در سفر به کرمان از کجا دیدن کنیم ؟

0
1308

مجموعه گنجعلی‌خان

در هنگام سلطنت شاه عباس صفوی فردی به نام گنجعلی خان یکی از حاکمان معروف کرمان بود. دوران حکمرانی وی از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بود. گنجعلی خان فردی کوشا در زمینه آبادانی و احداث بناهای کاربردی بود. وی با صرف هزینه دولتی بناهای عام المنفعه زیادی ساخت.

یکی از اقدامات مهم وی ساخت میدانی بزرگ با طول ۱۰۰ و عرض ۵۰ متر در وسط شهر کرمان بود. دور تا دور این میدان نیز مدرسه، مسجد، حمام، بازار، آب انبار، ضرابخانه و چهارسوق احداث کرد که به تمامی این بناها مجموعه گنجعلی خان گفته می شود. معمار مجموعه گنجعلیخان استاد سلطان محمد یزدی بود. این بناهای با ارزش در دوران صفویه و در زمان اوج شکوفایی هنر معماری در این شهر ساخته شدند.

ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه یکی از بناهای اطراف میدان است که در دوره های مختلف برای ضرب سکه از آن استفاده می شده. این بنا دارای تزئینات خاصی است و شیوه معماری به کار رفته در آن ویژگی مهم برای بازدید از این مجموعه است. مساحت ضرابخانه حدوداً ۲۸۰ متر است و در قسمت شمال میدان قرار گفته است. نقشه آن به صورت هشت ضلعی است. یک اتاق دارد، چهار ایوان و غرفه که در چهار زاویه قرار گرفته اند. امروزه ضرابخانه به موزه ای بسیار زیبا تبدیل شده است.


باغ سبزی در دل کویر ( برای خواندن این مطلب یه این لینک مراجعه کنید )

گرم ترین نقطه ی جهان در ایران است! ( برای خواندن این مطلب یه این لینک مراجعه کنید )


 ضرابخانه یکی از بناهای اطراف میدان است که در دوره های مختلف برای ضرب سکه از آن استفاده می شده. این بنا دارای تزئینات خاصی است و شیوه معماری به کار رفته در آن ویژگی مهم برای بازدید از این مجموعه است. مساحت ضرابخانه حدوداً 280 متر است و در قسمت شمال میدان قرار گفته است. نقشه آن به صورت هشت ضلعی است. یک اتاق دارد، چهار ایوان و غرفه که در چهار زاویه قرار گرفته اند. امروزه ضرابخانه به موزه ای بسیار زیبا تبدیل شده است.
ضرابخانه گنجعلی خان

مدرسه و کاروانسرای گنجعلیخان

مدرسه و کاروانسرای گنجعلیخان در مجموعه گنجعلی خان و ضلع شرقی میدان واقع شده است. ابعاد مدرسه ۲۳×۳۱/۵ متر و جمعاً ۷۲۴ مترمربع مساحت دارد.
این بنا تا زمان آقا محمد خان قاجار مدرسه ای پر رونق بوده و پس از ویران شدن به دستور وی ، تعطیل شده و در اواسط قرن سیزدهم به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفت. بر کاشی‌های کتیبه سر در آن تاریخ ۱۰۰۷ ه. ق مطابق با ۱۵۹۸ میلادی نقش بسته و معمار آن محمد سلطانی یزدی بوده است. کتیبه مذکور که بیشتر آن ریخته به خط علیرضا عبا سی خطاط مشهور زمان صفوی است. این سر در دارای مقرنس کاری‌های بسیار نفیس بوده که در حال حاظر قسمت کمی از آن بر جای مانده است.

درسه و کاروانسرای گنجعلیخان در مجموعه گنجعلی خان و ضلع شرقی میدان واقع شده است. ابعاد مدرسه 23×31/5 متر و جمعاً 724 مترمربع مساحت دارد.
این بنا تا زمان آقا محمد خان قاجار مدرسه ای پر رونق بوده و پس از ویران شدن به دستور وی ، تعطیل شده و در اواسط قرن سیزدهم به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفت.
مدرسه و کاروانسرای گنجعلیخان

مسجد گنجعلی خان

در مسجد میدان گنجعلی خان راهرو کوچکی در ورودی را به شبستان کوچک مسجد می‌رساند که این شبستان غرق در هنر و تزئینات معماری‌است. کاشیکاری، خطاطی به خط استاد شهاب‌الدین کرمانی و علیرضا عباسی، گچبری، مقرنس، حجاری، کاربندی و… بخشی از هنرهایی است که در این فضای کوچک استفاده شده است، سقف شبستان یک گنبد دارد که نورگیرهای این سقف نورپردازی شگفت‌انگیری به شبستان می‌دهند.

در محراب مسجد گنجعلیخان تصویری از یک گلدان بر روی سنگ مرمر حجاری شده‌است. در یک ضلع شبستان رواقی قرار دارد که با یک پلکان می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.قدمت مسجد گنجعلیخان هم مانند دیگر بخش‌های اصلی میدان گنجعلیخان به دوره صفوی(قرن ۱۱ هجری قمری) باز می‌گردد.


جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.


 در مسجد میدان گنجعلی خان راهرو کوچکی در ورودی را به شبستان کوچک مسجد می‌رساند که این شبستان غرق در هنر و تزئینات معماری‌است. کاشیکاری، خطاطی به خط استاد شهاب‌الدین کرمانی و علیرضا عباسی، گچبری، مقرنس، حجاری، کاربندی و… بخشی از هنرهایی است که در این فضای کوچک استفاده شده است، سقف شبستان یک گنبد دارد که نورگیرهای این سقف نورپردازی شگفت‌انگیری به شبستان می‌دهند.
مسجد گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان تا ۵۰ سال پیش مورد استفاده ی کرمانیان بوده، اما از حدود سال ۱۳۴۷ مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه گنجعلی خان بدل گشت. این حمام امروزه به نام موزه مردم شناسی شهرت یافته و به یکی از پربازدیدترین جاذبه های استان کرمان تبدیل شده است.در این موزه صحنه هایی از نحوه ی استحمام در گذشته، وسایل استحمام در گذشته و پیکره هایی از خدمه ی حمام و مردم در معرض دید قرار داده شده است.

حمام گنجعلی خان تا ۵۰ سال پیش مورد استفاده ی کرمانیان بوده، اما از حدود سال ۱۳۴۷ مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه گنجعلی خان بدل گشت. این حمام امروزه به نام موزه مردم شناسی شهرت یافته و به یکی از پربازدیدترین جاذبه های استان کرمان تبدیل شده است.در این موزه صحنه هایی از نحوه ی استحمام در گذشته، وسایل استحمام در گذشته و پیکره هایی از خدمه ی حمام و مردم در معرض دید قرار داده شده است.
حمام گنجعلی خان

حمام وکیل

کریم خان زند که از سال  ۱۱۷۲ تا ۱۱۹۳ هجری قمری در شیراز بر ایران حکومت میکرد، بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به نام وکیل شهرت یافتند. حمام وکیل یکی از همین بناهاست که به دلیل نقش و نگارهای کم نظیر و زیبایش شهرت دارد و به یکی از مکانهای دیدنی شیراز تبدیل شده است. امروزه سی مجسمه مومی نیز در این حمام بازدیدکنندگان را با سبک زندگی قدیم آشنا میکنند. حمام وکیل که در غرب مسجد وکیل ساخته شده‌ از پیشرفته‌ ترین اصول معماری زمان خود برخوردار شده ‌است. طبق این نوع معماری درآیگاه یا ورودیِ حمام، کوچک ساخته شده و با شیبی ملایم به هشتیِ ورودی، که پایین ‌تر از سطح زمین قرار دارد راه یافته است. ورودی به رختکن زاویه ‌دار است، همهٔ این ملاحظات برای این بود که از ورود سرما به داخل و از خروج گرما به خارج از حمام جلوگیری شود.


جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .


 کریم خان زند که از سال  ۱۱۷۲ تا ۱۱۹۳ هجری قمری در شیراز بر ایران حکومت میکرد، بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به نام وکیل شهرت یافتند.  حمام وکیل یکی از همین بناهاست که به دلیل نقش و نگارهای کم نظیر و زیبایش شهرت دارد و به یکی از مکانهای دیدنی شیراز تبدیل شده است. امروزه سی مجسمه مومی نیز در این حمام بازدیدکنندگان را با سبک زندگی قدیم آشنا میکنند.
حمام وکیل

گنبد جبلیه

در منتهی الیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی از سنگ و گچ بنا گردیده که دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده است . این گنبد هشت ضلعی تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می رسد.در هشت طرف آن هشت در بعرض ۲متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاهها را با سنگ مسدود کرده اند و فقط یکی را باز گذاشته اند . در داخل گنبد ظاهرا گچ بری ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده اند .ایرانیان معتقدند که این محل مقبره یکی از زرتشتیان بوده و برخی نیز عقیده دارند که مزار سید محمد تباشیری است.

 در منتهی الیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی از سنگ و گچ بنا گردیده که دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده است . این گنبد هشت ضلعی تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به 3 متر می رسد.در هشت طرف آن هشت در بعرض 2متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاهها را با سنگ مسدود کرده اند و فقط یکی را باز گذاشته اند .  در داخل گنبد ظاهرا گچ بری ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده اند .
گنبد جبلیه
ارگ بم

این ارگ تاریخی از گونه‌های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه‌های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه‌های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی تشکیل شده است.بم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب غربی کرمان و در دشت کویر حد فاصل جبال بارز و کوه‌های کبودی واقع شده است. بم ۱۰۵۰ متر از سطح دریا بالاتر است و ۱۹۴۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن در تپه‌های بیدرون در ۱۵ کیلومتری شهر کشف شده است.

این ارگ تاریخی از گونه‌های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه‌های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه‌های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی تشکیل شده است.
ارگ بم
ارگ راین

مهم‌ترین اثر تاریخی کهن مربوط به دوره‌ی ساسانی ارگ راین است. این ارگ زیبا که در استان کرمان واقع شده دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم محسوب می‌شود. به قلعه‌های کوچک میان قلعه‌های بزرگ‌تر که محل انجام امور اداری توسط فرانروای شهر بود، ارگ می‌گویند. ارگ‌ها در حافظه‌ی تاریخ کشور ایران جایگاهی تعریف شده و منحصر به فردی دارند. به گونه‌ای که هنوزهم در شهرهایی از کشورمان شاهد این بناهای باشکوه هستیم که هرکدام قدمت و تاریخچه‌ی مربوط به خود را دارند. ارگ راین بنایی خشتی با مساحتی بیش از ۲۰ هزار متر مربع یکی از همین ارگ‌ها است.

 مهم‌ترین اثر تاریخی کهن مربوط به دوره‌ی ساسانی ارگ راین است. این ارگ زیبا که در استان کرمان واقع شده دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم محسوب می‌شود.  به قلعه‌های کوچک میان قلعه‌های بزرگ‌تر که محل انجام امور اداری توسط فرانروای شهر بود، ارگ می‌گویند. ارگ‌ها در حافظه‌ی تاریخ کشور ایران جایگاهی تعریف شده و منحصر به فردی دارند. به گونه‌ای که هنوزهم در شهرهایی از کشورمان شاهد این بناهای باشکوه هستیم
ارگ راین
باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده یا شازده در دو کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ متعلق به دوره‌ی قاجار است. باغ شاهزاده جزو ۹ باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده است. اطلاعات باغ به ۳۵ زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری این سازمان قرار دارد. باغ فتح آباد کرمان که در روستای آباد قرار دارد، الگوی ساخت باغ شازده بوده است.

 باغ شاهزاده یا شازده در دو کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ متعلق به دوره‌ی قاجار است. باغ شاهزاده جزو ۹ باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده است. اطلاعات باغ به ۳۵ زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری این سازمان قرار دارد. باغ فتح آباد کرمان که در روستای اختبارآباد قرار دارد، الگوی ساخت باغ شازده بوده است.
باغ شازده ماهان
موزه هنرهای معاصر صنعتی

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آثاری از هنرمندان مشهور جهان را در خود دارد. همچنین نیمی از آثار موزه متعلق به استاد سید علی اکبر صنعتی است و بقیه آثار مربوط به ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. دسترسی به این موزه از طریق خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد امکان پذیر است.

 موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان آثاری از هنرمندان مشهور جهان را در خود دارد. همچنین نیمی از آثار موزه متعلق به استاد سید علی اکبر صنعتی است و بقیه آثار مربوط به ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. دسترسی به این موزه از طریق خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد امکان پذیر است.
موزه هنرهای معاصر صنعتی
کتابخانه ملی کرمان

بنای زیبا و تاریخی کتابخانه ملی کرمان به سال ۱۳۱۲ هجری شمسی می رسد که توسط حاج محمد علی راوری جهت کارخانه ریسندگی خورشید ساخته شد. این بنا در حال حاضر بیشتر تحت عنوان کتابخانه مرکزی کرمان شناخته می شود.بنای کنونی کتابخانه مرکزی کرمان نزدیک به ۹۰ سال پیش، توسط عده ای از تجار کرمانی و یزدی، با عنوان کارخانه پشم ریسی و پنبه پاک کنی ساخته شد. تا ۴۰ سال قبل؛ این فعالیت ادامه داشت که با ورود کارکنان آن به فعالیت های سیاسی، کارخانه عملا تعطیل و به یک ساختمان خالی تبدیل شد.

بنای زیبا و تاریخی کتابخانه ملی کرمان به سال ۱۳۱۲ هجری شمسی می رسد که توسط حاج محمد علی راوری جهت کارخانه ریسندگی خورشید ساخته شد. این بنا در حال حاضر بیشتر تحت عنوان کتابخانه مرکزی کرمان شناخته می شود.
کتابخانه ملی کرمان
پیست اسکی سیرچ

یکی از این ورزش‎ها و سرگرمی‎های مفرح، اسکی کردن در پیست اسکی سیرچ کرمان است. با آغاز پاییز و زمستان، تفریح و سرگرمی حال و هوای دیگری پیدا می‎کند. با شروع فصل سرد ذهن آدمی از سواحل گرم و آفتابی فاصله می‎گیرد و تصاویر مربوط به ارتفاعات پر برف در نظرها زنده می‎شود. ایران کشوری چهار فصل است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان را می‎توان در آن به تمامی زندگی کرد. ساکنان این نواحی برای گذراندن اوقات خوش زمستانی و اسکی کردن ناچار به طی مسافت‎های طولانی هستند. گاهی دیده می‎شود که مردم از یک کشور به سرزمینی دیگر سفر می‎کنند تا چند روزی بتوانند در ارتفاعات برف‎گیر آن مرز و بوم به ورزش اسکی بپردازند.

یکی از این ورزش‎ها و سرگرمی‎های مفرح، اسکی کردن در پیست اسکی سیرچ کرمان است. با آغاز پاییز و زمستان، تفریح و سرگرمی حال و هوای دیگری پیدا می‎کند. با شروع فصل سرد ذهن آدمی از سواحل گرم و آفتابی فاصله می‎گیرد و تصاویر مربوط به ارتفاعات پر برف در نظرها زنده می‎شود. ایران کشوری چهار فصل است.
پیست اسکی سیرچ

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید




ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید