خانه تقدیری اردکان یزد

0
154

خانه تقدیری اردکان یزد یا تقدیریان که به‌عنوان گنجینه قنات اردکان نیز شناخته می‌شود، از آثار دوره قاجار و متعلق به یکی از تجار اردکان با نام تقدیری بوده است. این خانه به سبک خانه‌های چهار وجهی یزدی بنا شده و دارای یک حیاط مرکزی است که اتاق‌های خانه دور آن قرار گرفته‌اند. خانه تقدیری اردکان در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ۲۱۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه تقدیری

یکی از زیباترین جاذبه­‌های تاریخی شهر اردکان خانه تقدیری اردکان یزد است. این خانه با معماری قدیمی و منحصر به فرد خود می­‌تواند مکانی شگفت­ برای ثبت لحظاتی خاطره ­انگیز باشد. پنجره‌های پنج دری و سه دری این خانه با شیشه‌های رنگی خود سبب می‌شود تا انعکاس نور از آن­ها فضای­ خانه را پر از نور و رنگ­‌های جادویی ­‌کند. حیاط ­کوچک با حوض فیروزه‌­ای، بوی­ خشت می‌دهد.

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

حیاط زیبا خانه تاریخی
حیاط زیبا خانه تاریخی

این رایحه که در سرتاسر خانه به مشام می­‌خورد‌، از جمله اولین و بارزترین ویژگی‌های این خانه به حساب می‌آید. ایوان‌های خنک، سرسراها و راهروهای طویل، بهارنشین و مهمان­‌خانه­‌هایی که هنوز صدای­ هیاهو و هلهله کودکان از دیوار­هایش انعکاس می‌یابد، همه و همه می‌­تواند لحظاتی شما را از دنیای پر هیاهو و پر مشغله به روزهای آرام و شیرین ­کودکی ببرد.خانه تقدیری اردکان یزد

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

تاریخچه خانه تقدیری اردکان

در مورد تاریخچه خانه تقدیری اردکان یزد باید گفت این ­اثر ­تاریخی از دوران ­قاجار به یادگار مانده است. خانه تقدیری که در بافت تاریخی و سنتی شهر در خیابان­ حائری قرار دارد، متعلق به تاجری­ اردکانی به نام تقدیری بوده است. وی این ­خانه را برای استفاده شخصی بنا کرد. این خانه در حدود ۱۰۰ سال در اختیار خانواده و نوادگان مرحوم تقدیری بود تا زمانی که با مهاجرت آن­ها به تملک میراث فرهنگی در­آمد. در سال ۱۳۷۷ خانه تقدیری اردکان در فهرست آثار­ ملی ایران به ثبت رسید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

خانه تاریخی
خانه تاریخی

معماری خانه تقدیری اردکان

به دلیل اینکه اردکان شهری کویری است، این ­خانه تاریخی و زیبا نیز مانند سایر خانه‌های کویری از معماری ­خاص این مناطق برخوردار است. ساختمان‌های­ کویری اغلب از الگوی حیاط مرکزی پیروی می‌کنند. این الگو کمک می‌کند تا تعادلی میان گرمای زیاد تابستان و سرما و طوفان در زمستان ایجاد شود.

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

معماری خانه
معماری خانه

خانه تاریخی تقدیری اردکان نیز از الگوی حیاط مرکزی و ساخت ۴ وجهی ساختمان بی‌بهره نیست. دلیل تمایز این­ خانه با سایر خانه‌­های یزد این است که این ­خانه ویژگی‌های مربوط به خانه‌های ثروتمندان دوره قاجار را دارا است. در ادامه قصد داریم به جاذبه‌ها و زیبایی‌هایی معماری بپردازیم.

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

گنجینه قنات اردکان

همان طور که گفته شد خانه تقدیری اردکان یزد را گنجینه قنات اردکان می‌نامند. دلیل این نام گذاری وجود ابزار‌ها و تجهیزات حفاری و مسیریابی در عملیات حفر قنات در این مکان است. در گوشه گوشه حیاط این خانه لوازمی همچون چرخ چاه، طناب، دلو، کلنگ، بیلچه و چراغ چاه به چشم می‌خورد. همچنین امکان بازدید از پایاب و سرداب این خانه نیز میسر است.

خانه تاریخی
خانه تاریخی

اطلاعاتی نیز در طول بازدید به گردشگران داده می‌شود تا آنان با مراحل حفر قنات و جایگاه قنات در توسعه شهرها و روستاهای کویری آشنا شوند.

مکان و آدرس دقیق خانه تقدیری اردکان

خانه تقدیری اردکان یزد در خیابان حائری قرار گرفته­ است. گردشگرانی که با مسیرهای دسترسی در شهر اردکان آشنایی ندارند، لازم است نکاتی را بدانند.

نمای خانه تقدیری
نمای خانه تقدیری

اگر با وسیله نقلیه شخصی تردد می‌کنید، لازم است ابتدا از خیابان امام خمینی به بلوار آیت الله خامنه‌ای رفته و سپس وارد خیابان آیت الله فکور شوید. این خیابان با خیابان حائری تقاطع دارد. خانه تقدیری اردکان در سمت چپ خیابان حائری است.

جهت استفاه از تمامی امکانات اقامتی و پذیرایی و ترانسفر و اتومبیل با راننده  در یزد و کویر از سیستم پیشترفته انلاین رستاک هم استفاده نمایید . چنانچه امکان استفاده از سیستم ان لاین برای شما مقدور نیست با شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ دفتر مرکزی رستاک تماس بگیرید تا رزرو شما را انجام دهند.

نزدیک ترین جاذبه‌ها به خانه تقدیری

آب‌انبار آخوند، خانه طبایی، خانه مظلوم و آب‌انبار حاجی نوت از نزدیک ترین جاهای دیدنی اردکان به خانه تقدیری هستند. بازدید از آنها بعد از خانه تقدیری در یک روز امکان پذیر است.خانه تقدیری اردکان یزد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید