جاذبه های دیدنی سیرجان

0
133

سیرجان یکی از شهرهای کرمان می باشد که جاذبه های دیدنی سیرجان فراوان می باشد همه ساله گردشگران زیادی به سیرجان سفر می کنند و از دیدن مکان های دیدنی آن لذت می برند مهم ترین و زیباترین دیدنیهای تاریخی در این شهر واقع شده است و محصولاتی چون گندم و پسته و بادام و خربزه دارد در زمان قدیم در این شهر خرما زیاد بود اما اکنون دیگر خبری از خرما نیست از جمله جاذبه های این شهر قلعه سنگ و بادگیر چپقی و مسجد جامع عضدی و آرامگاه شاه فیروز و آرامگاه میر زبیر و باغ بمید و زیگورات‌سنتر و باغ سنگی و… می باشد در ادامه با جاذبه های سیرجان آشنا شوید و تصاویری از جاذبه های سیرجان را در رستاک هم مشاهده کنید.

جاذبه های سیرجان

شهر سیرجان از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای کرمان است که می‌توانید جاذبه های دیدنی سیرجان اعم از معماری و طبیعی و تاریخی را در کنار هم ببینید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

سیرجان در مغرب کرمان واقع شده، از یک سو به خاک فارس ارتباط دارد. سیرجان در قدیم شهری بزرگ بوده و شهریجان نام داشته و نظر به موقعیت جغرافیایی در بعضی مواقع مرکزیت داشته،به تدریج رو به ویرانی نهاده، میرزا سعید کلانتر قریه جدیدی آباد کرد، کم کم توسعه یافت و به سعید آباد معروف شد.

زیگورات سنتر
زیگورات سنتر

امروز مرکز سیرجان است و چون این شهر بر سر راه فارس و بندرعباس قرار گرفته موقعیت خاصی دارد و محصولاتش گندم، جو، پسته، بادام و خربزه‌ی آن معروف هستند. در بعضی کتب قدیمی نوشته‌اند، که خرمای زیادی از آنجا به عمل می‌آمده است. اما امروزه اثری از خرما در این منطقه نیست.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.

معرفی جاذبه های سیرجان

بادگیر چپقی

بادگیر چپقی سیرجان یکی از منحصربه‌فردترین بادگیرهای ایران و جهان است که برای خانهٔ مرحوم دکتر سید علی‌اصغر رضوی (اولین پزشک شهرستان سیرجان) ساخته شده‌است. این بادگیر در دوران رضا شاه پهلوی توسط معماری به‌نام سید محمد شجاعی و به تقلید از دودکش‌ها و هواکش‌های کشتی‌های قدیمی ساخته شده‌است. بادگیر چپقی مربوط به دوره پهلوی اول است و در جاذبه های دیدنی سیرجان، بلوار دکترصادقی، کوچه حاج رشید واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بادگیر چپقی
بادگیر چپقی

باغ سنگی سیرجان

از زیباترین جاهای دیدنی سیرجان باغ سنگی در روستای میاندوآب دهستان بلورد و در کیلومتر ۴۰ جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ  زیبا توسط پیرمردی لال و ناشنوا به نام درویش خان اسفندیارپور بنا شده است. هرچند به دلیل عدم ارتباط کلامی نمی‌توان انگیزه اصلی ساخت این باغ را به‌درستی بیان کرد؛ اما به گفته اهالی، داستان غریبی را از سختی‌ها و ظلم‌هایی که بر پیرمرد گذشته، بیان می‌کند.

باغ سنگی
باغ سنگی

یخدان‌های دوقلوی سیرجان

یخدان‌های دوقلو که از آن‌ها به عنوان منحصر به فردترین یخدان‌های دو قلو نام برده می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان می باشد. یخدان توسط افراد خیر ساخته شده‌اند و در قدیم یخ مصرفی مردم را تامین می کردند. این بنا دارای دیوارهای بلند و مخازن یخ بوده که از خشت خام و ملات گل ساخته شده است. اهالی سیرجان در فصل زمستان مخزن یخدان‌ها را از یخ پر نموده و با بستن درب‌ها و روزنه‌ها، در فصل تابستان از یخ آن استفاده می‌کردند.

یخدان حاج رشید
یخدان حاج رشید

آرامگاه شاه فیروز سیرجان

آرامگاه شاه فیروز جاذبه های دیدنی سیرجان در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بر فراز صخره ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰ متر واقع شده و در محل به شاه فیروز معروف است . بنای این آرامگاه عبارت است از یک بنای هشت ضلعی که بقایای قبری در کف آن به جا مانده است . با توجه به شیوه معماری به نظر می رسد مه این بنا متعلق به دوره ایلخانی (قرن هشتم و نهم) باشد .

بصورت آنلاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

آرامگاه شاه فیروز
آرامگاه شاه فیروز

باغ بمید سیرجان

شهر قدیم سیرجان در محل قلعه سنگ (در فاصله ۹ کیلومتری شهر فعلی سیرجان) قرار دارد و تا سال ۷۹۶ هجری قمری آباد بوده است و در آن تاریخ به وسیله «ایدکو» سردار تیمور که دو سال شهر را در محاصره داشت نابود می‌شود. ساکنان باقی مانده آن به محلی در همان نزدیکی به نام باغ بمید منتقل می‌شوند و شهر جدید در آن موقعیت به‌وجود می‌آید. اما باز در هجوم محمود افغان به کرمان، سیرجان هم مورد حمله و غارت قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد در حدود سال ۱۲۰۰ هجری قمری، میرزا سعید کلانتر در جنوب باغ بمید، دهی را آباد نمود که سعیدآباد نامیده شد و این سعید آباد، همین شهر فعلی سیرجان است. از جمله آثار موجود در این باغ می‌توان به یخچال‌های سیرجان که در غرب این باغ واقع شده است، اشاره کرد. قدمت این یخدان‌ها مربوط به دوره قاجار است.

باغ بمید
باغ بمید

قلعه سنگ

قلعه ای مستحکم و متفاوت با دیگر قلعه ها که برخلاف بقیه دژ ها به جای بنا شدن برروی کوه در دشتی مسطح ساخته شده است.این قلعه که از دور خود را به رنگ سفید نشان می دهد، تنها با خشت خام ساخته و از سه قسمته صخره سنگی میانی و دو حصار تشکیل شده است.

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

قلعه سنگی
قلعه سنگی
مسجد قلعه سنگی
مسجد قلعه سنگی

نظر شما درباره جاهای دیدنی سیرجان چیست؟ آیا تا کنون از هیچ یک از این جاذبه‌های گردشگری دیدن کرده‌اید؟ شما کدام جاذبه های دیدنی سیرجان را به مسافران پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید