تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز

0
643

 این دره که تنگ بُستانک،بهشت گمشده شیراز نام دارد، تا اوایل دهه ۶۰ از چشم عموم مردم پنهان بود. تا این‌که کوه‌نوردان آن را کشف کردند و شهرت مناظر زیبایش به‌گوش افراد بیشتری رسید.تنگ بُستانک شیراز بهشت پنهانی در اطراف شیراز است که فقط در حدود ۱۲۰ کیلومتر (بسته به جاده‌ای که انتخاب می‌کنید) از شیراز فاصله دارد.

بهشت گمشده این دره که تنگ بُستانک بهشت گمشده شیراز نام دارد، تا اوایل دهه 60 از چشم عموم مردم پنهان بود. تا این‌که کوه‌نوردان آن را کشف کردند و شهرت مناظر زیبایش به‌گوش افراد بیشتری رسید.تنگ بُستانک شیراز بهشت پنهانی در اطراف شیراز است که فقط در حدود 120 کیلومتر (بسته به جاده‌ای که انتخاب می‌کنید) از شیراز فاصله دارد.
بهشت گمشده

اگر دنبال جاهای دیدنی اطراف شیراز می گردید ، تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز را انتخاب کنید تا بعد از پشت‌سرگذاشتن چندین جاذبه طبیعی، به بهشت پنهان مرودشت برسید.در این مطلب، موقعیت دقیق این تنگه و تمام مسیرهای دسترسی به آن را می‌خوانید و با نقاط جذاب تنگه و جاهای دیدنی اطراف آن آشنا می‌شوید.

آشنایی با بهشت گمشده شیراز، تنگ بستانک

تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز، دره‌ای بی‌نهایت زیبا و خوش‌آب‌و‌هواست که در استان فارس در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت واقع شده است. این دره در گذشته منطقه‌ ییلاقیِ بخش‌های کامفیروز و بیضا محسوب می‌شد و مناظر بکرش برای گردشگران ناشناخته باقی مانده بود. 

تنگ بُستانک شیراز، دره‌ای بی‌نهایت زیبا و خوش‌آب‌و‌هواست که در استان فارس در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت واقع شده است. این دره در گذشته منطقه‌ ییلاقیِ بخش‌های کامفیروز و بیضا محسوب می‌شد و مناظر بکرش برای گردشگران ناشناخته باقی مانده بود.
تنگ بُستانک

ویژگی‌های طبیعی دره بستانک

تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز که از بین شکاف رشته‌‌کوه‌های زاگرس سر برآورده، منطقه‌ای کوهستانی با پوشش جنگلی‌ست که شباهت زیادی با جنگل‌های شمال ایران دارد. رودخانه‌ای زلال با آبی خنک از میان درختان چنار و گردوی این دره گذر می‌کند و به هر طرف که بروید با چشمه‌ها و آبشارهای خیال‌انگیزی روبه‌رو خواهید شد.

تنگه بُستانک که از بین شکاف رشته‌‌کوه‌های زاگرس سر برآورده، منطقه‌ای کوهستانی با پوشش جنگلی‌ست که شباهت زیادی با جنگل‌های شمال ایران دارد. رودخانه‌ای زلال با آبی خنک از میان درختان چنار و گردوی این دره گذر می‌کند و به هر طرف که بروید با چشمه‌ها و آبشارهای خیال‌انگیزی روبه‌رو خواهید شد.
تنگه بُستانک

تنگه بُستانک شیراز کجاست؟

آدرس: استان فارس، ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، مسیر جنگلی محوطه حفاظت‌شده تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز

آدرس: استان فارس، 120 کیلومتری شمال غربی شیراز، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، مسیر جنگلی محوطه حفاظت‌شده تنگ بستانک
تنگ بستانک

تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز را می‌توانید در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز، در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت و در نزدیکی روستای مهنجان پیدا کنید. این تنگه زیبا در رشته‌کوه‌های دنا (بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه زاگرس) قرار گرفته و یکی از بهترین مناطق برای ییلاق است.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک

همان‌طور که خواندید، تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز بین دو شهر یاسوج و شیراز واقع شده و مسیر هر جاده برای رسیدن به این بهشت گمشده، بی‌نهایت زیبا و چشم‌نواز است. از هر طرف که راهی این منطقه باشید، از دیدن مناظر زیبای اطراف آن بی‌نصیب نمی‌مانید.

همان‌طور که خواندید، تنگه بستانک بین دو شهر یاسوج و شیراز واقع شده و مسیر هر جاده برای رسیدن به این بهشت گمشده، بی‌نهایت زیبا و چشم‌نواز است. از هر طرف که راهی این منطقه باشید، از دیدن مناظر زیبای اطراف آن بی‌نصیب نمی‌مانید.
بهشت بی نهایت زیبا

مسیر اول:

اولین مسیر از مرودشت و جاده کامفیروز می‌گذرد. از سمت دروازه قرآن، شیراز را به مقصد مرودشت ترک کنید. بزرگراه شیراز – مرودشت را ادامه دهید تا به دوراهی مرودشت و جاده سعادت‌شهر برسید. به سمت بزرگراه مرودشت – سعادت‌شهر برانید و به کمک تابلوها، مسیر خود را به سمت جاده کامفیروز تغییر دهید. نرسیده به شهر مهنجان، خروجی تنگ بستانک را خواهید دید.

مسیر دوم:

اولین مسیر از مرودشت و جاده کامفیروز می‌گذرد. از سمت دروازه قرآن، شیراز را به مقصد مرودشت ترک کنید. بزرگراه شیراز - مرودشت را ادامه دهید تا به دوراهی مرودشت و جاده سعادت‌شهر برسید. به سمت بزرگراه مرودشت - سعادت‌شهر برانید و به کمک تابلوها، مسیر خود را به سمت جاده کامفیروز تغییر دهید. نرسیده به شهر مهنجان، خروجی تنگ بستانک را خواهید دید.
مسیر

دومین مسیر از شیراز به تنگ بستانک، از جاده بیضا می‌گذرد. این مسیر کمی کوتاه‌تر از جاده کامفیروز است اما تقریبا به همان اندازه طول می‌کشد. برای رفتن از این مسیر باز هم از سمت دروازه قرآن، شهر را ترک کنید و در اولین دور برگردان وارد بزرگراه امام خمینی شوید. در اولین دوراهی به سمت بزرگراه محلاتی بپیچید و بعد از آن مسیر را در بزرگراه دکتر حسابی ادامه دهید. جاده شیراز به یاسوج را در پیش بگیرید و از اولین خروجی به سمت بیضا از این جاده خارج شوید. بیضا و پشت‌باغ را رد کنید و مجددا از اولین خروجی به سمت راست بپیچید. مسیر خود را در جاده کامفیروز ادامه دهید تا تابلوی تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز را قبل از شهر مهنجان ببینید.

دیدنی‌های تنگ بستانک شیراز

ورودی تنگ بستانک مسیری خاکی‌ست و برای کشف بهشت گمشده شیراز باید مسیر کوتاهی را با سه‌چرخه یا پیاده طی کنید. (استفاده از سه‌چرخه‌ها رایگان نیست و باید مبلغی را بپردازید.) تنگه بین دیوارهای نفوذناپذیر کوه‌های دنا پنهان شده است و آب زلال رودخانه کر از میان آن جاری‌ست. تمام مسیر با انبوه درختان کهنسال و سرسبز چنار و بلوط پوشیده شده و شاخ‌وبرگ‌هایشان راه آفتاب را بسته‌اند.

دیدنی‌های اطراف تنگه بستانک

مسیر رسیدن به تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز پر است از زیبایی‌های طبیعی که نمی‌توان راحت از آن‌ها دل کند و بدون توقف خود را به مقصد رساند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید جاهای دیدنی بسیار زیادی را در اطراف این منطقه زیبا پیدا خواهید کرد. رود کر، سد زیبای درودزن، آبشار مارگون، دشت کامفیروز، دشت رامجرد، تنگ براق، تنگ گمبیل، روستاهای اطراف به‌خصوص روستای پلکانی دشتک از دیدنی‌ترین مناطق در اطراف این تنگه هستند.

رود کر

رود کر با 280 کیلومتر طول، بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است که از کوه‌های سیدمحمد، بالانگری و مارگون سرچشمه می‌گیرد. آب زلال این رود بعد از پیوستن به چشمه‌های متعدد شهرستان سپیدان به تنگ براق می‌ریزد و وارد شهرستان مرودشت می‌شود. پس از گذشتن از مسیر بهشتیِ تنگ بستانک به سد درودزن و از آن‌جا به دشت کامفیروز و رامجرد می‌ریزد و در نهایت سفر خود را در دریاچه بختگان به پایان می‌رساند. در این مسیر هم‌سفر رود کر باشید تا یکی از دل‌پذیرترین ماجراجویی‌های خود را تجربه کنید.
رود کر

رود کر با ۲۸۰ کیلومتر طول، بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است که از کوه‌های سیدمحمد، بالانگری و مارگون سرچشمه می‌گیرد. آب زلال این رود بعد از پیوستن به چشمه‌های متعدد شهرستان سپیدان به تنگ براق می‌ریزد و وارد شهرستان مرودشت می‌شود. پس از گذشتن از مسیر بهشتیِ تنگ بستانک به سد درودزن و از آن‌جا به دشت کامفیروز و رامجرد می‌ریزد و در نهایت سفر خود را در دریاچه بختگان به پایان می‌رساند. در این مسیر هم‌سفر رود کر باشید تا یکی از دل‌پذیرترین ماجراجویی‌های خود را تجربه کنید.

سد درودزن

یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف تنگه بستانک شیراز، سد درودزن است که بر روی رودخانه کر ساخته شده و به عنوان قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه شناخته می‌شود. سد درودزن در ۵۰ کیلومتری تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز قرار دارد و اگر از سمت جاده مرودشت – کامفیروز راهی تنگه باشید، از کنار این سد زیبا عبور می‌کنید.

یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف تنگه بستانک شیراز، سد درودزن است که بر روی رودخانه کر ساخته شده و به عنوان قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه شناخته می‌شود. سد درودزن در 50 کیلومتری تنگ بستانک قرار دارد و اگر از سمت جاده مرودشت - کامفیروز راهی تنگه باشید، از کنار این سد زیبا عبور می‌کنید.
سد درودزن

آبشار مارگون

یکی از معروف‌ترین آبشارهای ایران نیز در نزدیکی دره بستانک واقع شده است. آبشار مارگون، که مجموعه‌ای از آبشارهاست، سرچشمه رودخانه کر محسوب می‌شود و آب خنک و زلال آن در تنگ بستانک جاری است. این آبشار در ۱۱۲ کیلومتری تنگ قرار گرفته و تقریبا ۲ ساعت و نیم با آن فاصله دارد.

یکی از معروف‌ترین آبشارهای ایران نیز در نزدیکی دره بستانک واقع شده است. آبشار مارگون، که مجموعه‌ای از آبشارهاست، سرچشمه رودخانه کر محسوب می‌شود و آب خنک و زلال آن در تنگ بستانک جاری است. این آبشار در 112 کیلومتری تنگ قرار گرفته و تقریبا 2 ساعت و نیم با آن فاصله دارد.
آبشار مارگون

دشت کامفیروز

دشت کامفیروز که در جلگه وسیعی واقع شده، یکی از زیباترین دیدنی‌های اطراف تنگ بستانک است. رشته‌کوه‌ها و دامنه‌های این دشت را جنگل‌های بلوط و چشمه‌های فراوانی احاطه کرده و کناره‌های سد درودزن نیز در اراضی آن قرار گرفته است. شالیزارها این دشت بخش بزرگی از زیبایی‌های کامفیروز محسوب می‌شوند. دشت کامفیروز در مجاورت منطقه حفاظت‌شده تنگ قرار گرفته و مسیر دسترسی به تنگه از کنار آن می‌گذرد.

دشت کامفیروز که در جلگه وسیعی واقع شده، یکی از زیباترین دیدنی‌های اطراف تنگ بستانک است. رشته‌کوه‌ها و دامنه‌های این دشت را جنگل‌های بلوط و چشمه‌های فراوانی احاطه کرده و کناره‌های سد درودزن نیز در اراضی آن قرار گرفته است. شالیزارها این دشت بخش بزرگی از زیبایی‌های کامفیروز محسوب می‌شوند. دشت کامفیروز در مجاورت منطقه حفاظت‌شده تنگ قرار گرفته و مسیر دسترسی به تنگه از کنار آن می‌گذرد.
دشت کامفیروز

تنگ براق

اگر از جاده یاسوج – اقلید به قصد دیدن بهشت گمشده راهی شیراز باشید، می‌توانید در مسیر خود از یک تنگه زیبای دیگر نیز دیدن کنید. دره تنگ براق در روستایی به همین نام قرار گرفته و از توابع بخش سده در شهرتان اقیلد است. انبوه درختان سربه‌فلک‌کشده، غارهای طبیعی، رودهای خروشان، چشمه، آبچک و آبشارهای متعدد تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های این دره هستند. کتیبه‌ای تاریخی که به خط پهلوی نوشته شده یکی دیگر از جاذبه‌های تنگ براق محسوب می‌شود. این دره را می‌توانید در ۵۰ کیلومتری تنگ بستانک پیدا کنید. کافی‌ست جاده کامفیروز را تا رسیدن به روستای تنگ براق ادامه دهید.

اگر از جاده یاسوج - اقلید به قصد دیدن بهشت گمشده راهی شیراز باشید، می‌توانید در مسیر خود از یک تنگه زیبای دیگر نیز دیدن کنید. دره تنگ براق در روستایی به همین نام قرار گرفته و از توابع بخش سده در شهرتان اقیلد است. انبوه درختان سربه‌فلک‌کشده، غارهای طبیعی، رودهای خروشان، چشمه، آبچک و آبشارهای متعدد تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های این دره هستند. کتیبه‌ای تاریخی که به خط پهلوی نوشته شده یکی دیگر از جاذبه‌های تنگ براق محسوب می‌شود. این دره را می‌توانید در 50 کیلومتری تنگ بستانک پیدا کنید. کافی‌ست جاده کامفیروز را تا رسیدن به روستای تنگ براق ادامه دهید.
تنگ براق

تنگ گمبیل

بهشت گمشده و تنگ براق تنها دره‌های زیبای منطقه نیستند. تنگ گمبیل که در ۶۴ کیلومتری تنگ بستانک واقع شده، یکی دیگر از دره‌های بسیار زیبای رشته‌کوه دنا است. این تنگ در روستای ساران‌بهشت‌مکان (بشمکان) قرار دارد و رودخانه کر در مسیر زیبای این دره نیز جاری‌ست.

بهشت گمشده و تنگ براق تنها دره‌های زیبای منطقه نیستند. تنگ گمبیل که در 64 کیلومتری تنگ بستانک واقع شده، یکی دیگر از دره‌های بسیار زیبای رشته‌کوه دنا است. این تنگ در روستای ساران‌بهشت‌مکان (بشمکان) قرار دارد و رودخانه کر در مسیر زیبای این دره نیز جاری‌ست.
تنگ گمبیل

روستای دشتک، ماسوله شیراز

روستای دشتک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف شیراز است که در نزدیکی تنگ بستانک قرار دارد. این روستا که بر روی شیب کوه واقع شده، به معماری پلکانی‌ خانه‌ها، پوشش جنگلی، باغات، چشمه‌ها و آبشارهای فراوانش معروف است. روستای دشتک از توابع بخش درودزن است و اگر از جاده مرودشت – کامفیروز راهی تنگ بستانک باشید، می‌توانید در مسیر خود از این روستای پلکانی که شباهت زیادی به ماسوله دارد هم دیدن کنید. برای این کار کافی‌ست جاده مرودشت – کامفیروز را تا دو راهی بکان – کامفیروز ادامه دهید و وارد جاده درودزن به سمت بکان شوید. اولین خروجی به سمت راست، شما را به آبشار حصار و روستای کم‌نظیر دشتک می‌رساند. جاده منتهی به این روستای گردشگری آسفالت و دسترسی به آن بسیار آسان است.

روستای دشتک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف شیراز است که در نزدیکی تنگ بستانک قرار دارد. این روستا که بر روی شیب کوه واقع شده، به معماری پلکانی‌ خانه‌ها، پوشش جنگلی، باغات، چشمه‌ها و آبشارهای فراوانش معروف است. روستای دشتک از توابع بخش درودزن است و اگر از جاده مرودشت - کامفیروز راهی تنگ بستانک باشید، می‌توانید در مسیر خود از این روستای پلکانی که شباهت زیادی به ماسوله دارد هم دیدن کنید. برای این کار کافی‌ست جاده مرودشت - کامفیروز را تا دو راهی بکان - کامفیروز ادامه دهید و وارد جاده درودزن به سمت بکان شوید. اولین خروجی به سمت راست، شما را به آبشار حصار و روستای کم‌نظیر دشتک می‌رساند. جاده منتهی به این روستای گردشگری آسفالت و دسترسی به آن بسیار آسان است.
روستای دشتک

بهشت گمشده شیراز در پاییز

از هر کسی بپرسید، فصل بهار و تابستان را برای گردش در این دره سرسبز پیشنهاد می‌کنند. اما اگر شما هم مثل اخوان ثالث معتقدید پاییز پادشاه فصل‌هاست، بهشت گمشده شیراز را در این فصل از دست ندهید. پاییز که می‌شود، هر یک از درختان انبوه دره به رنگ متفاوتی درمی‌آید و منظره بهشت گمشده شبیه تابلوهای نقاشی می‌شود. تنگ بستانک در این فصل بسیار زیباست اما به دلیل اقلیم تورانی منطقه، پاییز و زمستان‌های این دره بسیار سرد است، پس حتما لباس و کفش و تجهیزات مناسب به‌همراه داشته باشید.

از هر کسی بپرسید، فصل بهار و تابستان را برای گردش در این دره سرسبز پیشنهاد می‌کنند. اما اگر شما هم مثل اخوان ثالث معتقدید پاییز پادشاه فصل‌هاست، بهشت گمشده شیراز را در این فصل از دست ندهید. پاییز که می‌شود، هر یک از درختان انبوه دره به رنگ متفاوتی درمی‌آید و منظره بهشت گمشده شبیه تابلوهای نقاشی می‌شود. تنگ بستانک در این فصل بسیار زیباست اما به دلیل اقلیم تورانی منطقه، پاییز و زمستان‌های این دره بسیار سرد است، پس حتما لباس و کفش و تجهیزات مناسب به‌همراه داشته باشید.
بهشت گمشده شیراز در پاییز

بهشت گمشده شیراز در زمستان

زمستان‌های تنگ بُستانک، بهشت گمشده شیراز بی‌برگ و بسیار سرد است. اما نمی‌شود چشم را از کوه‌های برف‌گرفته و بوم یکپارچه سفید دره برداشت. اگر دوست دارید در خلوت‌ترین زمان ممکن طبیعت‌گردی کنید، زمستان بهشت گمشده را از دست ندهید. در این ماجراجویی حتما لباس و کفش گرم و مناسب و تجهیزات کامل سفر به مناطق کوهستانی را به‌همراه داشته باشید و با آگاهی و آمادگی سفر کنید.

زمستان‌های بهشت گمشده بی‌برگ و بسیار سرد است. اما نمی‌شود چشم را از کوه‌های برف‌گرفته و بوم یکپارچه سفید دره برداشت. اگر دوست دارید در خلوت‌ترین زمان ممکن طبیعت‌گردی کنید، زمستان بهشت گمشده را از دست ندهید. در این ماجراجویی حتما لباس و کفش گرم و مناسب و تجهیزات کامل سفر به مناطق کوهستانی را به‌همراه داشته باشید و با آگاهی و آمادگی سفر کنید.
بهشت گمشده شیراز در زمستان

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.

ویلا حافظیه شیراز یک خواب استخردار
ویلا حافظیه شیراز یک خواب استخردار

https://rastakhome.com/rooms/8105

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید