آرامگاه بابا طاهر

0
1968
رستاک هم ( باباطاهر )

آرامگاه

آرامگاه باباطاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و در همدان، میدان باباطاهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. آرامگاه بابا طاهر بر فراز تپه ای در شمال غربی همدان واقع شده که این بنا در طی زمان تخریب و بازسازی های بسیار شده است.

آرامگاه بابا طاهر  سامانه جامع گردشگری رستاک
آرامگاه باباطاهر در همدان

باباطاهر که بود و چرا عریان؟

باباطاهر یا باباطاهر عریان، عارف، شاعر ایرانی‌تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و در دوران طغرل بیک سلجوقی بوده‌است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بیان کردن مسائل به صورت بی پرده و عریان بوده‌است. بابا طاهر عریان همدانی بوده و مسلک درویشی و فروتنی او که شیوه عارفان است سبب شد تا وی گوشه  گیر گشته و گمنام زیسته و تفصیلی از زندگانی خود باقی نگذارد .

باباطاهر یا باباطاهر عریان
باباطاهر یا باباطاهر عریان

بخشی از زندگی نامه

باباطاهر همدانی معروف به بابا طاهر عریان، عارف، شاعر و دوبیتی‌سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و معاصر طغرل بیک سلجوقی بوده‌است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده‌است.از سخنگویان صاحبدل و دردمند بوده و نغمه هایی که شاهد سوز درونی است سروده و نیز رسالاتی به عربی و فارسی تالیف نموده است . از ان جمله مجموعه کلمات قصاری است به عربی که عقاید تصوف را در علم و معرفت  و ذکر و محبت در جملات کوتاه بیان میکند .

بخشی از زندگی نامه
بخشی از زندگی نامه

دوبیتی ها

بیشتر شهرت بابا طاهر به واسطه دوبیتی های شیرین و موثر عارفانه اوست . از خصوصیات این رباعی ها آن است که با وزن معمول رباعی کمی فرق داشته و به زبان لری سروده شده اند . در تمامی دوبیتی ها باباطاهر از وحدت جهان و دورافتادگی انسان و از پریشانی و تنهایی و ناچیزی و بی چیزی خود یاد کرده و از هجران شکایت نموده و حس اشتیاق معنوی خو را نشان داده است.

نمونه دوبیتی ها
نمونه دوبیتی ها

در دوبيتي‌هاي باباطاهر مکررا سخناني ديده مي‌شود که شامل پندها و اندرزهاي وي به آيندگان است.

مکن کاري که بر پا سنگت آيد جهان با اين فراخي تنگت آيد

و فردا نامه‌خوانان نامه خوانند تو را زنامه خواندن ننگت آيد

بگورستان گذر کردم کم و بيش بديدم حال دولتمند و درويش

نه درويشي به خاکي بي‌کفن ماند نه دولتمندي برد از يک کفن بيش

آرامگاه فعلی

این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده است.بنای مقبره باباطاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است. در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌است.در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری به دست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

آرامگاه جدید
آرامگاه جدید

داستان آرامگاه

در قرن ششم یک برج هشت ضلعی روی قبر بابا طاهر ساخته شده بود که بر اثر گذشت زمان تخریب گردید. در دوره رضا شاه بنای دیگری ساخته شد و در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۱ از طرف شهرداری مرمت و بازسازی شد که مصالح آن آجر بود. در جریان همین بازسازی لوح کاشی مربوط به قرن هفتم به دست آمد که بر روی این لوح آیات قرآن مجید به خط کوفی نوشته شده است.اما این بنا درخور مقام والای بابا طاهر نبود که در مقابل درخواست های مکرر مردم همدان عاقبت در سال ۱۳۴۶ نقشه ای توسط مهندس محسن فروغی آماده شد و ساخت بنای جدید آغاز و در سال ۱۳۴۹ به پایان رسید.

آرامگاه باباطاهر 54 سال پیش
آرامگاه باباطاهر ۵۴ سال پیش

بنای آرامگاه جدید

آرامگاه جدید از شاهکار های ممتاز معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری قرن های ۷ و ۸ قمری و عصر حاضر است. برج آرامگاه بر قاعده ای هشت ضلعی قرار گرفته است. ستون های برج، سنگ مزار، کف پله ها و فرش اطراف آرامگاه از سنگ گرانیت ساخته شده است و بنای اصلی نیز به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر و دارای منافذ ورود نور است. فرش بنا از جنس سنگ است و در داخل آن یعنی زیر گنبد با کتیبه هایی از کاشی پوشیده شده است.

بنای آرامگاه جدید
بنای آرامگاه جدید

مشخصات بنا

در محوطه داخلی آرامگاه بیست و چهار دوبیتی از سروده های بابا طاهر بر روی بیست و چهار قطعه سنگ مرمر نوشته و نصب گردیده است. مساحت کل زیر بنای آرامگاه و باغ اطراف آن در حدود ۸۹۶۵ متر مربع است.

در شهر خرم‌آباد نيز بنايي به نام بقعه باباطاهر وجود دارد که به اعتقاد برخي زادگاه باباطاهر است.

آرامگاه بابا طاهر  سامانه جامع گردشگری رستاک
آرامگاه باباطاهر در همدان

اقامت و پذیرایی در همدان

در طول مسافرت خود و یا قبل از سفر در مسافرت های داخلی انواع خدمات جانبی اعم از:

راهنما ،سوغاتی ،غذاس محلی ،خودرو و یا هر خدمات دیگر را همزمان یا بعد از رزرو می توانید :

بصورت ان لاین و با مشاهده نرخ و سایر ویژگیها از سیستم رستاک رزرو نمایید .

در صورت داشتن هر گونه سئوال و یا درخواست با شماره ۸۸۱۴۱۴۶۸ دفتر مرکزی رستاک واقع در تهران هماهنگی فرمایید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ،سوییت ،هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی:

از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید.

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.

بلیط های داخلی و خارجی خود را از رستاک با نرخ ویژه هماهنگ فرمایید.

محصول جدید رستاک رزرو اتومبیل با راننده می باشد به سایت رستاک مراجعه فرمایید.

رستاک دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته می باشد که اطمینان خرید شما را تضمین می کن.

تمامی فرایند ها در رستاک ان لاین می باشد.

سفرهای تابناک با رستاک

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید