یزد

0
1878

موقعیت جغرافیایی یزد

یزد یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر یزد است. در اولین قانون تقسیمات کشوری ولایت یزد یکی از ۱۲ ولایت ایران بود. در دومین قانون تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۱۶، شهرستان یزد و اصفهان استان دهم را تشکیل می‌دادند. در سال ۱۳۴۸ یزد از استان اصفهان منتزع و به فرمانداری کل تبدیل گردید. این استان تا سال ۱۳۵۲یکی از شهرستان‌های استان دهم محسوب می‌گردید که در سال ۱۳۵۲ با مصوبه هییت وزیران به استان ارتقاء پیدا کرد.

یزد در مرکز ایران قرار گرفته و از پیرامون با استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس همسایه است. این استان در حدود ۷۴۴۹۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و به تنهایی چهار و نیم درصد از کل مساحت ایران را در بر می‌گیرد. در فصول بهار و تابستان، آب و هوای بیش‌تر مناطق استان، گرم و خشک و در فصول زمستان و پاییز سرد و نسبتاً مرطوب است. یزد دومین شهر ایران پس از بم است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌است.


جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .


جغرافیا

یزد
یزد

یزد استانی در مرکز ایران است که از شمال با خراسان رضوی، شمال غربی با سمنان، از غرب با اصفهان، از شرق با خراسان جنوبی، از جنوب و جنوب غربی با فارس و از شرق و جنوب شرقی با کرمان همسایه است.

خشکی استان باعث شده کشاورزی تنها در برخی مناطق آن رواج داشته باشد. بعضی محصولات این استان را انار، پسته، غلات، پنبه، چغندر قند، کنجد و خرمای بافق تشکیل می‌دهند.

استان یزد گونه‌های جانوری خاصی را در خود جای داده است و همین امر موجب شده بخش قابل توجهی از این استان به مناطق شکارممنوع و حفاظت‌شده اختصاص یابد. گور ایرانی، کاراکال، بزمجه بیابانی، هوبره، باقرقره شکم‌سیاه و یوزپلنگ آسیایی در این منطقه زندگی می کنند.

آب و هوا

این استان که روی کمربند خشک جهانی قرار گرفته است، تابستان‌هایی خشک، گرم و طولانی و زمستان‌هایی سرد و تقریبا مرطوب دارد. از ابتدای اسفند تا اوایل اردیبهشت که هوا معتدل است، زمان مناسبی برای سفر به شهرهای این استان به حساب می‌آید.

شهرهای استان یزد

بیشتر شهرهای این استان قدمتی بسیار دارند و آثار باستانی بااهمیتی را در دل خود جای داده‌اند. یزد، میبد، اردکان، مهریز، تفت، ابرکوه، اشکذر و بافق برخی از این شهرهای کویری هستند.

تاریخ یزد

تاریخ یزد
تاریخ یزد

یزد کلمه‌ایست باستانی که به « یُشت »، « یسن » یا « یزت » برمی‌گردد و به مفاهیم نیایش ، ایزد و پرستش نزدیک است.استان یزد با قدمتی سه‌هزارساله مملو است از آثاری که در گوشه‌و‌کنار آن پراکنده‌اند؛ سنگ‌نوشته‌های کوه ارنان، سفال‌های نقش‌دار نارین‌قلعه‌ی میبد و و آثار معماری یافته‌شده در آن دلیلی بر این مدعی هستند.

استان یزد از سرزمین‌های تاریخی است که در میان ایالت‌های قدیمی و بزرگ از جمله پارس، اصفهان، کرمان و خراسان قرارداشته‌است. آبادی نشینی در این منطقه از قدمت طولانی برخوردار می‌باشد. این سرزمین از گذرگاه‌های مهم در دوره‌های تاریخی محسوب می‌شده‌است. این ناحیه در دوره هخامنشیان از راه‌های معتبر موسسه‌های راهداری، مراکز پستی و چاپاری برخوردار بوده‌است. راهداری در یزد از زمان قدیم چنان اهمیتی داشت که خاندان آل مظفر از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند. این استان از درگیری‌ها و جنگ‌های تاریخ کشور ایران تا حدودی ایمنی داشته‌است. سخت‌گذر بودن راه‌ها به همراه محدودیت منابع آبی مانع عمده تسخیر این منطقه توسط بعضی از حکومتهای بزرگ و کوچک پیرامون این منطقه در طول تاریخ بوده‌است. وجود آثاری از مهر و آناهیتا، ایساتیس و هخامنشی و زندان اسکندر و برج و بارو و کهن درهای بزرگ و عظیم و پناهگاه‌های متعدد و موبدان و سران ساسانی و ابنیه و یادگارهای بعد از اسلام نظیر مساجد و امامزاده‌ها و مزارها نشانگر فرهنگ و تمدن قبل و بعد از دوره اسلامی بوده‌است.

سوغات

سوغات
سوغات

یزد استان خوراکی‌ها و تنقلات شیرین است. حلوا ارده اردکان، کیک یزدی مشهور، قطاب، باقلوا، پشمک، نقل، شیرینی حاج بادومی، نان برنجی، سوهان آردی و سوهان خانی، لوز (لوز بیدمشک، لوز بادامی و لوز نارگیل)، منقا یا شیرینی پنجره‌ای و نان سوروک برخی از شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوش‌مزه‌ای این استان  هستند.

صنایع دستی

صنایع دستی
صنایع دستی

میبد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سفال و سرامیک در ایران است. نقوش مرغ و ماهی و خورشید خانم را می‌توان روی سفال‌های بدون لعاب و لعاب‌دار این منطقه دید.

دارایی‌بافی که امروزه به ندرت اثری از آن یافت می‌شود (دارایی نوعی پارچه بوده که برای تهیه‌ی بقچه، رولحافی و… استفاده می‌شده است)، ترمه، شعربافی، شمد، زیلوبافی و تولید چادر شب دیگر صنایع دستی این استان را تشکیل  می دهند.

غذاهای محلی

غذاهای محلی
غذاهای محلی

غذاها و خوراکی‌های سنتی این استان کهن کم نیستند. آش شولی که با چاشنی سرکه یا رب انار سرو می‌شود شهرت خاصی در یزد و همچنین میان گردشگران دارد.

آش گندم یزدی هم که به آش امام حسین هم معروف است، از انواع حبوبات تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

آش آلو، آش آبغوره، آش ماش، آش کدو، آش انار، قیمه نخود که به جای لپه نخود دارد، خورش به آلو، قلیه کدو یزدی، کوفته لپه، کوفته نخودچی  

شهرهای استان یزد

بیشتر شهرهای این استان قدمتی بسیار دارند و آثار باستانی بااهمیتی را در دل خود جای داده‌اند. یزد، میبد، اردکان، مهریز، تفت، ابرکوه، اشکذر و بافق برخی از این شهرهای کویری هستند.


   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


یزد

یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک

یزد –اولین شهر خشتی جهان- نخستین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است و به این‌خاطر که بافت سنتی آن دست‌نخورده باقی مانده است مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی بسیاریست.

در مورد ساخت یزد روایت‌های متعددی وجود دارد؛ برخی آن را به اسکندر مقدونی و برخی دیگر به یزدگرد اول نسبت می‌دهند. یونانیان در کتاب‌هایشان از این شهر با نام «ایستایس» یاد کرده‌اند.

آب‌انبارها بخشی از جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند؛ آب‌انبار شش بادگیری و آب‌انبار رستم‌گیو از نمونه‌های این بناهای قدیمی هستند.

آتشکده‌ي بهرام، مجموعه‌ی امیرچخماق، موزه‌ی مارکار، خانه‌ی هنر، مدرسه‌ی ضیاییه یا زندان اسکندر، موزه‌ی آب، خانه‌ی لاری‌ها، مسجد جامع کبیر، بازار خان، موزه‌ی مردم‌شناسی حیدرزاده، باغ دولت‌آباد و حمام ابوالمعالی از دیگر دیدنی‌های شهر هستند.

میبُد
میبُد
میبُد

میبد شهری کویریست که به دلیل تاریخ کهن و دیدنی‌های باستانی‌اش اهمیت زیادی دارد و به شهر سفال و شهر جهانی زیلو شهرت پیدا کرده است. برخی نوشته‌های تاریخی، میبد را به عنوان اولین محل یکجانشینی در مرکز ایران معرفی کرده‌اند.

نارین‌قلعه که ساخت آن را به دوره‌ی اشکانی نسبت می‌دهند، قلعه‌ی مهرجرد، برج کبوترخانه، کاروانسرای شاه‌عباسی، چاپارخانه، آب‌انبار کلار، زورخانه‌ي پوریای ولی، موزه‌ی زیلو و سفال، خانه‌ی تاریخی سالار، قلعه‌ي بارچین، مسجد جامع و یخچال خشتی میبد از دیدنی‌های مهم این شهر هستند.

اردکان
اردکان
اردکان

اردکان منطقه‌ای صنعتی است که صنایع عظیم آهن و فولاد را در خود جای داده است. در عین حال از نظر تولید پسته، انار و روناس اهمیت زیادی دارد.

برخی از تاریخ‌نویسان پیشینه‌ی این شهر را پس از اسلام می‌دانند، حال آن‌که نام شهر به زبان‌های باستانی و زرتشتی اشاره دارد. در یکی از روایت‌ها درباره‌ی نام این شهر آمده است که «ارد» به معنای مقدس است و «کان» هم به جای و مکان اشاره می‌کند. به این ترتیب امکان دارد بنای این شهر به زرتشیتیان بازگردد.

پارک ملی سیاهکوه –تنها پارک ملی استان یزد، کاروانسرای برج ارجنان، موزه مردم‌شناسی، مسجد جامع اردکان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بازار، خانه‌ی تاریخی تقدیری، خانه‌ی تاریخی سنایی، زیارتگاه پیرهرشت زرتشتیان، قلعه و منارجنبان خرانق، پیر سبز چک‌چک و پارک شهر اردکان برخی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر هستند.

محله‌ی زرتشتی‌ها در شریف‌آباد هم مکان مناسبی برای گشت‌و‌گذار، دیدن خانه‌های زرتشتیان و آتشکده‌ی اردکان است.

مِهریز

رباط یا کاروانسرای زین‌الدین حدود ۳۰ کیلومتر با مهریز فاصله دارد و پیشینه‌اش به دوران صفویه بازمی‌گردد. ساختمان این کاروانسرا مدور است و به عنوان هتل سنتی پذیرای گردشگران است.

مسجد جامع باغ بهار، روستای قدیمی سریزد، عمارت سَنَمبَر و قلعه‌ی تاریخی سریزد که از دوران ساسانیان باقی مانده، کاروانسرای کهنه، رباط نو، چاپارخانه، باغ مدرسی، آب انبار پای برج، مسجد جامع سریزد، قلعه مهر پادین، قلعه‌ی تاریخی خورمیز، سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان، زیارتگاه پیرناکی، باغ آهو و سروی که عمرش به هزارسال می‌رسد از دیدنی‌هایی هستند که مهریز را برای گردشگران جذاب کرده‌اند.


برای اقامت در هتل و بوم گردی در شهر یزد با کارشناسان ما در ارتباط باشید ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸


جاذبه های دیدنی یزد

مسجد جامع‌
مسجد جامع‌
مسجد جامع‌

 این ساختمان باشکوه، ایوانی بلند در شهر قدیمی یزد است که پایه‌ های آن متعلق به عصر ساسانیان است.  دروازه ورودی این مسجد دو مناره با ارتفاع ۴۸ متر و کتبیه ‌هایی از قرن ۱۵ دارد. کاشی‌ های نفیس با شاهکار‌های خوشنویسی از دیگر جاذبه ‌های چشمگیر این مسجد هستند.

آتشکده زرتشتیان
آتشکده زرتشتیان
آتشکده زرتشتیان

آتشی که درون این آتشکده می‌سوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده‌است. این آتش فروزه‌ای است از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد و نزدیک به ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس در سال ۵۲۲ خورشیدی (۱۱۷۴ میلادی) از عقدا به اردکان (روستای ترک آباد) برده شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در ترک آباد بود و در سال ۸۵۲ خورشیدی (۱۴۷۴ میلادی) از ترک آباد به یزد برده و نگهداری شد. نخست در محله‌ای به نام «خلف خان علی» در خانهٔ یکی از موبدان بزرگ به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» نگهداری می‌شد و در سال ۱۳۱۳ پس از ساخته شدن این آتشکده به درون آن برده شد.

امیر چقماق
امیر چقماق
امیر چقماق

امیر جلال الدین چقماق شامی در دوره تیموریان، از طرف شاهرخ به حکومت یزد منصوب گردید و با کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان میدان‌گاهی و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهم تر مسجد امیر چقماق را بنا نهاد. این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. محراب مسجد دارای سنگ مرمرین زیبایی است که اطراف آن نقش گردیده است.

باغ دولت آباد
باغ دولت آباد
باغ دولت آباد

محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ که سر سلسله خان های یزد در زمان زندیه بود ابتدا قناتی با نام دولت آباد بوجود آورد پس از آن ، عمارت « باغ دولت آباد » را در امتداد آن احداث کرد. این ساختمان ، محل اقامت این حاکم مقتدر نیز بوده است.

این بنا مجموعه ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به خصوص انگور و انار است. چشمگیر ترین ویژگی این بنا بادگیر ۳۳.۸ متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود.

مدرسه ضیائیه
مدرسه ضیائیه
مدرسه ضیائیه

مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر از آثار «مولانا ضیاء الدین حسین رضی» است که در سال ۶۳۱ قمری آن را بنیان نهاد و بنای آن در سال ۷۰۵ قمری توسط پسرانش به اتمام رسید.

شبستان مدرسه دارای محراب است و در اطراف مدرسه، رواق هایی ساخته شده است. گنبد خشتی این بنا با تزئینات گچبری و نقاشی آبرنگ بر بلندای این ساختمان خود نمایی می کند که نمونه ای از معماری دوره مغول در ایران است.

شهر قدیم

شهر قدیم یزد، یکی از قدیمی‌ ترین شهر‌های جهان و شامل هزاران خانه باستانی است  که بادگیر‌های روی سقف آن هر بیننده ‌ای را مجذوب خود می‌ سازد. شهر قدیم گنجینه ‌ای از خانه‌ های خشتی و کوچه‌ های باریک و قدیمی است. برخی از خانه‌ های این قسمت به اقامت‌گاه‌ های بومی تغییر کرده‌ اند و شما را با خود به سال‌ های دور خواهند برد.

شهر قدیم شامل چند محله است که عبارتند از : محله چهار منار(مرکز شهر) ، محله آب‌شاهی (محدوده : آیت آلله کاشانی از شمال ،  کوی فیضیه از جنوب و اکبر آباد از غرب و شهای محراب از شرق)  ، محله خلف خانعلی ( محدوده :‌ خیابان سلمان فارسی از جنوب، محله زرتشتیان از شمال ، کوی مطهری از شرق و بلوار شهید عاصی زاده از غرب)، محله سر دوراه ( محدوده :‌ کوچه بیوک از شمال، خرمشاه از جنوب، اهرستان از غرب و پشت باغ از شرق) ، محله لب خندق ( محدوده :‌دروازه شاهی از شمال، قیام از جنوب، دارالشفاء از شرق و سر پلک از غرب) ، محله شاهد باز (‌محدوده : دو طرف خیابان سلمان فارس) ، محله لرد کیوان ( محدوه باغ گندم از شمال، شاه طهماسب از جنوب)  ، محله آب شور ( محدوده : از شمال کوی طالقانی، از جنوب محله یعقوبی، از شرق مریم آباد)

موزه آب  
یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک

آب در شهر‌های کویری ارزشی معادل طلا دارد. قنات ‌ها و کاریزهای شهر کویری یزد از شهرت بالایی برخوردارند. موزه آب که در خانه باستانی کلاهدوز‌ها واقع شده، دنیای پنهان کاریزها و آبراه ‌های این شهر را به نمایش می گذارد. موزه در پنج طبقه مجزا طراحی شده است . طبقه اول دو کاریز قدیمی را با ۷۵ کیلومتر طول و ۲۰۰۰ سال قدمت نشان می د‌هد که هنوز نیز فعال است. طبقه دوم انبار مواد غذایی بوده که به شیوه‌ ای خاص نگهداری می ‌شدند. دمای این بخش که پایاب نام دارد در تمام طول سال ثابت و معادل ۱۴ درجه است . طبقه سوم اقامتگاهی ییلاقی برای روزهای گرم تابستان به شمار میرفته ‌است. طبقه چهارم، محل سکونت ساکنان خانه کلاهدوزها بوده که در عصر قاجار توسط  یکی از تجار معروف به نام سید علی اکبر کلاهدوز ساخته شده‌ و اکنون در تصرف سازمان آب یزد است. طبقه پنجم پشت بام است که چاهی روی آن بوده و آب آشامیدنی اهل خانه از آن تامین می شده است. یکی از شگفتی‌ های این خانه، لوله کشی آب است که متعلق به ۱۵۰ سال پیش می‌ باشد. برخی اشیاء قدیمی متعلق به دوره ‌های مختلف تاریخی در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته ‌اند، از جمله وسایل مخصوص حفر قنات، تقسیم آب و برخی اسناد ازدواج که در آنها از آب به عنوان مهریه یاد شده است.

جهت استفاه از تمامی امکانات اقامتی و پذیرایی و ترانسفر و اتومبیل با راننده  در یزد و کویر از سیستم پیشترفته انلاین رستاک هم استفاده نمایید . چنانچه امکان استفاده از سیستم ان لاین برای شما مقدور نیست با شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ دفتر مرکزی رستاک تماس بگیرید تا رزرو شما را انجام دهند.

خانه لاری
یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک

این ساختمان ۱۵۰ ساله یکی از خانه‌ های باقیمانده عصر قاجار در یزد است. بادگیرها، درهای سنتی ، شیشه های رنگی ، قوس ها و شاه نشین زیبا، آن را به یکی از بزرگترین و چشمگیر ترین خانه های شهر تبدیل کرده است. گچ کاری سفید و کرم رنگ ظریف و آینه کاری های استادانه از دیگر ویزگی های این خانه است. پسر صاحب خانه که علاقه بسیاری به  زنان غربی داشت دیوارها و سقف یکی از اتاق ها را به عکس های و نقاشی های آن ها اختصاص داده بود.

مشاوره رایگان سفر به یزد از طریق شماره ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ واتساپ امکان پذیر می باشد.

زورخانه 

ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.
پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید