آب انبار قوام بوشهر

0
181

هر سفری جذابیت‌های خاص خودش را دارد و بخشی از سفر، خو گرفتن با آدم‌هایی است که حس و حال زندگی در شهری دیگر را برای ما تداعی می‌کنند. مردم جنوب همیشه به خونگرمی و مهمان‌نوازی شهرت داشتند. جاهای دیدنی بوشهر آن‌قدر زیاد است که در یک سفر چند روزه نمی‌توان به همه آن‌ها سر زد، پس چه بهتر که طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید در هر سفر بخشی از زیبایی‌های این شهر را ببینید. یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این بخش شهر، آب انبار قوام بوشهر بود که قدیمی اما پابرجا بود.

تاریخچه آب‌انبار قوام

علی اکبر قوام الملک شیرازی از دولتمردان قاجاری بود که در سال ۱۲۲۶ هجری قمری، به‌عنوان کلانتر شیراز انتخاب شد. او در سفرش به بوشهر، پی به مشکل کمبود آب آشامیدنی برد و بر آن شد تا مشکل را به‌نوعی برطرف کند. در ضلع غربی بندر بوشهر و نزدیک برج بحری، آب‌انبار بزرگی به‌صورت متروکه قرار داشت. قوام الملک دستور لایروبی و بهسازی آب انبار قوام بوشهر را با هزینه شخصی خود داد. نهری نیز در کنار آب‌انبار کنده شد تا آب باران در آن جمع و به‌سمت آب‌انبار هدایت شود.

برای تهیه بلیط از سایت رستاک و برای رزرو اقامتگاه با نرخ های ویژه از سیستم رزرواسیون رستاک با خدمات جانبی گردشگری استفاده نمایید.

آب انبار قوام
آب انبار قوام

معماری

آب انبارها به دلیل داشتن دسترسی راحت معمولا در مرکز شهر ساخته می ‌شدند و معماری آنها از معماری ‌های محلی الهام گرفته شده است. سنگ ‌های رسوبی محکم، مواد تشکیل دهنده‌ اسکلت اصلی و طاق آب انبار به شمار می‌ رود و داخل آب انبار با پوشش ساروج خیلی مقاوم ساخته شده است. در نمای خارجی به فاصله‌ معینی پنجره ‌هایی به ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی‌ متر تعبیه شده که از داخل با شبکه ‌ای از سنگ پوشیده شده است. حدودا ۳ متر از این آب انبار در زیر زمین و دو متر از آن بر سطح زمین قرار دارد. آب انبار قوام بوشهر دارای ۲۹ اتاق بوده که آب آشامیدنی ۶ ماه مردم بوشهر را تامین می ‌نموده است. شعری از وقار شیرازی در سنگ نوشته ‌ای که بر دیوار ورودی انبار نصب شده دیده می شود. این این شعر با خط نستعلیق بر روی سنگ کار شده و قدری خواندن آن بخاطر فرسایش دشوار است.

برای رزرو ویلا ، سوئیت ، اقامتگاه در سراسر ایران از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم اقدام کنین .

معماری آب انبار قوام
معماری آنها از معماری ‌های محلی الهام گرفته شده
معماری آب انبار قوام

جاذبه های نزدیک

قبل از دیدن آب انبار قوام بوشهر به بازید محله کوتی بروید که تقریبا در نزدیکی همان جا قرار دارد و از دیدن عمارت نوذری، مسجد شیخ سعدون و عمارت دهدشتی؛ دومین موزه‌ پزشکی تاریخ ایران لذت ببرید.

بوشهر زیبا
بوشهر زیبا

موقعیت مکانی

این آب انبار قوام بوشهر در استان بوشهر (جنوب ایران)، بخش غربی شهرستان بوشهر، در سمت راست خیابان خلیج فارس، کنار پارک پرندگان قرار دارد. این خیابان از خیابان‌ های ساحلی شهر بوشهر است که با رفتن به آن می ‌توانید از خلیج همیشه فارس ایران هم دیدن نمایید و لذت ببرید.

با استفاده از وسیله شخصی یا اجاره با راننده انواع اتومبیل با خدمات از سیستم رستاک می توانید به گردشگری در این شهر بپردازید.

غروب آفتاب بوشهر
غروب آفتاب بوشهر

برای رزرو ویلا ، سوئیت ، اقامتگاه در سراسر ایران از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم اقدام کنین .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید