جاذبه های دیدنی نهاوند

0
278

نَهاوَند (نِهاوَند هم تلفظ مي‌شود) شهري است در غرب ايران.جاذبه های دیدنی نهاوند در جنوب شرقي استان همدان قرار گرفته و مرکز شهرستان نهاوند است. نهاوند از شهرهاي تاريخي ايران است و نام آن به دفعات در منابع تاريخي ذکر شده‌است.

نهاوند از مکان‌ های دیدنی و تاریخی متعددی برخوردار است که بدون شک انجام اکتشافات باستان‌شناسی و مطالعات بیشتر در زمینه قدمت و تحولات تاریخی منطقه، زوایای تاریک تاریخ تمدن آن را بیش از پیش روشن خواهد ساخت.در ادامه مطلب همراه رستاک هم باشید تا با دیدنی های نهاوند بیشتر آشنا شوید.

نهاوند
نهاوند

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

حمام حاج آقا تراب

این حمام در محله علی آباد شهر نهاوند قرار گرفته است و یکی از زیباترین معماری‌های شهر را به خود اختصاص داده است. حمام حاج آقا تراب که قدمت آن به سال ۱۲۳۰ هجری شمسی و دوران ناصرالدین شاه قاجار بر می‌گردد، چند سالی است با تغییر کاربری به موزه مردم شناسی تبدیل شده و در به روی گردشگران گشوده است. زمان بازدید از ساعت ۹ تا ساعت ۱۶ است. با ماشین خودتان می‌توانید به این حمام بروید و در پارکینگ عمومی اطراف این بنا پارک کنند.

حمام حاج آقا تراب
حمام حاج آقا تراب

تپه و دهکده باستاني گيان

تپه دهکده باستاني گيان در کيلومتر ۱۹ جنوب غربي نهاوند و در مسير جاده جنگلي گيان قرار گرفته‌است. اين تپه در سال ۱۹۳۲ ميلادي توسط پروفسور گريشمن بررسي و تا عمق ۱۹ لايه از تپه خاکبرداري شد که به ۵ دوره (طبقه) از تمدن قديم برخوردند و قدمت نهاوند را تا حدود ۳۷ قرن قبل از ميلاد روشن ساختند.اين تپه از لحاظ تاريخي ارزش فراواني دارد. بسياري از باستان شناسان به اين منطقه آمده و گنجينه ‏هاي بسياري از جمله ظروف سفالي و جواهر را کشف کرده ‏اند که منشأ اين ظروف به قرن‌هاي پانزدهم و چهاردهم قبل از ميلاد بر مي‏ گردد.

جاذبه های دیدنی نهاوند  سامانه جامع گردشگری رستاک

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.

تپه ‏ي گيان همچنين محل دفن مردگان نيز بوده‌است. روش دفن مردگان، رنگ کردن آن‏ها و کشف وسايل همراه آنها پرده از رمز و رازهاي زندگي آنها بر مي‏ دارد و تمدن آنان را آشکار مي‏ سازد. در موزه‏ ي ايران باستان ظروف سفالي فراواني از جمله گلدان و بشقاب و ديگچه که از اين منطقه کشف شده‌است، در آنجا ديده مي‌‏شود.

خانه قدوسی نهاوند

خیابان ابوذر شهر نهاوند در بافت قدیمی شهر واقع شده. در کوی حاج خدارحم و در نزدیکی مسجد حاج خدارحم، خانه‌ای خشتی و زیبا با نام خانه قدوسی قرار دارد. سازمان میراث فرهنگی شهرستان نهاوند این خانه را به عنوان پایگاه خود انتخاب کرده و در آن مشغول به فعالیت است و این به دلیل ارزش خاصی است که در میان ابنیه تاریخی نهاوند دارد.

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

خانه قدوسی
خانه قدوسی

این خانه در اصل به شیخ علی قدوسی تعلق دارد که از عالمان قدیمی نهاوند بوده. از همان ابتدا با دیدن سردر ورودی زیبای خود، شما را مبهوت خود می‌کند. دو ستون بسیار زیبا در کنار این سردر با عظمت وجود دارند که ابهت و جلال این ساختمان را دو چندان کرده‌اند.

آجر کاری‌‌های تزئینی و قوس‌هایی که به شکل شاخ قوچ هستند، واقعا دیدنی و چشم نواز اند. مهم‌ترین بخش این خانه، حیاط اندرونی آن است. این حیاط بسیار وسیع بوده و آجرکاری‌های بسیار هنرمندانه‌ای را داخل آن می‌توانید مشاهده کنید.

سراب گامسیاب یا همان گاماساب

سراب گامسیاب یا همان گاماساب، نام یکی از جاهای دیدنی نهاوند است که طولانی‌ترین رودخانه کشور در آنجا به چشم می‌خورد. سرچشمه‌ای از دامنه ارتفاعات کوه گرو آغاز می‌شود و به سمت پایین می‌آید و طویل‌ترین رودخانه کشور را شکل می‌دهد. این سراب در ۱۹ کیلومتری جنوب شرق نهاوند قرار دارد و در مسیر کوه گرو ادامه دارد. این سرچشمه آب رودهایی مانند حرم آب، خرم رود و قلقل رود را تامین می‌کند. پس از آن به مناطق مسکونی می‌رسد و مردم منطقه را سیراب می‌نکد. سپس به رود‌های سیمره و قره‌سو رسیده و در ادامه به رود کرخه می‌رسد و در نهایت با رود هورالعظیم یکی می‌شود.

سراب گامسیاب یا همان گاماساب
سراب گامسیاب یا همان گاماساب

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

جالب است بدانید که در استان کرمانشاه به این رود قره‌سو می‌گویند. در استان لرستان این رود را سیمره نام‌گذاری کرده‌اند و در استان خوزستان به آن کرخه می‌گویند. دبی یا همان میزان آب دهی این رودخانه به صورت متوسط حدود ۵ متر معکب در هر ثانیه است و در مسیر خود هزاران هزار انسان، گیاه و حیوان را سیرآب می‌کند.

سراب فارسبان

در ۳۰ کیلومتری نهاوند، در مسیر جاده آورزمان به سمت فارسبان، روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا ۱۳۰۰ نفر جمعیت دارد و مراتع سرسبز و باغات زیادی را در دل خود جای داده. باغ گردو، گیلاس، آلبالو و میوه‌های رنگارنگ دیگری در این اطراف به چشم می‌خورند و در فصل شکوفه زدن‌شان، به اینجا نمای بسیار زیبایی می‌بخشند. همه این سرسبزی‌ها به دلیل وجود سرابی به نام فارسیان است که از دل کوه جوشیده و باعث چنین حجمی از آبادانی شده. اگر به این روستا آمدید، حتما سری به حمام باستانی آن نیز بزنید.

سراب فارسبان در ۳۰ کیلومتری نهاوند، در مسیر جاده آورزمان به سمت فارسبان، روستایی با همین نام قرار دارد
سراب فارسبان

سراب ملوسان

در ۱۷ کیلومتری شمال نهاوند سرابی با نام ملوسان قرار دارد. این سراب را نیز می‌توان یکی از جاهای دیدنی نهاوند دانست. در این منطقه به دلیل سرسبزی بالا، بز کوهی پرورش می‌دهند و البته شکارگاهی برای شکارچیان نیز محسوب می‌شود. پوشش گیاهی و حیوانی اینجا بسیار دیدنی بوده و با نهاوند تنها بیست دقیقه فاصله دارد.

سراب ملوسان
سراب ملوسان

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.

چه فصلی به نهاوند سفر کنیم؟

نهاوند واقعا شهری چهار فصل است و می‌توانید در هر فصلی از جاهای دیدنی نهاوند بازدید فرمایید. اما به صورت کلی بهترین فصل برای بازدید از این شهر را از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور می‌دانند. در فصل بهار بارش زیاد است و سرسبزی مناظر طبیعی دو چندان می‌شود. از طرفی در فصل‌های پر بارشی مثل بهار و پاییز، هوا بسیار دل انگیز بوده و چشمه‌ها جوش و خروش بیشتری دارند. رودخانه گاماساب نیز در این فصل بسیار پر آب و دیدنی است.

خب نظرتان در مورد نهاوند چقدر عوض شد؟ آیا قصد این را پیدا کردید که از این شهر زیبا بازدید کنید؟ چه چیزی باعث این اتفاق شده؟ یا اینکه آیا تا به حال از آن دیدن کردید؟ اگر اینطور بوده، کدام جاذبه بیش از همه شما را مبهوت خود کرد؟


جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید