باغ گیاه شناسی نوشهر

0
319

ایده شکل‌گیری باغ‌های گیاه‌شناسی سراسر دنیا از آنجا شروع شد که عده‌ای طبیعت دوست تصمیم گرفتند گیاهان نادر، کمیاب و در معرض خطر انقراض را در یک جا دور هم جمع کنند. ما هم حالا در کشورمان تعدادی از بهترین باغ‌های گیاه‌شناسی را داریم و یکی از گل‌های سرسبد آن‌ها باغ گیاه شناسی نوشهر است.

آلاچیق زیبا در باغ گیاه شناسی نوشهر
آلاچیق زیبا در باغ گیاه شناسی نوشهر

با رستاک هوم باشید تا یک سفر کوتاه به این بهشت سرسبز شمال ایران داشته باشیم.

باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر که از قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی کشور محسوب می­شود به عنوان باغ گیاه شناسی برای ناحیه رویشی هیرکانی انتخاب شده است. این باغ در راستای دو هدف اصلی باغ های گیاه شناسی در سراسر دنیا یعنی آموزش به تمامی اقشار مردم و نگهداری از گونه های نادر و در حال انقراض، فعالیت می کند.

برای رزرو تور نوشهر و سایر شهرهای مازندران از طریق پیج رستاک تور و یا شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ اقدام کنید.

بخش های مختلف باغ گیاهشناسی

باغ گیاه شناسی نوشهر از بخش های مختلفی طراحی و تاسیس شده است که هرباریوم به عنوان بخش مهمی از این باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۷۶ شمسی طراحی و تاسیس شد و با داشتن ۱۵۰۰۰ نمونه گیاهی خشک شده به عنوان بزرگترین و معروف ترین هرباریوم شمال ایران شناخته شد.

از جمله مواردی که سبب افزایش اهمیت باغ گیاهشناسی نوشهر در شمال ایران شده است کاشت ژینکگو و لاله دار برای نخستین بار در کشورمان می باشد که در این باغ انجام شده و به علاوه تنها پایه بلوط چوب پنبه ای در ایران نیز در این مکان واقع شده است.

جاذبه های باغ گیاهشناسی

یکی از بخش‌های مهم و فعالیتی باغ گیاه شناسی نوشهر «هرباریوم» است که از سال‌های ۱۳۷۶ تاکنون و در راستای پروژه تحقیقاتی جمع‌آوری و شناسایی گیاهان مازندران به منظور تشکیل «هرباریوم» شروع به فعالیت کرد، تاکنون و پس از گذشت ۱۸ سال، این «هرباریوم» بیش از ۲۰ هزار نمونه گیاهی را در خود جای داده است.

جاذبه باغ گیاهشناسی 
یکی از بخش‌های مهم و فعالیتی باغ گیاه‌شناسی شمال، «هرباریوم» است که از سال‌های ۱۳۷۶ تاکنون و در راستای پروژه تحقیقاتی جمع‌آوری و شناسایی گیاهان مازندران به منظور تشکیل «هرباریوم» شروع به فعالیت کرد، تاکنون و پس از گذشت ۱۸ سال، این «هرباریوم» بیش از ۲۰ هزار نمونه گیاهی را در خود جای داده است.
جاذبه باغ گیاهشناسی

دسترسی به باغ گیاه شناسی

این باغ نزدیک میدان لنگرگاه و خیابان شریعتی است. خیابان شریعتی را تا انتها طی کنید تا نزدیک ساحل شوید. سپس با این باغ روبرو خواهید شد. مساحت این باغ بیش از صد هکتار است. چنین مساحتی باعث شده که یک پارک جنگلی کوچک در میان شهر نوشهر ایجاد شود.

این باغ بخش‌های مختلفی دارد، یک بخش بزرگ در اختیار گیاهان ایرانی است. گیاهانی از جنوب ایران تا گیاهان هیرکانی و زاگرسی در این بخش به نمایش گذاشته می‌شوند. اگر به دنبال دیدن گل‌های رنگارنگ هستید سری به رویشگاه اروپایی بزنید. این قسمت باغ شبیه به گلخانه‌های هلند است و همه جا پر از رنگ‌های مختلف است. رویشگاه‌های چین و ژاپن هم پر از شکوفه‌ها و درختانی تنومند است.

باغ نوشهر و موزه پروانه ها
باغ نوشهر و موزه پروانه ها

 اگر بخواهید  که به موزه پروانه‌ها وارد شوید، باید بلیطی جداگانه هم خریداری کنید. ساعت بازدید از هم ۹ صبح تا ۶ عصر است. به خاطر مساحت بالا بهتر است که صبح روانه این باغ شوید تا زمان کافی برای بازدید از کل باغ و اطراف آن را داشته باشید.

نمایی از آب زلال در باغ گیاه شناسی 
 اگر بخواهید که به موزه پروانه‌ها وارد شوید، باید بلیطی جداگانه و ده هزار تومانی هم خریداری کنید. ساعت بازدید از هم ۹ صبح تا ۶ عصر است. به خاطر مساحت بالا بهتر است که صبح روانه این باغ شوید تا زمان کافی برای بازدید از کل باغ و اطراف آن را داشته باشید.
نمایی از آب زلال در باغ گیاه شناسی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید