الموت

0
3020
قلعه حسن صباح
قلعه الموت یکی از دژهای تاریخی ایران در الموت قزوین واقع است .

موقعیت جغرافیایی

الموت در فاصله‌ ۴ساعته از تهران و ۲ساعت و نیمه از قزوین قرار دارد. در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان بقایای دژتاریخی الموت را پیدا می بینید.الموت در تاریخ ایران با نام اسماعیلیه گره خورده و حسن صباح به عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به عنوان پایگاه حکومت خود و ترویج عقاید اسماعیلیه استفاده می‌کرده است.در قرن دوازده ام میلادی پیروان حسن صباح (تولد ۱۰۷۰ – وفات ۱۱۲۴ هجری قمری) رهبر مقتدر فرقه اسماعیلی مجموعه‌ای از قلعه‌های مستحکم را در سرتاسر رشته کوهه‌ای البرز بنا کردند. 

یکی از روستاهای مسیر الموت عکس از رستاک
یکی از روستاهای مسیر الموت عکس از رستاک
جدا شدن راه به سمت الموت
جدا شدن راه به سمت الموت

راههای دسترسی

جهت رفتن به الموت بهترین راه از طریق قزوین می باشد ،می توانید با رفتن به قزوین و جدا شدن به سمت الموت به راه خود ادامه دهید .مسیر پر پیچ و خمی که حدود دو ساعت یا کمی بیشتر .

گله گوسفند در مسیر عکس از رستاک
گله گوسفند در مسیر عکس از رستاک

روستای گازرخان

جهت رسیدن به الموت ،نزدیک ترین روستا و در واقع چسبیده به آن روستای گازرخان می باشد. در این روستا واحد های اقامتی و پذیرایی و همچنین بوم گردی های متعددی وجود دارد که به گردشگران خدمات ارائه می دهند . جهت استفاده از این امکانات می توانید از رستاک استفاده نمایید . همچنین یک نفر یا چند نفر هستید از تهران یا هر جای ایران وسیله نقلیه مناسب با راننده برای شما تدارک می بینیم.

روستای گازرخان نزدیگ قلعه
روستای گازرخان نزدیگ قلعه

موقعیت روستا

اين روستا در سلسله جبال البرز واقع در ۱۵ کیلومتری معلم کلایه و ۱۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین واقع شده است. قلعه تاریخی حسن صباح در این روستا قرار دارد و جمعیت این روستا تقریبا٧۵٠خانوار و مذهب ساکنان آن شیعه و همه ساکنان آن بومی روستا هستندو به زبان تاتی صحبت می کنند.

عکسی از داخل روستا
عکسی از داخل روستا

محصولات روستا

مناظر باغ‌های فراوان گیلاس و آلبالو و انواع میوه های دیگر در فصول بهار تابستان و پاییز، کوچه‌های پرپیچ وخم و خانه‌های قدیمی تابلوی زیبای در ذهن تداعی می کند که خود الگویی اصیل از فضای روستایی قدیم است. گیلاس و خشکبار آن از محصولات عمده محسوب می شود.

باغات گیلاس مهم ترین محصول الموت
باغات گیلاس مهم ترین محصول الموت

پذیرایی و میهمانوازی

الموت و مردمان روستاهای آن پذیرایی بسیار گرمی از گردشگران داخلی و خارجی انجام می دهند. گردشگران خارجی بسیار علاقه به الموت دارند و ترجیح می دهند تا حداقل یک شب را در اقامتگاه های محلی اسکان داشته باشند . چنانچه در این زمینه تمایل به ایجاد اقامتگاه دارید و یا به عنوان مسافر قصد سفر دارید حتما با رستاک هماهنگی فرمایید.

گردشگران در الموت
گردشگران در الموت

حسن صباح

حسن صباح رهبری یک شبکه مخوف از فداییان را بر عهده داشت که وظیفه ترور یا ربودن شخصیت‌های سیاسی حکومت آن دوران به نام عباسیان را بر عهده داشت. از دیگر سوی؛ یتر وایلی در کتاب آشیانه عقاب، حسن صباح را قهرمانی آزاداندیش و آشنا به علوم و اسرار اسلامی دانسته و از داستان حشیش به‌عنوان توطئه ساختگی برای بدنام ساختن فرقه اسماعیلیون یادکرده است.

قلعه الموت از پایین عکس از رستاک
قلعه الموت از پایین عکس از رستاک

راههای دسترسی به قلعه

قلعه‌ی الموت در شمال شرقی روستای گازرخان به ارتفاع حدود ۲۰۰۰  متري از سطح دريا قرار دارد. اطراف اين دژ را  ازهر چهار طرف دره‌هاي عميق فرا گرفته است و تنها راه ورود به قلعه پله‌هايي كه در قسمت شمالي قلعه درست شده  است مي‌باشد. 

پله های شمالی ورودی قلعه
پله های شمالی ورودی قلعه

حسن صباح بعد از ۳۵ سال زندگی در دژ الموت، در اثر بیماری درگذشت. او را نزدیک قلعه‌ دفن کردند. سال‌ها بعد مغولان مقبره او را که به زیارتگاه تبدیل شده بود، ویران کردند.

مسیر ورودی قلعه
مسیر ورودی قلعه

در صورتیکه پیاده روی و بالا رفتن از شیب برایتان مشکل است وسیله نقلیه مناسب نیز در دسترس است !!!از این وسله نیز می توانید استفاده کنید !

دسترسی اسانتر به قلعه! عکس از رستاک
دسترسی اسانتر به قلعه! عکس از رستاک
عکسی از بالای قلعه الموت روستای گازر خان رستاک
عکسی از بالای قلعه الموت روستای گازر خان رستاک

معماری قلعه

این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده‌است. قسمت باختری که دارای ارتفاع بیش‌تری است به نام جورقلا (یعنی قلعه بالا) و پیلاقلا (یعنی قلعه بزرگ) خوانده می‌شود.طول قلعه حدود ۱۲۰ متر و عرض آن در نقاط مختلف بین ۱۰ تا سی ۳۵ متر متغیر است. دیوار شرقی قلعه بالا یا قلعهٔ بزرگ که از سنگ و ملاط گچ ساخته شده‌است، کمتر از سایر قسمت‌ها آسیب دیده‌است.

معماری قلعه
معماری قلعه

طول آن حدود ۱۰ متر و ارتفاع آن بین ۴ تا ۵ متر است. در طرف جنوب، در داخل صخره اتاقی کنده شده که محل نگهبانی بوده‌است. در جانب شرقی این اتاق، دیواری به ارتفاع ۲ متر وجود دارد که پی آن در سنگ کنده شده و پشت کار آن نیز از سنگ گچ بنا شده‌است و نمای آن از آجر می‌باشد. در جانب شمال غربی قلعه بالا نیز دو اتاق در داخل سنگ کوه کنده‌اند.

بازدید از داخل قلعه
بازدید از داخل قلعه

موقعیت کلی قلعه

باید عنوان کرد، قلعه‌الموت که دو قلعه بالا و پایین را در بر می‌گیرد، به صورت بنای سترگی بر فراز صخره‌ای سنگی بنا شده و دیوارهای چهارگانه آن به تبعیت از شکل و وضع صخره‌ها ساخته شده‌اند؛ از این‌رو عرض آن به‌خصوص در قسمت‌های مختلف فرق می‌کند. از برج‌های قلعه، سه برج گوشه‌های شمالی و جنوبی و شرقی هم‌چنان برپای‌اند و برج گوشه شرقی آن سالم‌تر است.

الموت  سامانه جامع گردشگری رستاک
موقعیت کلی قلعه
الموت از زاویه ای دیگر عکس از رستاک
الموت از زاویه ای دیگر عکس از رستاک

جاذبه های اطراف الموت

طبیعت زیبای روستاهای منطقه و همچنین مسیر رفت و برگشت به الموت یکی از دیدنی های سفر می باشد. فرهنگ مردم ،خرید سوغاتی و ارتباط با مردم محلی می تواند تجربه بکری باشد که برای اقتصاد محلی ماندگار باشد.

طبیعت روستاهای اطراف قلعه
طبیعت روستاهای اطراف قلعه

دریاچه اوان

دریاچه زیبای اُوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد.این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد.

الموت  سامانه جامع گردشگری رستاک
دریاچه اوان
نمایی دیگر از دریاچه اوان از جاذبه های نزدیک الموت
نمایی دیگر از دریاچه اوان از جاذبه های نزدیک الموت

کمبود های سفر

سفر به الموت مخصوصا برای تهرانیها بسیار آسان است . حتی یک روزه نیز این سفر قابل انجام است. یکی از نقص های عمده در مسیر بین قزوین و الموت هست که کمتر امکاناتی یافت می شود از قبیل مراکز تفریحی و پذیرایی مناسب و کمی خسته کننده می شود برای یک سفر پر پیچ و خم دو یا سه ساعته تا رسیدن به الموت.

مسیر الموت -قزوین
مسیر الموت -قزوین

رستاک در مراکز گردشگری و تمام ایران رزرو اقامتگاه و واحد های بوم گردی و خدمات شامل : غذای سنتی و راهنما و اتومبیل با راننده را برای شما فراهم می کند از این امکان استفاده نمایید . اپلیکیشن رستاک را از کافه بازار و گوگل پلی رایگان دانلود کنید .


مرکز رزرواسیون رستاک 02188141468
مرکز رزرواسیون رستاک ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

کلیه بلیط ها و تورهای داخلی و خارجی و تهیه ویزا توسط رستاک ارائه می شود،ما تیم حرفه ای داریم.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید