لاهیجان شهر چای

0
7884
مزارع چای لاهیجان
لاهیجان یکی از شهرهای زیبای ایران است عمده شهرتش بواسطه مزارع چای می باشد.

موقعیت لاهیجان

لاهيجان شهر چای ،يكي از بزرگترين و مهمترين و قديمي ترين شهرستانهاي گيلان است اين شهر زيبا،شهر شمالي ايران است منطقه اي است كه از شمال به درياي خزر واز مشرق به لنگرود و از جنوب به ديلمان و از جنوب غربي به سياهكل و از مغرب به آستانه اشرفيه محدود مي شود.فا صله اش تا لنگرود حدود دوازده كيلو متر وبا شهر رشت حدود چهل و سه كيلومتر است.

مزارع چای در لاهیجان
مزارع چای در لاهیجان

تاریخ لاهیجان

از قدیمی‌ترین شهرهای گیلان لاهیجان است که در زمان اشکانیان دژی در ۶کیلومتری شهر به نام کهندژ وجود داشته‌است. این دژ در قرن هفتم تا زمان حملهٔ مغولان پابرجا بود که بعد آن ویران شد. قبل از اسلام شهر از سه بخش کهندژ، شهرستان و بازار تشکیل می‌شد که در سال ۷۰۹ه‍.ق یا در ۷۰۵ه‍. ق با حمله اولجایتو ویران شد و ۲۰ سال بعد در سال ۷۲۹ه‍.ق از نو ساخته شد.

تاریخ لاهیجان
تاریخ لاهیجان
 تاریخ لاهیجان  میدان اصلی شهر
تاریخ لاهیجان میدان اصلی شهر
استخر لاهیجان
استخر لاهیجان

مردمان لاهیجان

مردم آن بیشتر گیلک هستند و گالش به ساکنین ارتفاعات این منطقه اطلاق می‌شود که آن‌ها هم تیره‌ای از گیلکان بوده و زبان‌شان گیلکی است. زبان بومی این شهرستان، گیلکی با لهجه شرقی است که با لهجه غربی گیلکی (رشت و فومن) اندکی تفاوت دارد. دین مردم لاهیجان شیعه و از نوع ناصری است. زبان گیلکی از گروه زبان‌های شمال غربی ایرانی و در مجموع زبانهای کاسپین است این خانواده شامل زبانهای تالشی و هرزندی و گورانی و گیلکی و مازندرانی و برخی از زبانهای تاتی و سمنانی میباشند. از دیدگاه تاریخی این زبانها به زبان پارثی(پهلوی اشکانی) وابستگی دارند.

مردمان لاهیجان
مردمان لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

لاهیجان از نظر جذابیت گردشگری ، اهمیت زیادی دارد و سالانه پذیرای حدود دو میلیون گردشگر می‌باشد. بلوار و جزیره و استخر قدیمی، شیطان‌كوه و بام‌سبز و آبشار مصنوعی، ایستگاه كشاورزی، بقعه شیخ زاهد گیلانی (متعلّق به دوره تیموریان)، مقبره كاشف‌السلطنه و گنجینه تاریخ چای ایران، بقعه چهار پادشاهان (متعلّق به دوره كیائیان در قرن هشتم)، مسجد جامع (متعلّق به قرن نهم)، حمّام گلشن (متعلّق به دوره صفویه)، مسجد اكبریه (متعلّق به دوره قاجاریه در قرن سیزدهم)، پل خشتی (متعلّق به دوره صفویه)، بقاع محلّه اردوبازار (متعلّق به قرن یازدهم)، بقعه آقا امیرشهید (متعلّق به دوره صفویه)، بقعه محلّه گابنه (متعلّق به دوره سامانیان)، بقاع محلّات خمیركلایه، كاروانسرابر، پرده‌سر، شعربافان و آقا سیدحسین، تالاب بین‌المللی امیركلایه و… از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی-مذهبی لاهیجان به‌شمار می‌آیند. 

جاذبه های گردشگری لاهیجان
جاذبه های گردشگری لاهیجان

شیطان کوه

این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد. این کوه به علت واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

لاهیجان شهر چای  سامانه جامع گردشگری رستاک
شیطان کوه عکس از رستاک

استخر

در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار قرار دارد که گفته می‌شود به دستور شاه عباس احداث شده است. استخر دارای جزیره ای زیبا می باشد که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است طول حاشیه این استخر نزدیک به دو کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان می‌باشد.

استخر یا دریاچه عکس از رستاک
استخر یا دریاچه عکس از رستاک

بام سبز

در سال‌های اخیر با طراحی شهرداری لاهیجان، فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به علت مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته می‌شود. این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می‌شود. مجموعه بام سبز به علت جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است. تماشای روزها و شب‌های لاهیجان از فراز بام سبز، از دیگر جاذبه‌های این مجموعه تفریحی می‌باشد.

بام سبز
بام سبز

آرامگاه كاشف‌السلطنه و موزه تاریخ چای ایران

چای‌كاری در ایران برای نخستین‌بار به همِت “حاج محمِدمیرزا كاشف‌السلطنه چای‌كار” در سال ۱۳۱۹ هـ.ق در لاهیجان آغاز شد.مزار كاشف‌السلطنه روی تپه‌ای از چای كه توسط وی در سال ۱۳۰۷ شمسی خریداری شده بود، جای دارد.کاشف السلطنه در سال ۱۲۷۵ و در سن ۳۵ سالگی، چای را به ایران آورد و در منطقه‌ای به نام کوهیجار در شهر لاهیجان فقط زمینی خریداری کرد و با انجام آزمایشاتی در آنجا، برای به ثمر رساندن چای در ایران، تلاش زیادی کرد تا اینکه توانست این صنعت را سر و سامان دهد. وی در عین حال، در آخرین سفرش به خارج ازکشور، چهار چایکار چینی را به همراه ماشین‌‌آلات و وسایل مورد نیاز، برای تولید چای به صورت انبوه وارد ایران کرد، اما متأسفانه پس از ورود به کشور، در جاده بوشهر-شیراز بر اثر سانحه تصادف از دنیا رفت و بعدها لقب پدر چای ایران را به خود اختصاص داد.

 آرامگاه كاشف‌السلطنه
آرامگاه كاشف‌السلطنه

بقعه شیخ زاهد گیلانی

این بقعه در قریه “شیخانور” یا “شیخانه‌بر” در سه كیلومتری شرق لاهیجان در دامنه كوه و در میان مزارع سرسبز چای واقع شده است و مدفن “شیخ زاهد تاج‌الدین ابراهیم‌گیلانی” از معاریف و دراویش بزرگ و از اساتید “شیخ صفی‌الدین اردبیلی” است. “شیخ زاهد” در سال ۷۱۱ ه. ق. فوت نمود. بعدها به سال ۸۹۲ ه. ق. “سلطان حیدر صفوی” به سبب خوابی كه دیده بود، با معماران و نجارانی كه از شهر شیروان، با كشتی به گیلان منتقل شده بودند، این بنا را ساخت و جسد شیخ را به آن‌جا منتقل كرد. بنای بقعه با دو اتاق مربع و مستطیل شكل، در كنار هم قرار گرفته‌اند.

 بقعه شیخ زاهد گیلانی
بقعه شیخ زاهد گیلانی

تله کابین

تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه های تفریحی است. طول این تله کابین یک هزار و ۵۵۰ متر می باشد که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می نماید. این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل و ۳۵۰ متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا ارتفاع دارد. احداث پارک مجهز به رستوران، کافی شاپ و انواع غرفه های آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه هایی است که برای احداث در ایستگاه‌های تله کابین در نظر گرفته شده است.

تله کابین عکس از رستاک
تله کابین عکس از رستاک
تله کابین عکس از رستاک
تله کابین عکس از رستاک

مزارع چای

بیشترین چای تولید شده در لاهیجان، سبز یا سیاه و سفید است، اما چای سفید و سبز به دلیل سوددهی کم و به صرفه نبودن کشت آن، نسبت به چای سیاه، به میزان کمتری کشت می‌شود.گفتنی است، در صورتی که برگ‌های تازه چای را به سرعت خشک کنند، چای سبز به دست می‌آید.

مزارع چای عکس از رستاک
مزارع چای عکس از رستاک

تاریخچه چای ایران

چای با بیش از پنج هزار سال قدمت با مرکزیت تولید در چین و شرق آسیا، ابتدا توسط حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه وارد ایران شد. او سال ۱۲۳۴ در تربت حیدریه به دنیا آمد و در جوانی پس از استخدام در وزارت امور خارجه، با سمت دبیر دومی راهی پاریس شد و در رشته حقوق دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل پرداخت. کاشف السلطنه در سال ۱۲۷۲ به عنوان ژنرال کنسول ایران به هند رفت و آنجا علاوه بر وظایف محوله، به یادگیری فن چایکاری و کشت چای پرداخت.

مزارع چای عکس از رستاک
مزارع چای عکس از رستاک
من و پرسام در مزارع چای ارتفاعات لاهیجان
من و پرسام در مزارع چای ارتفاعات لاهیجان

روستای چی چی نی کوتی

معنی نام این روستای زیبا که چشم اندازهای زیبایی دارد، لانه گنجشک می باشد. با گشت و گذار در جنگل های کوهپایه ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی ندیده است و هنوز گونه های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. در ضمن تقریبا در پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان نوعی خاص از تمشک وحشی در بیشه زارهای این روستا می‌روید که قطعا طعم آن را جایی دیگر نچشیده اید. باشد که این طبیعت بکر و زیبا پاک و بکر و زیبا باقی بماند.

 روستای چی چی نی کوتی
روستای چی چی نی کوتی

دسترسی به لاهیجان

با استفاده از وسیله شخصی یا اجاره با راننده انواع اتومبیل با خدمات از سیستم رستاک می توانید به گردشگری در این شهر بپردازید.

فرودگاه رشت
فرودگاه رشت

نزدیکترین فرودگاه به لاهیجان، فرودگاه سردارجنگل رشت واقع در ۴۰ کیلومتری این شهر است. برای تهیه بلیط از سایت رستاک و برای رزرو اقامتگاه با نرخ های ویژه از سیستم رزرواسیون رستاک با خدمات جانبی گردشگری استفاده نمایید.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید