دیدنی های استان آذربایجان غربی

0
1645

کاروانسرای خان خوی

کاروانسرای خان خوی در جوار بازار و در ضلع غربی آن قرار دارد و در گذشته محل استقرار مسافران و دادوستد بازرگانان داخلی و خارجی بوده است. این بنا را به شکل چهار ایوانی ساخته‌اند که اکنون دو ایوان آن را در شمال و شرق می‌توان دید. ورودی کاروانسرا از خیابان طالقانی شامل درب چوبی بزرگی می‌شود که طبقه بالای آن بالکنی چوبی جای گرفته است. دو درب دیگر در سمت شمال و شرق، با بازار ارتباط دارند.

 کاروانسرای خان خوی در جوار بازار و در ضلع غربی آن قرار دارد و در گذشته محل استقرار مسافران و دادوستد بازرگانان داخلی و خارجی بوده است.
کاروانسرای خان خوی

تخت سلیمان

تخت سلیمان در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و سه کیلومتری شرق بخش تخت سلیمان در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی ایران قرار گرفته است. مجموعه بناهای تاریخی در تخت سلیمان در اطراف دریاچه‌ای طبیعی ساخته شده‌ است و از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است.

 تخت سلیمان در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و سه کیلومتری شرق بخش تخت سلیمان در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی ایران قرار گرفته است.
تخت سلیمان

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .


چمن متحرک چملی

چمن متحرک چملی در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب و در میانه راه تکاب به یولقون‌آغاج قرار دارد. چمن متحرک که در زبان محلی به «چملی» یا «چملی‌گل» معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت‌انگیز تکاب به شمار می‌رود. که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی رشد کرده است که ارتفاعشان به دومتر هم می‌رسد.

چمن متحرک چملی در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب و در میانه راه تکاب به یولقون‌آغاج قرار دارد.
چمن متحرک چملی

دخمه سنگی فقرگاه

دخمه سنگی فقرگاه به زمان مادها تعلق دارد و در کنار روستای اگریقاش در نزدیکی مهاباد قرار گرفته‌ است. با دو طبقه، این دخمه چهار ستون سنگی و سه گور خالی دارد و از نظر حجاری و ستون‌بندی از مقبره‌های مهم دوره ماد محسوب می‌شود. این اثر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شماره‌ی ثبت ۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 دخمه سنگی فقرگاه به زمان مادها تعلق دارد و در کنار روستای اگریقاش در نزدیکی مهاباد قرار گرفته‌ است.
دخمه سنگی فقرگاه


تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.


یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله در خیابان عسگرخان ارومیه و در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این بنا را می‌توان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی و ارومیه نامید. دوقوز کلمه‌ای ترکی و به معنی عدد نه است و به همین خاطر در برخی موارد آن را یخچال نه پله نیز می‌خوانند. این یخچال در دوران قاجار ساخته شده و از آن برای نگهداری و تامین یخ مورد نیاز شهر در تابستان استفاده می‌شده است.

یخچال دوقوز پله در خیابان عسگرخان ارومیه و در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این بنا را می‌توان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی و ارومیه نامید.
یخچال دوقوز پله

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .


دریاچه ارومیه

دریاچه‌ی ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا است. در گذشته گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر مانند فلامینگو، پلیکان، مرغابی و مرغ ماهی‌خوار را به سمت خود جذب می‌کرد. این دریاچه خانه‌ی گونه‌ی منحصربه‌فردی از میگو به نام “آرتمیا” است.

دریاچه‌ی ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا است.
دریاچه ارومیه

سد بوکان

سد بوکان یا سد شهید کاظمی یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان و در استان آذربایجان غربی قرار دارد. درست است که این سد ساخته‌ی دست بشر است، اما در به‌وجود آوردن یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان نقش داشته است.

سد بوکان یا سد شهید کاظمی یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان و در استان آذربایجان غربی قرار دارد.
سد بوکان

آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی مدفن عارفی نامی و بزرگ است که در مسلک عشق، مولونا، عارف و شاعر بزرگ ایرانی را به عرش رسانید. در کنار این مدفن مناره بزرگ و پوشیده از شاخ قوچ وحشی وجود دارد که به مناره یا برج شمس تبریزی معروف است. مناره شمس تبریزی از بناهای منحصربه‌فرد منطقه به‌شمار می‌رود و جهانگردان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌‏کند.

آرامگاه شمس تبریزی مدفن عارفی نامی و بزرگ است که در مسلک عشق، مولونا، عارف و شاعر بزرگ ایرانی را به عرش رسانید.
آرامگاه شمس تبریزی

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه‌مریم یا حضرت مریم یا مارت مریم یا شرق‌آشور یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان‌ است و در خیابان خیام شهر ارومیه قرار دارد که طبق برخی روایات، دومین کلیسای بزرگ جهان، بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین است. این کلیسا در سال ۳۲ میلادی ساخته شده و در قرون گذشته، محل دفن اموات بوده است. گفته می‌شود این بنا قبلا آتشکده و یکی از معابد مشهور زرتشتیان بوده است.

کلیسای ننه‌مریم یا حضرت مریم یا مارت مریم یا شرق‌آشور یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان‌ است و در خیابان خیام شهر ارومیه قرار دارد که طبق برخی روایات، دومین کلیسای بزرگ جهان، بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین است.
کلیسای ننه مریم

قلعه بردوک

قلعه‌ی بردوک در شش کیلومتری روستای بردوک، استان آذربایجان غربی قرار دارد. زیر قوس دروازه‌ی ورودی این قلعه، کتیبه‌ای روی دو سنگ مرمر دیده می‌شود که سال ساخت قلعه‌ی بردوک طبق آن، سال ۱۰۷۸ هجری قمری، همزمان با دوران صفویه ذکر شده است. این بنا شامل سه قسمت قلعه، مسجد و مقبره می‌شود. قلعه‌ی بزرگ روبروی مسجد قرار دارد که در ارتفاعات میانه کوهستان ساخته شده است و راه دسترسی به آن شیب تندی دارد.

قلعه‌ی بردوک در شش کیلومتری روستای بردوک، استان آذربایجان غربی قرار دارد.
قلعه بردوک

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


مسجد ملاحسن

مسجد ملاحسن در خوی، در قرن ۱۲ هجری قمری توسط احمدخان دنبلی به نام ملاحسن شیخ الاسلام ساخته شد و بعد از ویرانی بر اثر زلزله در سال۱۲۹۶ هجری قمری، حاجی ابراهیم تاجر مجددا آن را بنا کرد. با شبستانی دلگشا و بزرگ، این مسجد روی دو ردیف ستون سنگی به شکل هشت ضلعی بنا شده است و از لحاظ معماری اسلامی، یکی از بناهای منحصربه‌فرد تاریخی آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود. تزیین گنبدهای پوششی مسجد از نظر کاربرد آجر فوق‌العاده متنوع و جالب است و طرح‌هایی قابل توجه مانند اشکال لوزی، دایره و گل‌های ۱۸ پر در آن به‌کار برده‌اند. 

مسجد ملاحسن در خوی، در قرن ۱۲ هجری قمری توسط احمدخان دنبلی به نام ملاحسن شیخ الاسلام ساخته شد و بعد از ویرانی بر اثر زلزله در سال۱۲۹۶ هجری قمری، حاجی ابراهیم تاجر مجددا آن را بنا کرد.
مسجد ملاحسن

قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)

قره کلیسا که با نام کلیسای تادئوس مقدس نیز شناخته می‌شود، در منطقه کوهستانی چالدران که مرتفع‌ترین منطقه استان آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود، قرار دارد. موقعیت خاص جغرافیایی کلیسا به گونه‌ای است که اطراف آن را از هر طرف کوه‌ها دربرگرفته‌اند و در کنار کلیسا رودخانه قرار دارد. دیوارهای قطور با درهای کوچک از کلیسا محافظت می‌کنند. داخل محوطه، اتاق‌های متعددی برای اقامت خلیفه، راهبان، روغن‌گیری، آسیاب، آشپزخانه، محل نگهداری مواد غذایی، انبار علوفه حیوانات و سایر امکانات وجود دارد. 

قره کلیسا که با نام کلیسای تادئوس مقدس نیز شناخته می‌شود، در منطقه کوهستانی چالدران که مرتفع‌ترین منطقه استان آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود، قرار دارد.
قره کلیسا

زندان سلیمان (زندان دیو)

زندان سلیمان که با نام‌های دیو سلیمان و زندان دیو نیز شناخته می‌شود، نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان، در تکاب استان آذریایجان غربی قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه‌ی آن به وجود آمده‌ است. ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر برآورد می‌شود و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر و با قطر دهانه تقریبی ۶۵ متر جای دارد. 

زندان سلیمان که با نام‌های دیو سلیمان و زندان دیو نیز شناخته می‌شود، نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان، در تکاب استان آذریایجان غربی قرار دارد.
زندان سلیمان

سنگ‌ نگاره ساسانی خان‌ تختی

سنگ‌نگاره ساسانی خان‌ تختی در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس به ارومیه، در نزدیکی روستای خان تختی و روی کوه پیرچاووش واقع شده است. قدمت سنگ‌نگاره خان تختی به قرن سوم میلادی و دوره حکومت سلسله ساسانیان برمی‌گردد. این سنگ‌نگاره حدود پنج متر عرض و حدود ۲.۵ الی ۲.۸ متر طول دارد و در ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است. محتوای سنگ‌نگاره شامل دو نفر به‌صورت پیاده و دو نفر سواره می‌شود. شخص سواره سمت چپ «اردشیر پاپکان» و شخص سواره سمت راست «شاپور یکم» هستند.

سنگ‌نگاره ساسانی خان‌ تختی در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس به ارومیه، در نزدیکی روستای خان تختی و روی کوه پیرچاووش واقع شده است.
سنگ‌ نگاره ساسانی خان‌ تختی

بازار خوی

بازار خوی که در بافت قدیمی شهر خوی قرار دارد، به عقیده مورخان و جهانگردان یکی از زیباترین بازارهای ایران بعد از بازارهای تبریز، شیراز و کرمان است. بازار پلانی مستطیلی‌شکل دارد که به‌علت نوسازی و گسترش شهر خوی در چند دهه اخیر دخل و تصرفاتی در آن به عمل آمده است. این مجموعه شامل چندین راسته بازار سر پوشیده، تعدادی سرا، چندین چهارسو خوش تركیب و گذرهای قدیمی می‌شود كه بقایای بافت بزرگ‌تری است. هرچند مقادیر زیادی از راسته بازارها، كاروانسراها و سایر واحدهای مربوط، بعدها به آن الحاق و از حالت اولیه خارج‌ شدند؛ اما همین مقادیر از بازار، باقی‌مانده‌ای بسیار باارزش و دارای اتصال منظم است و در مجموع از نظر معماری متناسب و هماهنگ به‌ نظر می‌‌رسد.

بازار خوی که در بافت قدیمی شهر خوی قرار دارد، به عقیده مورخان و جهانگردان یکی از زیباترین بازارهای ایران بعد از بازارهای تبریز، شیراز و کرمان است.
بازار خوی

سه گنبد ارومیه

سه گنبد ارومیه بنای تاریخی است که عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است. قطر بنا ۵ متر و ارتفاع آن ۱۳ متر است. ساختمان فعلی دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه‌هایی وجود دارند. طبقه اول به نام سردابه خوانده می‌شود که دارای پوششی قوس‌دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود. درب کوچک طبقه اول ۱ متر و ۷۰ سانت ارتفاع دارد. طبقه دوم که اتاق مقبره خوانده می‌شود، دارای دری به ارتفاع دو و نیم متر است.

سه گنبد ارومیه بنای تاریخی است که عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است.
سه گنبد ارومیه

غار قلایچی

غار قلایچی در فاصله ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در مجاورت تپه باستانی قلایچی، یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته است و از غارهای طبیعی ایران به‌شمار می‌رود. این غار در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته است و از نظر ساختار غار، از جمله غنی‌ترین غارهای مکشوف ایران محسوب می‌شود. دهانه این غار با قطر هشت متر در ارتفاع ۱۷۵۰ متری کوهی با همین نام قرار دارد.

غار قلایچی در فاصله ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در مجاورت تپه باستانی قلایچی، یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته است
غار قلایچی

دژ بسطام

دژ بسطام در همسایگی روستای بسطام در غرب شهر قره‌ضیاءالدین، در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در نزدیکی شهرستان خوی قرار دارد. کاوش‌های باستانی نشان می‌دهد که این دژ در مدت ۵۰ سال و طی سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، جایگاه حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه‌های پنهان خروج ویژه خود بوده‌ است. قلعه دیوارهای مستحکم سنگی دارد که روی صخره‌ای بلند، رو به دشت و در دره‌ای بزرگ جای گرفته‌اند.

دژ بسطام در همسایگی روستای بسطام در غرب شهر قره‌ضیاءالدین، در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در نزدیکی شهرستان خوی قرار دارد.
دژ بسطام

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد و متعلق به سده هفتم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانان است. محراب این مسجد از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول است. موقعیت این مسجد در بازار به‌این صورت است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود.

مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد و متعلق به سده هفتم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانان است.
مسجد جامع ارومیه

کلیسای مار سرگیز

کلیسای مار سرگیز در ۱۲ کیلومتری ارومیه، در دامنه‌ی کوه سیر قرار دارد. کلیسای مار سرگیز از نظر مذهبی، بسیار ارزشمند است و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می‌شناسند. این کلیسا یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است و تمام دیوارها و سقف آن را با سنگ‌های نامنظم، به شکل ماهرانه‌ای و کاملا مستحکم ساخته‌اند.

کلیسای مار سرگیز در ۱۲ کیلومتری ارومیه، در دامنه‌ی کوه سیر قرار دارد.
کلیسای مار سرگیز

کوه طرقه

طَرَغه نام کوهی در ۲۲ کیلومتری غربی شهر بوکان است. جنس کوه از سنگ‌های آهکی و از نوع سوخته و ارتفاع آن ۲۲۲۴ متر و در خط راس اصلی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. این کوه یکی از بلندترین کوه‌های جنوب استان آذربایجان غربی و جایگاه صعود کوه‌نوردان منطقه و کشور است و علاوه بر وجود دو پایگاه برای استراحت کوهنوردان، دارای آثار سنگ تراشیده شده و بناهای تاریخی مربوط به عهد مغول و ایلخانان است. 

طَرَغه نام کوهی در ۲۲ کیلومتری غربی شهر بوکان است. جنس کوه از سنگ‌های آهکی و از نوع سوخته و ارتفاع آن ۲۲۲۴ متر و در خط راس اصلی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.
کوه طرقه

مسجد مناره

مسجد مناره مربوط به دوره قاجار است و در ارومیه، خیابان امام ره، جنب مسجد سردار واقع شده است. مسجد مناره از مساجد تاریخی ارومیه است که به همت حاجی علی یارخان و حاجی یدالله خان امیر نظمی افشار، دو تن از خوانین دوره قاجار ساخته شده است. مسجد مناره به دلیل قرارگیری یک مناره در ضلع شمال شرقی آن به این نام مشهور شده است. مسجد مناره مسجدی نسبتاً کوچک و فاقد صحن می‌باشد که با توجه به الگوی مساجد در شمال غرب ایران، از نوع مساجد شبستانی با پوشش تیر چوبی است.

مسجد مناره مربوط به دوره قاجار است و در ارومیه، خیابان امام ره، جنب مسجد سردار واقع شده است.
مسجد مناره

غار چهل پله خضرلو

غار چهل پله خضرلو در روستای خضرلو از توابع سیه چشمه (چالدران) قرار دارد. این غار که از دوره حکومت باستانی اوراتوری به‌جای مانده با نام «غار قلعه حیدری» نیز شناخته می‌شود. علت نامگذاری این غار به دلیل تعداد پله‌های رسیدن به آن است. در گذشته تعداد این پله‌ها بیشتر بود که با گذشت زمان و فرسایش زمین، ۱۰ عدد آنها از بین رفتند و تنها ۳۰ پله باقی مانده است.

غار چهل پله خضرلو در روستای خضرلو از توابع سیه چشمه (چالدران) قرار دارد. این غار که از دوره حکومت باستانی اوراتوری به‌جای مانده با نام «غار قلعه حیدری» نیز شناخته می‌شود.
غار چهل پله خضرلو

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید