روزه سکوت بالی

0
1695
هندوهاي بالي در روز آغاز سال نو از هر نوع فعاليت مادي دست مي كشند: آنها همه چراغ ها را خاموش مي كنند، روزه مي گيرند، سر كار نمي روند و تفريح نمي كنند. جشن سال نو هندوها در ساكاي بالي،مفاهيم ژرف مذهبي در بر دارد. بعد از تمام جشن ها و چراغاني هاي روزهاي پيش از سال نو در نقاط مختلف جزيره ، تولد دوباره فرا رسيدن روز اول سال جديد در سكوت و خلوت و آرامش برگزار مي شود. نايپي در نهمين ماه سال در ساكا فرا مي رسد و غالبا مقارن با مارچ يا اوايل آوريل است.
بالی

نايپي؛ سكوت در بالي

نایپی ، سکوت در بالی هندوهاي بالي در روز آغاز سال نو از هر نوع فعاليت مادي دست مي كشند :

آنها همه چراغ ها را خاموش مي كنند،روزه مي گيرند، سر كار نمي روند و تفريح نمي كنند. جشن سال نو هندوها در ساكاي بالي، مفاهيم ژرف مذهبي در بر دارد. بعد از تمام جشن ها و چراغاني هاي روزهاي پيش از سال نو در نقاط مختلف جزيره ، تولد دوباره فرا رسيدن روز اول سال جديد در سكوت و خلوت و آرامش برگزار مي شود . نايپي در نهمين ماه سال در ساكا فرا مي رسد و غالبا مقارن با مارچ يا اوايل آوريل است.

بالی اندونزی
سواحل بالی اندونزی

روز نایپی دی

  درهندوئيزم مردم بالي،امساك جزيي از عبادت به شمار مي آيد. چهار قانون به نام «كاتور براتا پنيپيان»وجود دارد كه هندوها را از شركت در فعاليت هاي مادي باز مي دارد. قانون اول آماتي جني نام دارد: مردم حق ندارند در كل اين روز چراغ يا آتش روشن كنند، و اين ممنوعيت شامل روشن كردن اجاق هم مي شود، در نتيجه دراين روز نمي توان غذا پخت مردم براي ۲۴ ساعت روزه مي گيرند و از هرنوع خوردني و آشاميدني پرهيز مي كنند.

اين خاموشي، سمبل خاموش كردن آتش نفسانيات و آرام كردن حواس پنج گانه است كه خود موجب فعال شدن قواي معنوي و ارتقاي حيات روحي فرد مي شود. قانون دوم ممنوعيت كاركردن است.اين قانون آماتي كاريا نام دارد و در كنار آن قوانين ممنوعيت بيرون رفتن از خانه؛ آماتي للونگان و ممنوعيت هر نوع تفريح ؛آماتي للانگوان قرار دارد.

روزه سکوت بالی عکس توسط تیم رستاک 
ر هندوئيزم مردم بالي ، امساك جزيي از عبادت به شمار مي آيد. چهار قانون به نام «كاتور براتا پنيپيان » وجود دارد كه هندوها را از شركت در فعاليت هاي مادي باز مي دارد. قانون اول آماتي جني نام دارد:
روزه سکوت بالی عکس توسط تیم رستاک

چه کارهایی در این روز انجام نمی شود!

در روز نايپي ، هندوها در خانه مي مانند، اما مجاز نيستند به راديو گوش بدهند، تلويزيون تماشا كنند، با يكديگر صحبت كنند، به تلفن جواب بدهند يا ميهماني را بپذيرند. آنها تنها بايد در تاريكي بنشينند، مراقبه كنند يا در محراب خانه كه مراجان نام دارد يك معبد كوچك خانگي كه در بخش جلوي ساختمان قرار دارد به عبادت و نيايش و ارتقاي بخش معنوي زندگي خود بپردازند.


جهت استفاده از تورهای بالی و مشاوره رایگان سفر به بالی فقط از :

طریق شماره واتساپ و ارسال پیام ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ و وب سایت رستاک تور یا شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ هماهنگی فرمایید.


ر روز نايپي ، هندوها در خانه مي مانند، اما مجاز نيستند به راديو گوش بدهند، تلويزيون تماشا كنند، با يكديگر صحبت كنند، به تلفن جواب بدهند يا ميهماني را بپذيرند. آنها تنها بايد در تاريكي بنشينند، مراقبه كنند يا در محراب خانه كه مراجان نام دارد يك معبد كوچك خانگي كه در بخش جلوي ساختمان قرار دارد به عبادت و نيايش و ارتقاي بخش معنوي زندگي خود بپرداز
خیابان های خلوت بالی در روز سکوت عکس تیم تحقیقاتی رستاک

چه کارهایی در این روز انجام می شود!

    خيابان ها در اين روز بسيار خلوت هستند و رفت و آمد ممكن نيست حتي به موسسات غير مذهبي كه انتظار مي رود از چنين مقرراتي معاف باشند. فرودگاه بين المللي نگورا راي و همه بنادر بالي تعطيل هستند. فرودگاه تنها به هواپيماهاي عبوري يا فرودهاي اضطراري مجوز مي دهد و سرويس هاي خدمات اجتماعي مانند بيمارستانها و خدمات حمل و نقل تنها با مجوزهاي سفت و سخت مقامات مذهبي مي توانند فعاليت كنند. توريست ها و بازديدكنندگان بسيار جزيره كاري براي انجام دادن ندارند و ناچارند در هتل بمانند و روز خود را طوري بگذرانند. هندوهاي بالي بسيار مذهبي هستند.

مردم در همه سنين به جز كودكان كم سن با تمام وجود، طبق سنت ها خود را براي نيايش و مقدمات آن آماده مي كنند: زنان كياپا به سر مي كنند و موهايشان را در زير آن جمع مي كنند .

مردان نيز آندانگ (سربندهاي سنتي ) سفيد به سر مي كنند و با چترهاي آفتابي زرد طلايي رژه مي روند.


ویزای تک بالی توسط دفتر رستاک به شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ به مبلغ ۶۰ دلار قابل تهیه می باشد.مدارک لازم و شرایط را از سایت رستاک تور پیگیری فرمایید.اطلاعات بیشتر در خصوص ویزا مراجعه به سایت سفارت اندونزی در تهران


خيابان ها در اين روز بسيار خلوت هستند و رفت و آمد ممكن نيست حتي به موسسات غير مذهبي كه انتظار مي رود از چنين مقرراتي معاف باشند. فرودگاه بين المللي نگورا راي و همه بنادر بالي تعطيل هستند.
روزه سکوت لباس های مردم

جشن روز قبل از سال نو

    در كاتورا براتا پنيپيان (جشن روز قبل از سال نو) همه ظروف وابزارهاي مقدس برنامه طي مراسمي به نام ملاستي يا مليس در اقيانوس شسته و پاك مي شوند. هدف از اين فرايند تطهير، پاك كردن روح انسان از آلودگي و گناهان است.هندوها چنين باور دارند كه قدرت طبيعت تمام رنج ها را مي زدايد و روح را تازه مي كند. در اين مراسم بايد جرعه يي از آب اقيانوس نوشيد، اقيانوسي كه درست مانند زندگي مواج و پرتلاطم است و انسان بايد مفهوم واقعي حيات را از درون خروش اين امواج بيابد.

مراسم روزه سکوت بالی
مراسم روزه سکوت بالی

جذابیت برای گردشگران

اين رسوم براي توريست ها جذاب و با شكوه است،خصوصا مراسمي كه پيش از فرا رسيدن خاموشي روز آغاز سال نو برگزار مي شوند. بالي يك روز پيش از نايپي از شدت ترافيك در آستانه انفجار قرار مي گيرد. زنان با نذوراتي كه در سبدهاي بلند روي سرشان قرار داده اند به عبادتگاه هاي بزرگ هجوم مي آورند و بعضي از مردم پارچه هايي دراز به رنگ هاي سفيد و زرد كه «پل خداوند» ناميده شود به دنبال خود مي كشند. گاملان آلت موسيقي از جنس برنج و بارونگ (نوعي پيكره مذهبي در مذهب بالي ها) از جمله چيزهايي هستند كه در ساحل اقيانوس تطهير مي شوند.

گروه نوازندگان گاملان در خيابان رژه مي روند و درشكه هاي زينت يافته پر از انواع ميوه ها، برنج و غذاهاي طبيعي ديگر را كه به سوي معابد اصلي كنار ساحل (مانند تانا لات ، گوا لاوا يا كوتا) روانه اند ، همراهي مي كنند.بعد از نيايش و رسيدن به دريا طي مراسمي خاص ، روحانيان وسايل و ابزارهاي مقدس مراسم را با آب مقدس مي شويند و آنها را تا سال آينده كه دوباره به كار روند متبرك مي كنند.

جذابیت برای گردشگران روزه سکوت
جذابیت برای گردشگران روزه سکوت

روز هدایا و قربانی

يك روز قبل از نايپي ، مراسم تاوار كاسانگا، درهمه نقاط جزيره از منازل تا معبد شهر برگزار مي شود. هر خانه يك مراجان دارد كه با نذورات آن را زينت مي بخشد.روي هدايا و قرباني هايي مانند كتوپات(برنج پخته شده در برگ نارگيل )،تامپنگ (ميوه كاج و برنج )، مرغ ، شراب برنج ، نوشيدني هاي ديگر و آب را با ني بامبو مي پوشانند و آنها را در مقابل مراجان ها قرار مي دهند.

  تاوار كاسانگا به هدف شاد كردن طبيعت پيرامون و يادآوري لزوم محترم شمردن طبيعت برگزار مي شود.

تاوار به مناي بازگشت يا بازپرداخت است،به اين معنا كه انسانها علاوه بر اينكه مدام در حال دريافت مواهب طبيعت هستند بايد گاهي هم به طبيعت هديه بدهند. هندوها آموخته اند كه براي رهايي از شر مادي گرايي و حرص و آز هم از طبيعت استفاده كنند و هم گاهي با دادن هديه از آن تشكر كنند.در بخشهايي از شهرها، مراسم تاوار تا غروب آفتاب ادامه مي يابد. درآن هنگام هر يك از اعضاي خانواده مراسم عبادي فردي خود را با بدست گرفتن يك چراغ ، گشتن در اطراف خانه و پاشيدن دانه هاي برنج به روي زمين آغاز مي كند.

روزه سکوت بالی  سامانه جامع گردشگری رستاک
مراسم نپی دی بالی اندونزی عکس تیم تحقیقاتی رستاک

پيكره يي بزرگ به نام اگو اگو

در شهر و روستاهاي بزرگتر، مردم پيكره يي بزرگ به نام اگو اگو را ساخته و به نمايش درمي آورند. اگو اگو صورتكي ترسناك و رنگين است كه از چوب مي سازند و به آن لباس مي پوشانند و سمبل هيولايي ماوراي الطبيعي به نام بوتا كالا يا نيروي اهريمن است.هيولا با آواي پرتحرك موزيك گاملان به رقا در آورده مي شود و در خيابانها گردانده مي شود. در پايان مراسم ، آن را در آتش مي سوزانند تا از شر نيروي اهريمني كه پيكره سمبل آن شمرده مي شود آسوده شوند.

روزه سکوت بالی  سامانه جامع گردشگری رستاک
پيكره يي بزرگ به نام اگو اگو

آرامش نهایی

و در نهايت روز آرامش فرا مي رسد:

نايپي كه روز خلوت و تنهايي است؛

روز انكار غوغاي زندگي روزمره براي رسيدن به معنويت بيشتر در زندگي آينده.

فردي كه بتواند به اين هدف دست يابد، مي تواند از شر بدي رها شود و صلح و آرامش را به درون خود راه دهد و به دارما حالتي معنوي كه بسياري از هندوها در آرزوي آن هستند دست يابد.

روزه سکوت بالی  سامانه جامع گردشگری رستاک

جهت مشاوره از طریق ارسال پیام به شماره ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸

و تهیه تورهای بالی و ترکیبی بالی مالزی از طریق:

سایت رستاک تور هماهنگ فرمایید.

بلیط های کوالا و بالی بصورت تک آماده ارائه می باشد با شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ هماهنگ فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید