معرفی کاخ آپادانا شوش

0
277

در سفر به شوش با تمدنی چند هزار ساله به معرفی کاخ آپادانا شوش می‌پردازیم تا با نقش شیر کاخ آپادانای شوش و کاخ هدیش شوش آشنا شویم و از بهترین فصل سفر برای بازدید از آن برایتان بگوییم. با رستاک هوم همراه باشید تا این بنای کهن را بیشتر از قبل بشناسید.

معرفی کاخ آپادانا شوش
معرفی کاخ آپادانا شوش
معرفی کاخ آپادانا شوش

معرفی کلی کاخ آپادانا شوش

آپادانا از نظر بسیاری از ما اسم اختصاصی کاخ معروف شهر شوش است؛ اما جالب است بدانید که این نام به دسته‌ای از بناها داده می‌شود که از تالارهای با ستون‌های زیاد ساخته شده‌اند.معرفی کاخ آپادانا شوش

علاوه بر کاخ آپادانای شوش می‌توانیم به آپادانای تخت جمشید اشاره کنیم که مثل آپادانای شوش در دوره حکومت هخامنشیان ساخته شده است. بنابراین اگر جایی اسم آپادانا به گوشتان خورد بدانید که علاوه بر آپادانای شهر شوش در تخت جمشید نیز یک کاخ آپادانای معروف دیگر وجود دارد.معرفی کاخ آپادانا شوش

تاریخچه کاخ
علاوه بر کاخ آپادانای شوش می‌توانیم به آپادانای تخت جمشید
تاریخچه کاخ

سوزیانا یا همان شوش دانیال یکی از شهرهای باستانی کشورمان است که شهرت جهانی دارد و از حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح پایتخت بوده و این پایتختی تا پایان امپراتوری هخامنشیان ادامه داشت. این شهر باستانی یکی از مراکز تمدن قدیم و از معروف‌ترین شهرهای دنیا در آن زمان‌ها بود؛ چون به مدت چند هزار سال پایتخت تمدن ایلام یا عیلام و بعد از آن به‌عنوان پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی سر زبان‌ها بوده است.

کاخ آپادانا
از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی به جا مانده از هزاره‌های قبل در شهر شوش
کاخ آپادانا

از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی به جا مانده از هزاره‌های قبل در شهر شوش می‌توانیم به محوطه تاریخی این شهر اشاره کنیم که به‌عنوان هجدهمین اثر کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این محوطه تاریخی شامل دیدنی‌های بسیار ارزشمندی است که کاخ آپادانا شوش تنها یکی از آن‌ها است.

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

ویژگیهای معماری کاخ

کاخ آپادانای شوش، به دستور داریوش کبیر، پادشاه حکومت هخامنشیان به مساحت ۱۰ هزار و ۴۳۴ متر مربع احداث شده است. معماری صورت گرفته در این مجموعه‌ی عظیم، بسیار فوق‌العاده و قابل توجه است.

معمار و طراحان معرفی کاخ آپادانا شوش عمارت کهن بخش‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه‌، کاخ پذیرایی و سه حیاط مرکزی را طراحی و ساخته‌اند. به نظر می‌رسد که دیوارهای بخش‌ داخلی این کاخ با استفاده از آجر لعابدار ساخته شده است. این آجرها توسط هنرمندان ایران کهن به نقوش سپاه جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی تزئین شده‌اند. آثاری که از این آجرها برجای مانده است، امروزه در موزه‌های کشورهای خارجی و داخلی نگهداری می‌شود.

برای اینکه به دیدن این کاخ فوق العاده بروید باید خود را به شوش برسانید بنابراین می توانید بلیط اتوبوس شوش را به صورت آنلاین خریداری کنید.

پلان کاخ
معمار و طراحان معرفی کاخ آپادانا شوش
پلان کاخ

یکی از ویژگی‌های مشترک معماری معرفی کاخ آپادانا شوش زمان هخامنشیان که در همه بناهای آن‌ها هم دیده می‌شود ساخت بناها و کاخ‌ها بر روی سکو یا یک سطح مسطح محکم است. سکوی کاخ آپادانا شوش از نظر وسعت هم‌اندازه سکوی آپادانای تخت جمشید است و با ظرافت بسیار خاصی با استفاده از خشت خام ساخته شده است. باستان‌شناسان درباره علت استفاده از خشت خام باور دارند که به علت کمبود سنگ مرغوب در اطراف شوش از این روش استفاده شده. 

نقشه کاخ
یکی از ویژگی‌های مشترک معماری معرفی
نقشه کاخ

چه زمانی از کاخ آپادانا شوش دیدن کنیم؟

با توجه به اینکه آب‌وهوای شوش گرم و خشک است و در روزهای گرم تابستان دمای هوا گاها به بالای ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد توصیه می‌کنیم بهار و زمستان را برای بازدید از کاخ آپادانا انتخاب کنید. بهترین زمان برای سفر به شوش از اوایل دی تا اوایل خرداد است؛ اما درهرصورت بهتر است هنگام بازدید از محوطه تاریخی شهر شوش مقداری آب آشامیدنی و کلاه و عینک آفتابی به همراه داشته باشید.معرفی کاخ آپادانا شوش

رستاک خدمات گردشگری شامل : غذای محلی ،تهیه سوغاتی و صنایع دستی ،رزرو اتومبیل با راننده و راهنما را در کنار رزرو اقامتگاه و بوم گردی ارائه می دهد . میبانان محترم در هر شهری بصورت رایگان امکانات ذکر شده را در این سیستم درج نمایند و یا با پشتیبانی رستاک هماهنگ فرمایند.

بهترین مسیرهای دسترسی – اطلاعات بازدید

دو شهر بزرگ اطراف شوش یعنی دزفول و اندیمشک به ترتیب ۳۳ و ۴۰ کیلومتر از اینجا فاصله دارند. اگر از سمت دزفول یا اندیمشک خودتان را به شوش برسانید بعد از این‌که وارد شهر شدید باید مسیر را به سمت بلوار امام خمینی در پیش بگیرید. کمی جلوتر به میدان معلم یا میدان ساعت سابق می‌رسید. از این قسمت با کمک تابلوهای راهنما می‌توانید مسیر دسترسی به کاخ آپادانا شوش را پیدا کنید. قلعه شوش و کاخ آپادانا در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار دارد.

ساختار کاخ آپادانا
دو شهر بزرگ اطراف شوش یعنی دزفول و اندیمشک
ساختار کاخ آپادانا

دیدنی‌های اطراف کاخ آپادانا

قلعه فرانسوی‌ها

در قسمت‌های قبل توضیح دادیم که بعد از دیولافوا ژاک دمورگان فرانسوی در فاصله بین سال‌های ۱۲۷۶ تا ۱۲۹۱مسئولیت اکتشاف در محدوده کاخ آپادانا شوش و اطراف آن را به عهده گرفت.معرفی کاخ آپادانا شوش

قلعه فرانسوی‌ها که به قلعه شوش معروف است در دوره قاجار به دست ژاک دمورگان ساخته شد. دمورگان با استفاده از آجرهای باقی‌مانده از چغازنبیل، کاخ آپادانا و … این قلعه را در همان نزدیکی محوطه تاریخی شوش ساخت؛ چون می‌دانست که او و بقیه فرانسوی‌ها سالیان سال در شوش ماندگار هستند و برای تامین امنیتشان به یک دژ محکم نیاز داشتند!

چغازنبیل

در تمدن‌های باستانی آسیای غربی عبادتگاه‌هایی برای خدایان می‌ساختند که بهترین و ارزشمندترین‌های آن زیگورات نام داشت. چغازنبیل که با نام زیگورات دوراونتاش شناخته می‌شود حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد و در زمان تمدن ایلام در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شوش ساخته شده.معرفی کاخ آپادانا شوش

برای اقامت در هتل و بوم گردی در شهر های خوزستان با کارشناسان ما در ارتباط باشید ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

چغازنبیل
معرفی کاخ آپادانا شوش
زیگورات چغازنبیل

آرامگاه دانیال نبی

درباره محل دفن دانیال نبی عقاید مختلفی وجود دارد. از گلپایگان در ایران خودمان گرفته تا کرکوک، موصل و مقدادیه در عراق و مسکو در روسیه همگی به‌عنوان محل‌های دفن دانیال نبی نام برده می‌شوند. آرامگاه دانیال نبی که در فاصله خیلی نزدیکی نسبت به کاخ آپادانا قرار دارد در سال ۱۲۴۹ به دستور روحانی شیعه جعفر شوشتری و به دست حاج ملا حسین معمار ساخته شده است. گنبد زیبای این آرامگاه ۲۰ متر ارتفاع و حدود ۵ متر قطر دارد.

آرامگاه دانیال نبی
درباره محل دفن دانیال نبی عقاید مختلفی وجود دارد.
آرامگاه دانیال نبی

موزه شوش

موزه شوش از سال ۱۳۴۵ یعنی بیش از نیم‌قرن پیش با همکاری استانداری خوزستان، هیئت باستان‌شناسی فرانسوی و معماران شهر دزفول در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش شروع به کار کرد. هدف این موزه به نمایش گذاشتن آثار ارزشمند کشف شده حاصل ۱۶۰ سال حفاری در این منطقه است. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه به درک و تصویر درستی از کاخ آپادانای شوش و سایر دیدنی‌های تاریخی اطراف آن برسید حتما به موزه شوش سر بزنید.

موزه شوش
موزه شوش از سال 1345 یعنی بیش از نیم‌قرن پیش با همکاری استانداری خوزستان
موزه شوش

شما کاخ آپادانا شوش را دیده‌اید؟ به نظرتان چه‌قدر شبیه کاخ آپادانا تهران است؟ از دیدنی‌های جذاب دیگر شهر شوش مثل چغازنبیل و…کجا را دیده‌اید و چه تجربه‌ای دارید؟ برای ما بنویسید.معرفی کاخ آپادانا شوش

راستی به هرکجای ایران که سفر کردید برای اجاره اقامتگاه خود سری به واحدهای گلچین‌شده پینورست بزنید و در آن بهترین واحد خود را رزرو کنید. چه اهل بوم گردی و سفرهایی با این حال و هوا باشید و چه اجاره ویلاهای لوکس یا آپارتمان‌های فول امکاناتدر وب سایت رستاک هوم اقامتگاه محبوب خود را پیدا می کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید