حمام فین

0
2312

حمام تاریخی فین در باغ فین کاشان قرار دارد . این حمام قدیمی به ‌دلیل قتل امیرکبیر ، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار ، مشهور است . در قسمت جنوبیِ باغ فین ، دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف هستند . در فاصله‌ی ۶ کیلومتری جنوب شهر کاشان ، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد که در گذشته به روستای فین کوچک مشهور بوده و با توجه به تقسیمات کنونی شهر کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر واقع شده است . آن چیزی که باعث شهت این مکان شده ، قرار گرفتن یکی از باغ‌های کهن ایرانی به نام باغ فین در این منطقه است . از ابنیه‌ی تاریخی موجود در مجموعه‌ باغ فین ، حمام بزرگ و حمام کوچک را میتوان نام برد که در قسمت جنوبی باغ فین قرار گرفته‌اند . راه ورود هر دو حمام کوچک و بزرگ از داخل باغ است . ساخت این حمام به دوره‌ی صفویه ( همزمان با ساخت بنای اولیه‌ی باغ فین ) بر می‌گردد . نکته‌ی قابل توجه این حمام وجود هفت کاشی قدیمی در قسمت خزینه است که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارند . این حمام به منظور استفاده‌ی خدمتکاران ساخته شده است ؛ به همین دلیل از حیث معماری ، ویژگی بارزی نداشته و سبب شهرتش رویدادی تاریخی است که در آن به وقوع پیوسته است . این حمام در برخی از روزهای هفته برای استفاده‌ی عموم در اختیار مردم قرار می‌گرفته است . این حمام همان مکانی است که میرزا تقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر ، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار ، در بیستم دی ماه سال ۱۲۳۰ هجری خورشیدی در آن به قتل رسید . پس از این واقعه ، باغ فین و حمام آن دوباره فراموش شد و در دوره‌ی مشروطه ، اشرار تمام سنگ‌های مرمر و مصالح گرانبهای باغ و حمام را به غارت بردند . حمام سلطنتی یا حمام بزرگ ، در دوره‌ی قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است . البته در کنار ساخت حمام جدید ، حمام کوچک را نیز که پس از پایان دوران صفوی از رونق افتاده بود ، به دستور شاه مرمت کردند . از آن جایی که حمام بزرگ برای استفاده‌ی فرماندهان و بزرگان دربار ساخته شده است ، به لحاظ معماری اهمیت دارد و ستون‌های مرمر و سقف نقاشی‌شده‌اش فوق‌العاده تماشایی است .

حمام فین  سامانه جامع گردشگری رستاک
حمام فین

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید. رستاک را در اینستاگرام دنبال کنید .


سربینه‌ی اول که به ورودی نزدیک‌تر است ، سکویی در انتها و بخاری دیواری دارد . در این سربینه وجود نورگیرهایی مزین به کاشی‌های مشبک که به باغ باز می‌شوند ، چشم‌انداز دلپذیری را ایجاد کرده است . سربینه‌ی دوم ، حوضی در میانه و مسیر ترددی در ضلع شرقی دارد که کف آن پایین‌تر از سطح سربینه است . به نظر می رسد که به هنگام خروج از حمام ابتدا از سربینه‌ی دوم و سپس از سربینه‌ی اول استفاده می‌کرده‌اند ، بدین ترتیب که پس از استحمام و خروج از گرم‌خانه ، ابتدا پا را در حوض سربینه‌ی دوم میشستند و در هوای ملایم آنجا بدن را خشک می‌کردند و آماده رفتن به سربینه‌ی اول برای پوشیدن لباس می‌شدند . در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی این دو حمام بر اساس طرح اولیه‌ی خود دوباره مرمت و پس از آن نیز بارها تعمیر و بازسازی شدند .

حمام فین  سامانه جامع گردشگری رستاک
حمام فین

ساختمان حمام‌های سنتی

این دو حمام موجود در مجموعه‌ی باغ فین مانند بسیاری از حمام‌های تاریخی ایران زمین ، به صورت خزینه‌ای هستند . خزینه یا به اصطلاح امروزه ، حوضچه ، محل نظافت و شست و‌ شوی افراد بوده است . از بخش‌های دیدنی حمام‌های خزینه‌ای می‌توان به ورودی‌ها ، سربینه‌ها ( همان رختکن امروزی ) ، آب‌نما‌ها ، گرم‌خانه‌ها ( اتاق‌هایی که در آن آب را در دیگ‌های بزرگ مسی به جوش می‌آوردند ) ، دالان‌ها و کانال‌های تعویض آب خزینه‌ها ( که در کف حمام قرار دارند ) اشاره کرد که معماری زیبای آن‌ها با توجه به قدمت تاریخی‌شان و سبک معماری هر دوره‌ی تاریخی یکی از ارکان اساسی شناخت سبک معماری شهرهای تاریخی است . در شناخت سبک معماری شهرها ، به یکی از پنج عنصر اصلی شهر ( مسجد، بازار ، خانه ، حمام ، آب‌انبار ) توجه می‌شود . حمام‌های تاریخی شهر کاشان که غالبا به یادگار مانده از دوران صفوی هستند ، همواره مورد ستایش جهانگردان داخلی و خارجی چون شاردن فرانسوی قرار گرفته‌اند . یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در مورد حمام‌های سنتی ، بحث عایق بودن دیوارها در برابر رطوبت است که در گذشته از مصالحی نظیر ماسه و آهک یا ساروج برای این منظور استفاده می‌شده است .

حمام فین  سامانه جامع گردشگری رستاک
حمام فین

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ،سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید