روستای اولسبلنگاه کجاست؟

0
278

روستای اولسبلنگاه کجاست؟ می خواهیم یک بار دیگر به دل یکی از بی شمارترین طبیعت های ایران برویم، بار دیگر رستاک هوم بار سفرش را بسته و راهی یکی از رویایی ترین طبیعت های ایران در شمال کشور است، جایی به نام روستای اولسبلنگاه که تجسمی از بهشت روی زمین است و به رویایی می ماند که به واقعیت تبدیل شده است.

روستای اولسبلنگاه کجاست؟

روستای اولسبلنگاه - ماسال (استان گیلان)
روستای اولسبلنگاه – ماسال (استان گیلان)

اولسبلنگاه نام روستایی بهشتی در استان گیلان و در شهر ماسال و جایی ییلاقی با طبیعت دلفریب و چشم نواز است که چشم انداز سرسبز آن در کنار خانه های چوبی، مردمانی که سنت های قدیمی شان را هنوز هم باور دارند و حفظ کرده اند و اسب های وحشی اش، هر لحظه قلب انسان را به بیرون می کشد.
اولسبلنگاه در زبان تالشی به معنای «درخت ممرز روی ارتفاع» است.
جاده ای که به سمت روستای اولسبلنگاه می رود، مملو از درختان در هم پیچ و تاب خورده ی بلندی است که شما را به داستان ها و رویاها می برد، مسیر سبزی که زمان را از یادتان می برد و شما را غرق در خود می کند.

در اولسبلنگاه چه ببینیم؟

شهرستان ماسال روستایی در ارتفاعات سرسبز استان گیلان
شهرستان ماسال روستایی در ارتفاعات سرسبز استان گیلان

مسیر رسیدن به اولسبلنگاه کم از دیدنی‌ها و زیبایی‌های خود این ییلاق ندارد و به تنهایی می‌تواند جاذبه‌ای تماشایی باشد.
درختان درهم تنیده که در جای‌جای مختلف جاده، تونلی سبز را پیش روی‌تان می‌گذارند و مه گاه و بیگاه، تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های مسیر منتهی به اولسبلنگاه است.

۱٫ رودخانه خالکایی

صدای رودخانه خالکایی که از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه گرفته است و تا نیمه مسیر، شما را در جاده همراهی می‌کند، تصویر ما از زیبایی های این مسیر را کامل می‌سازد.

۲٫ آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی 

در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه آلاچیق‌هایی به چشم می‌خورند که می‌توانید خود را در آنها میهمان یک فنجان چای ذغالی یا یک بلال کبابی کنید.

خانه های روستایی اولسبلنگاه و اسب ها
خانه های روستایی اولسبلنگاه و اسب ها

طبیعت وحشی و عجیب این روستا به اندازه ای زیباست که هر چقدر هم که توصیف شود، تا خودتان از نزدیک نبینید نمی توانید به درک درستی از این همه زیبایی برسید.
زندگی روستایی هم در این روستا جلوه ای باور نکردنی دارد، تا به حال چند بار شده که صبح ها با صدای حیوانات و پرندگان از خواب بیدار شوید، از پنجره ی خانه به بیرون نگاه کنید و صبحتان را با دیدن مرتع های وسیع سبز، کلبه های چوبی و گرم شدن در کنار آتش شروع کنید؟
حس بودن در کنار مردمان روستا و خوردن غذاهای محلی، خوردن آب از چشمه سارها و پیاده روی در مسیرهای گیرا، از آن دست تجربه های نابی است که در این منطقه می توانید داشته باشید.

آب و هوای روستای اولسبلنگاه و بهترین زمان سفر

طبیعت بکر اولسبلنگاه
طبیعت بکر اولسبلنگاه

از آن جا که این روستا در شمال کشور و در استان گیلان قرار دارد، آب و هوایی معتدل با شب ها و صبح هایی سرد دارد. گرچه این روستا در همه ی فصل ها زیباست اما به دلیل شرایط آب و هوایی پیشنهاد می کنیم در فصل تابستان به آن بروید.

خوشگذارنی در روستای اولسبلنگاه

نمایی زیبا از روستای اولسبلنگاه
نمایی زیبا از روستای اولسبلنگاه

عکاسی: تصاویر جذابی را می‌توانید در اولسبلنگاه و مناظر اطراف آن شکار کنید. برای ثبت تصاویر بهتر، مقالات آموزش عکاسی را بخوانید.

اسب سواری: اگر به اسب‌سواری علاقه دارید، انجام این تفریح در کوه‌ها و دشت‌های اطراف روستا رویایی‌ست که می‌تواند برای‌تان محقق شود.

پیمایش در طبیعت: برای پیمایش در طبیعت و کوه‌نوردی در روستای اولسبلنگاه و اطراف آن گزینه‌های مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال می‌توانید با ماشین یا پای پیاده به سمت ارتفاعات آلاله بروید و در آنجا به گشت‌زنی بپردازید.

کشف زیبایی های بیشتر | در اولسبلنگاه بمانید، دیدنی ها ادامه دارد

بغل کردن تپه اولسبلنگاه توسط ابرها
بغل کردن تپه اولسبلنگاه توسط ابرها

اگر بعد از گشت‌وگذار در اولسبلنگاه، هنوز از زیبایی سیر نشده‌اید، زمان کافی دارید و می‌خواهید ماجراجویی‌های تان را ادامه دهید، سفرتان را در ییلاق اولسبلنگاه به پایان نرسانید.
ماشین را روشن کنید و مسیری که تا روستا آمده‌اید را ادامه بدهید؛ ارتفاعات آلاله و ییلاق سوئه‌چاله پیش روی شماست.
آنجا از ابرها بالا و بالاتر می‌روید، بنای یادبود میرزاکوچک خان در روستای گیلوان را پشت سر بگذارید و به سوی شهر خلخال حرکت کنید.
زمین گنجینه زیبایی‌اش را در برابر شما می گستراند و این پاداش ماجراجویی شماست.
برای راه برگشت نیز می توانید از جاده اسالم به خلخال عبور کنید و مطمئن شوید زیباترین بخش‌های ایران را دیده‌اید.

اقامت در ییلاق اولسبلنگاه 

کلبه ای چوبی در اولسبلنگاه
کلبه ای چوبی در اولسبلنگاه

برای اقامت در روستای اولسبلنگاه گزینه‌های خوبی وجود دارد.
اگر به اقامت در هتل‌ها و مهمانسراها عادت دارید و نمی‌خواهید تجربه اقامت در خانه‌های روستایی را داشته باشید چندین هتل و مهمانسراها در مسیر روستا وجود دارند که رستاک هوم می‌تواند به شما خدمات بدهد.
برخی از این اقامتگاه‌ها امکاناتی مانند پارکینگ و آلاچیق نیز دارند.
برای کسب یک تجربه متفاوت هم می توانید روی رستاک هوم برای اجاره خانه از محلی‌ها روستا حساب باز کنید.
البته به این نکته توجه کنید که اکثر این خانه‎‌ها امکانات زیادی ندارند و بهتر است لوازم ضروری خود را همراه داشته باشید.

امکانات ییلاق اولسبلنگاه 

گاو های محلی در اولسبلنگاه
گاو های محلی در اولسبلنگاه
  • از امکاناتی که در روستا وجود دارد می‌توان به دکه‌های کوچکی اشاره کرد که می‌توانید از آن مایحتاج اولیه‌تان و خوراکی‌ها و محصولاتی مانند شیر، کره، پنیر محلی تهیه کنید.
    آبی که در اولسبلنگاه برای استفاده وجود دارد از چشمه‌های خود روستا گرفته شده است و در تانکرهای آب برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌شود.
  • امکانات گرمایشی نیز به هیزم و کپسول‌های گاز محدود است.
  • برق روستا از طریق موتورهای برق تامین می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که بعد از ساعت ۱۲ شب این پمپ‌ها نیز خاموش می‌شوند.
    * نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سرویس‌بهداشتی خارج از کلبه‌ها قرار گرفته‌اند و برای استفاده از آنها باید مسافتی را طی کنید. 
  • دکان قصابی نیز در روستا وجود دارد که گوشت تازه را از تولید به مصرف به دست شما می‌رساند. برخی از افراد محلی نیز محصولاتی مثل نان دستی، تخم مرغ و … را به فروش می‌رسانند.

بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه
ییلاق اولسبلنگاه

* بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه اواخر بهار و طول تابستان است، هرچند پاییز دل انگیز نیز فصل خوبی برای سفر و دیدن زیبایی های این ییلاق است.
بهار و تابستان: ماه اول بهار معمولا به دلیل بارش های برف و باران سنگین و ناگهانی زمان خوبی برای سفر به اولسبنگاه نیست اما از اردیبهشت تا شهریور، در هر زمان که راهی این روست شوید می تونید از زیبایی های طبیعت لذت ببرید.
پاییز و زمستان: هوا که رو به سردی می گذارد کوچ مردم به سمت ماسال، آغاز می شود تا زمانی که در زمستان ها معمولا فرد خاصی در روستا نمی ماند. باید توجه داشه باشید رفتن به اولسبلنگاه در زمستان همراه با خانواده کاری بسیار خطرناک و مشکل است.

راه دسترسی به اولسبلنگاه

تصویری فوق العاده از اولسبلنگاه
تصویری فوق العاده از اولسبلنگاه

آدرس: گیلان، شهرستان ماسال،۲۷ کیلومتری غرب ماسال

مسیر دسترسی: برای رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه باید خود را به شهر ماسال برسانید.
ماسال شهر کوچکی ست که در شمال غربی شهر رشت قرار دارد.
بعد از رسیدن به شهر ماسال راه جاده گیلوان را که از درون ماسال می گذرد ادامه دهید، کم کم مسافرخانه ها و رستوران ها در برابر شما ظاهر می شوند و نشانه ها شما را به سمت روستای اولسبلنگاه راهنمایی می کنند.
چنان چه در راه برای پیدا کردن مسیر درست رسیدن به ییلاق مشکل پیدا کردید، حتما از محلی ها کمک بگیرید.

هزینه ورودی: گاهی اوقات در ۹ کیلومتری ورودی روستای اولسبلنگاه، ایستگاهی قرار دارد که به ازای هر ماشین مبلغی برای نظافت جاده و روستا دریافت می کند.
البته هزینه عوارضی ورودی روستا برای اهالی استان نصف قیمت محسوب می شود.

رستاک هوم
رستاک هوم

سخن آخر

امروز در رستاک هوم با شما همراه شدیم، به گیلان زیبا رفتیم، در روستای اولسبلنگاه قدم زدیم و آمد و رفت ابرها را زیر پای مان به تماشا نشستیم.
رستاک اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهد. از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید، اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید.
رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.
درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در رستاک رایگان می باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید