در شیراز

0
235

شیراز شهر شعر و ادب و عطر بهارنارنج مملوء از جاذبه های تاریخی و طبیعی ست، جاذبه هایی که این شهر را به یکی از پر گردشگرترین شهرهای ایران تبدیل کرده اند. در میان جاذبه های این شهر بناهای تاریخی جایگاه مهمی دارند، خانه زینت الملوک در شیرازبناهایی که تماشای معماری آن ها یکی از شیرین ترین جنبه های سفرتان به شیراز است.

معماری خانه زینت الملک
شیراز شهر شعر و ادب و عطر بهارنارنج مملوء از جاذبه های تاریخی و طبیعی
معماری خانه زینت الملک

یکی از خانه های این شهر که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد خانه زینت الملوک است که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. می خواهیم درباره خانه زینت الملوک و رزرو هتل در شیراز حرف بزنیم، در ادامه رستاک هوم را همراهی کنید.

خانه زینت الملک شیراز کجاست؟

خانه زینت الملک شیراز در مرکز شهر، در خیابان لطفعلی‌خان زند و در منطقه هشت شهرداری شیراز قرار دارد. این خانه تاریخی در ضلع غربی نارنجستان قوام در نزدیکی دیگر جاهای دیدنی شیراز نظیر آرامگاه شیخ روزبهان فسایی، مجموعه وکیل، مسجد نصیرالملک و شاهچراغ واقع شده است. خانه زینت الملک شیراز تا ایستگاه قطار، ۲۵ کیلومتر (نیم ساعت) و تا فرودگاه شیراز ۱۰ کیلومتر (۱۵ دقیقه) فاصله دارد.

برای رزرو بومگردی ، ویلا ، هتل در شیراز می توانید از طریق وبسایت رستاک هوم و یا شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ اقدام کنید.

خانه زینت الملک شیراز
خانه زینت الملک شیراز در مرکز شهر، در خیابان لطفعلی‌خان زند
خانه زینت الملک شیراز

مسیر دسترسی خانه زینت الملک

برای دسترسی به خانه زینت الملک خود را به خیابان لطفعلی‌خان زند در محله گودعربان برسانید. سر در این خانه تاریخی، جنب باغ نارنجستان در سمت چپ پیاده‌راه گردشگری قوام قرار دارد. علاقه‌مندان می‌توانند با تاکسی، اتوبوس و مترو به خانه زینت الملک دسترسی داشته باشند؛ نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، ولیعصر با فاصله ۸۵۰ متری (۱۱ دقیقه پیاده‌روی)، در خیابان زند و نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو، وکیل با فاصله ۷۵۰ متری (۹ دقیقه پیاده‌روی) در خیابان زند و ولیعصر با فاصله یک کیلومتری (۱۴ دقیقه پیاده‌روی) در میدان ولیعصر است.

پر گردشگرترین شهرهای ایران
برای دسترسی به خانه زینت الملک خود را به خیابان لطفعلی‌خان زند در محله گودعربان برسانید
پر گردشگرترین شهرهای ایران

معرفی خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک (که از آن به عنوان زینت الملک نیز یاد می شود)، همانطور که از نام آن پیداست، متعلق به شخصی به نام زینت الملوک است. او دختر حبیب الله قوام (قوام چهارم) بود. خاندان قوام در شیراز چنان محبوب بودند که در زمان های مختلف فرماندار و کلانتر این شهر بودند. این خانه برای خاندان قوام ساخته شده است و دارای یک جاده زیرزمینی به سمت نارنجستان قوام است که در طرف مقابل خانه است.

نمای خانه زینت الملک 
خانه زینت الملوک (که از آن به عنوان زینت الملک نیز یاد می شود)
نمای خانه زینت الملک

زینت الملوک زنی سخاوتمند بود که همیشه به افراد فقیر کمک می کرد و درب خانه او همیشه به روی مردم باز بود. بنابراین، خیلی زود او به دلیل کارهای نیکوکارانه اش در این شهر بسیار محبوب شد. گذشته از محبوبیت وی، این خانه یکی از بهترین خانه های شهر بود زیرا متعلق به یک خانواده ثروتمند و سلطنتی بود که هنوز هم زرق و برق و شکوه خود را دارد.

موزه مادام توسو ایران 

خانه زینت‌الملوک قوامی در ۱۰ آذر سال ۱۳۵۱ به شماره ۹۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۸۲ به کمک تعداد زیادی از هنرمندان و افراد سرشناس شیرازی تعداد ۳۸ مجسمه در خانه زینت الملوک قوامی قرار گرفت. از آن موقع تا به امروز این خانه رسما تبدیل به موزه مادام توسو اما در نوع ایرانی شده است؛ موزه مردم‌شناسی ایرانی مادام توسو.

خانه زینت‌الملوک قوامی
 تعداد زیادی از هنرمندان و افراد سرشناس شیرازی
خانه زینت‌الملوک قوامی

جالب اینجاست که به خاطر استقبال بی‌نظیر مردم در سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۲ مجسمه دیگر هم برای این موزه آماده و در آن قرار گرفت. زیرزمینی پر از مجسمه‌های فوقالعاده واقعی از جنس گچ و رزین؛ آن هم در خانه‌ای که واقعا متعلق به یک خاندان قدیمی و اصیل قاجار بوده است.

موزه مردم‌شناسی ایرانی مادام توسو
موزه مادام توسو اما در نوع ایرانی
موزه مردم‌شناسی ایرانی مادام توسو

مجسمه شاپور اول ساسانی را با لباس آبی درباری و موهای مجعد بلند در بین آن همه مجسمه رنگارنگ می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر آن مجسمه منصور حلاج (عارف قرن سوم)، قاآنی (شاعر بزرگ)، محمد نمازی و بابا کوهی شیرازی و … هم در این موزه خودنمایی می‌کنند.

خانه قوام

خانه قوام یا باغ نارنجستان قوام، محل اقامت والیان شیراز در دوره قاجار بود؛ عمارتی که توسط چند نسل از خاندان قوام ساخته شد. وجه تسمیه این بنا به درختان نارنج حیاط بازمی‌گردد. ضلع شمالی این مکان در حال حاضر به‌عنوان موزه نارنجستان و مرکزی برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی کاربری دارد و در اختیار دانشگاه شیراز است. در این بخش از خانه قوام می‌توانید به تماشای اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ، ایران‌شناس مشهور، بپردازید. در کتابخانه این مرکز نیز مجموعه کتاب‌های اهدایی پروفسور پوپ نگهداری می‌شوند.

خانه قوام 
خانه قوام یا باغ نارنجستان قوام
خانه قوام

آدرس: شیراز، خیابان لطف علی خان زند، پیاده‌راه قوام

شما پیش از خواندن این مطلب چیزی درباره موزه مادام توسو ایرانی شنیده بودید؟ تا به‌حال خودتان از خانه زینت‌الملوک دیدن کرده‌‌اید؟ به نظر شما هم تزیینات داخلی و آینه‌کاری‌های این خانه تاریخی بسیار دیدنی و زیباست؟ اگر از این خانه و مجسمه‌های آن دیدن کرده‌اید حتما نظرتان را برای ما بنویسید.

جهت رزرو هتل ، اقامتگاه از طریق وبسایت رستاک و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم میتوانید اقدام کنین.

اگر اهل سفر باشدید باید خوب بدانید که پیدا کردن محل اقامت مناسب در سفر کمی سخت است. شما می‌توانید با رزرو اقامتگاه در پینورست خیال خودتان را از این بابت راحت کنید. اجاره انواع اقامتگاه از کلبه جنگلی و خانه روستایی تا اجاره ویلا برای تعطیلات در رستاک هوم ممکن است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید