ارگ کلاه فرنگی بیرجند

0
285

ارگ کلاه فرنگی بیرجند یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری است که به نماد و نگین شهر بیرجند مشهور است. این ارگ که در مرکز شهر قرار دارد با شماره ۱۸۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شکل اولیه کلاه‌ فرنگی بیرجند شامل دو بادگیر در دوسو بوده است که در بازسازی‌ های بعدی حذف شده است. در حال حاضر این ارگ در محل استانداری خراسان جنوبی واقع است.
ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده است. بنای مزبور به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است.

آثار تاریخی بیرجند
ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری
آثار تاریخی بیرجند

این بنا به‌قدری خاص بوده که به عنوان یکی از آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. در ادامه این مطلب با رستاک هوم همراه باشید تا در مورد معماری و بقیه چیزهای مربوط به این ارگ تاریخی صحبت کنیم.

برای رزرو بومگردی در بیرجند می توانید از طریق سایت رستاک هوم و یا از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ و ۰۹۹۰۹۵۸۸۴۵۸ اقدام کنید.

ارگ کلاه فرنگی کجاست

ارگ کلاه فرنگی بیرجند، از دیگر جاذبه های تاریخی و زیبای استان خراسان جنوبی، و از جاهای دیدنی بیرجند می باشد که در مرکز این شهر، حاشیه خیابان مطهری واقع شده است. این ارگ که یکی از جاهای تاریخی بیرجند می باشد به صورت شش ضلعی ساخته شده و رنگ سفید آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است. 

نمای بیرونی
ارگ کلاه فرنگی بیرجند، از دیگر جاذبه های تاریخی و زیبای استان خراسان جنوبی
نمای بیرونی

معماری ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکوه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخره دوره زندیه احداث شده است. بنای مزبور به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهر متفاوت است. این ساختمان در ۶ اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضا دار وبقیه طبقات جهت تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است. بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاق های متعددی آن را احاطه نموده تشکیل شده است. در همین طبقه ۴ هشتی به شکل قرینه به چشم می خورد، که اصلی ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است. حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاقنما و سکو هایی آن را احاطه کرده اند.

معماری ارگ کلاه فرنگی
ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکوه محل حکمرانی امیر معصوم خان
معماری ارگ کلاه فرنگی

بازدید از ارگ کلاه فرنگی

بهترین زمان برای بازدید از شهر بیرجند پاییز است. البته اگر به دنبال کویرگردی نیستید و فقط بازدید از ارگ کلاه فرنگی و باقی مکان‌های دیدنی بیرجند شما را راضی می‌کند می‌توانید بهار یا تابستان هم به این شهر زیبا سفر کنید.

معماری زیبا ارگ تاریخی بیرجند
بهترین زمان برای بازدید از شهر بیرجند پاییز است. البته اگر به دنبال کویرگردی نیستید و فقط بازدید از ارگ کلاه فرنگی و باقی مکان‌های دیدنی بیرجند شما را راضی می‌کند می‌توانید بهار یا تابستان هم به این شهر زیبا سفر کنید.
معماری زیبا ارگ تاریخی بیرجند

برای بازدید از ارگ کلاه فرنگی می‌توانید هر روز هفته جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل به ارگ بروید. درب ارگ از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ به روی بازدیدکنندگان باز است. فضای ارگ چندان بزرگ نیست و بازدید از این عمارت در طول نیم ساعت تمام می‌شود. می‌توانید باقی زمان خود را به گشت‌و‌گذار در باغ بگذرانید.

ارگ کلاه فرنگی در شب
باقی زمان خود را به گشت‌و‌گذار در باغ
ارگ کلاه فرنگی در شب

در این مطلب از رستاک هوم درباره ارگ کلاه فرنگی در شهر تاریخی بیرجند گفتیم. از معماری تا تاریخ با ارزش این عمارت همگی باعث شده تا ارگ کلاه فرنگی به عنوان اثر ملی به ثبت برسد. اگر در شهر بیرجند زندگی می‌کنید یا از این عمارت زیبا بازدید کردید لطفا نظرتان را برای ما بنویسید. 

اگر تصمیم دارید که برای سفر بعدیتان برنامه‌ریزی کنید می‌توانید برای اجاره اقامتگاه در شهر مورد نظرتان به سایت رستاک هوم سر بزنید. اجاره انواع اقامتگاه از کلبه جنگلی و خانه روستایی تا اجاره ویلا بیرون شهر در این سایت ممکن است.

سایر خدمات

یکی از ارکان سفر اقامتگاه مناسب می باشد.رستاک بصورت حرفه ای برای شما در بیرجند و اکثر شهرها می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

علاوه بر این خدمات گردشگری شامل :

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است و برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید