گرم ترین نقطه جهان در ایران است!

0
2025

کلوت های شهداد

گرم ترین نقطه کره زمین  جایی جز در ایران و در منطقه کلوت های شهداد در استان کرمان نیست. منطقه ای که از عنوان به جاذبه ی منحصر به فرد طبیعی ایران یاد می شود و محلی برای تفریحات هیجان انگیز نظیر سافاری ، کویرنوردی و همچنین تحقیقات علمی به شمار می رود. اگر بخواهیم کلوت شهداد کرمان را توصیف کنیم ، منبعی از آرامش و سکوت است که در لابلای رنگ یکتازه خاکی پنهان شده و با رفتن به سمت می توانید به این گنج بی پایان دست پیدا کنید. کلوت شهداد کرمان به عنوان یک جاذبه ی منحصر به فرد و طبیعی ایران شناخته می شود و نمونه ای از آن در منطقه یوتا ایالات متحده وجود دارد.

کلوت های شهداد
کلوت های شهداد

جذابیت کویر شهداد

چشم انداز ماورایی و وهم آلود کلوت های شهداد سالانه توریست های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب می کند در این منطقه امکان تفریحات هیجان انگیز مانند سافاری ، کمپ های کویری و کویرنوردی به خصوص در فصل پاییز بسیار رواج دارد. نکته حائر اهمیت در خصوص کلوت شهداد کرمان که آن را در سراسر جهان بر سرزبان ها انداخته است ، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین می باشد. به عبارت ساده تر منطقه شهداد در کرمان به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است ، همچنین علاوه بر این بخشی از دشت لوت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

گرم ترین نقطه جهان در ایران است!  سامانه جامع گردشگری رستاک
کلوت شهداد

کلوت چیست؟!

اصلا کلوت یعنی چی؟ در حقیقت کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که در بین شیارهای U قرار گرفته اند. در راس این برجستگی ها یک صافی به چشم می خورد اما در طرف روبه باد این برجستگی یک سطح پر شیب قرار گرفته است. این اشکال معمولا در رسوبات و فرسایش های قدیمی تر و نرم دریاچه ها شکل گرفته و به صورت تپه های فرسایشی رخ می نماید. عده ای نیز معتقدند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است. کلوت های شهداد کرمان به وسعت ۱۱ هزار کیلومترمربع شکل گرفته است و حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آب و باد تشکیل شده است.

کلوت شهداد
کلوت شهداد

کلوت ها چگونه بوجود می آیند؟

خوب بعد از اینکه متوجه شدیم کلوت چیست ؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید که آنها چگونه به وجود می آیند؟ عامل اصلی شکل گیری کلوت ها در هر کجای جهان، باد و آب است در کرمان هم بادهای ۱۲۰ روزه ای که از سمت سیستان می وزد سبب فرسایش دیواره های کلوت و پدید آمدن این جاذبه طبیعی شده است.هر بار بارش باران بر روی این کلوت ها چهره ی تازه ای به آن ها می بخشد. به گفته برخی کارشناسان رود شور بیشتری تاثیر را بر روی کلوت ها می گذارند که این رودها هم در اعماق خشک ترین مناطق ایران جریان دارد و دیواره های کلوت ها را در منطقه شهداد کرمان مرطوب نگه می دارد.

کلوت ها چگونه بوجود می آیند؟
کلوت ها چگونه بوجود می آیند؟

دلایل بوجود امدن کویر

رود شور تنها رود دایمی در دل کویر لوت است و از کوه های شمال بیرجند سرچشمه می گیرد و پس از پیمودن مسیر پرپیچ و خم حدود ۲۰۰ کیلومتری به جنوب شرقی و به کوه نمک سریا و چاله معدن نمک می رسد. بیش از حد شور بودن آب این رود ، دور از انتظار هم نیست چرا که از دل کویرها می گذرد و املاح و نمک های بسیاری را در خود حل کرده است.

دلایل بوجود امدن کویر
دلایل بوجود امدن کویر

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید.


کلوت های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند

 کلوت های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند
کلوت های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند

منطقه سبز

منطقه سبز : این منطقه که با رنگ سبز نشان داده می شود ، از جاده شهداد – نهبندان حدود ۲ کیلومتر امتداد دارد و برای گردشگران قابل مشاهده و تردد است. در صورتی که قصد کویرنوردی حرفه ای و رفتن در دل کویرهای این منطقه ندارید مجوز منطقه سبز برایتان کافی است.

منطقه سبز
منطقه سبز

منطقه نارنجی و قرمز

منطقه نارنجی و قرمز : منطقه ی ممنوعه ! دو منطقه نارجی و قرمز درست بعد از منطقه سبز شروع می شود و بدون همراه داشتن راهنما و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوط رفتن به این مناطق ممکن برگشتی نداشته باشد. به دلیل سختی در تشخیص مسیر ، احتمال گم شدن و گیر کردن گردشگران در بیابان بسیار زیاد است.

گرم ترین نقطه جهان در ایران است!  سامانه جامع گردشگری رستاک

روش های بازدید و گردشگری

بهترین راه برای بازدید از کویرهای شهداد همراه شدن با تورهای گردشگری است که برای این منطقه برپا می شود. آیا می دانید در صورتی که در بیابان گم شدید، چطور خودتان را نجات دهید؟ قائد تا بهترین زمان برای رفتن به سمت مناطق کویری فصل های سال است، اما پاییز شرایط رفتن به سمت کلوت های شهداد بسیار مساعد است. البته شرایط آب و هوایی در فصل بهار هم بد  می توانید بر روی یک کویرنوردی خوب حساب کنید.

اقامتگاه های کویری
اقامتگاه های کویری

  لوازم مورد برای بازدید از کلوت های شهداد

کویر شهداد به عنوان زیباترین کویرهای شهداد نام می برد و منطقه کلوت ها را گرم ترین نقطه کره زمین معرفی کرده است. البته این تنها گفته ی پروفسور کردوانی نبود، بلکه در سال ۲۰۰۵ هم ناسا دمای هوای منطقه شهداد در کویر لوت را نزدیک به ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد اندازه گیری کرد.

      لوازم مورد برای سفر
    لوازم مورد برای سفر

اهمیت منطقه شهداد از نظر تاریخی و طبیعی

این سازه های طبیعی در موازات تل ماسه های بزرگ شرق دشت لوت قرار گرفته اند و علاوه بر آن نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به چشم می خورد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که تمدنی با بیش از ۶ هزار سال قدمت در دل دشت لوت در نزدیکی کلوت های شهداد قرار گرفته است. به عقیده ی کارشناسان و باستان شناسان آثار بسیاری از جمله سفال ، مجسمه و زیورآلات در این منطقه به دست آمده است ، قدیمی ترین اثری که در دل این کویر یافت شده درفش شهداد است. با تمام این تفا سیر منطقه ی شهداد هم از نظر طبیعی پدیده ای منحصر به فرد است و هم از نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد.

 دشت لوت
دشت لوت

امکان شترسواری در دل دشت لوت

یکی دیگر از تفریحاتی که می توانید برای انجام آن در دل دشت لوت اقدام کنید، شترسواری است. قطعا شترسواری در کویر می تواند یادآور زندگی گذشتان که اغلب در فیلم ها آن را دیده ایم باشد. هزینه ای که برای شترسواری باید بپردازی حدود ۳۰۰۰۰ تومان برای گروه های کوچک و حدود ۲ ساعت گشت به همراه راهنما است در میان کلوت ها به سافاری و گشت و گذار بپردازید.

 شترسواری در کویر
افرود در کویر در کویر
شتر سواری در کویر
شتر سواری در کویر

موتور چهارچرخ

موتورهای چهارچرخ یا ATV یکی دیگر از امکاناتی است که برای کویرگردی می توانید آن را امتحان کنید. با این موتورها می توانید پستی ها و بلندی های کویر را به سرعت بپیمایید و حسابی هیجان کافی را بدست بیاورید.یا سافاری با ماشین های افرود را از دست ندهید.

افرود در کویر
افرود در کویر

 تماشای ستاره های در شب فراموش نشود!

در صورتی که شب را در کمپ های کویری ماندید سعی کنید به هیچ وجه تماشای ستاره ها در شب را فراموش نکنید. رقص ستاره ها در آسمان کویر می تواند دل هر بیننده ای را ببرد حال چه برسد که ترکیب این هنرنمایی در کنار کلوت های شهداد کرمان هم باشد.

  تماشای ستاره
 تماشای ستاره

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ،سوییت ،هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید