ارسباران بهشت گمشده

0
2282
جنگل های ارسباران
جنگل ارسباران از مناطق بکر و طبیعی ایران است که نظیر ان کمتر دیده می شود . با رستاک تجربه کنید.

ارسباران یکی از جنگل هایی هست که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی کلیبر از یک طرف و از طرف دیگر به نزدیکترین شهر این استان یعنی جلفا محدود میشه شاید ما فکر کنیم که زیباترین جنگل ها را در شمال می توان یافت البته که اینطوره ولی خوب، غافل هستیم از جاهایی را که در کشور ما وجود داره و ما کمتر بهش دسترسی پیدا کردیم.به واسطه،ناشناخته بودن یا عوامل متعددی که داره مطمئنا یکی از زیباترین جنگل ها و مناطقی را که می توان در بهار و فروردین اردیبهشت و حتی تا خرداد ببینیم و شاید هم تا آخره تابستان همین جنگلهای ارسباران است.

جنگل های ارسباران
جنگل های ارسباران

راههای دسترسی

راههای دسترسی به ارسباران از چه طریقی است؟بهترین راه اینه که شما تشریف ببرین تبریز و از طریق اهر به کلیبر برین و از کلیبر به جنگل های ارسباران و در ادامه مسیر به جلفا برین و مجدد برگردین به تبریز یا اینکه مسیر برعکس را انتخاب کنید. از طریق جلفا تشریف ببرین جنگلهای ارسباران را ببینید برید کلیبر و مجدد از طریق اهر به تبریز برگردین.

مسیر اهر به کلیبر
مسیر اهر به کلیبر

مسیر اهر به کلیبر در فصل بهار یکی از دیدنی ترین و بکر ترین مسیر هایی است که می توانید ببینید . برای اقامت و سایر خدمات و همچنین مشاوره در این خصوص حتما با تیم رستاک هماهنگی فرمایید . و اطمینان داشته باشید که از مشاوره با این گروه سود خواهید برد.شما در دعوت می کنم چند تصویر از مسیر اهر به کلیبر راببیند:

طبیعت بهاری منطقه اهر
طبیعت بهاری منطقه اهر

و مناظر طبیعی که کمتر در جاهای دیگر به لحاظ بکر بودن می توان یافت.

طبیعت دیدنی منطقه
طبیعت دیدنی منطقه

مناظر بیشتر از مسیر بین اهر و کلیبر جهت دریافت و یا مشاوره مسیر گردشگری در واتساپ با من یا با شماره دفتر رستاک هماهنگی فرمایید.

طبیعت دیگری از اذربایجان
طبیعت دیگری از اذربایجان

شهر کلیبر

کلیبر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی می باشد که در شمال آن رود ارس قراردارد کشورهای ارمنستان و آذربایجان همسایه است. در جنوب با اهر در غرب با استان اردبیل و از شرق با کمی فاصله درهمسایگی جلفا قرار دارد. این منطقه با سابقه تاریخی طولانی اش دارای بناهای معروفی از جمله قلعه بابک است که به دوران ساسانیان و حتی پیش از آن باز می گردد. 

ورودی و میدان اصلی شهر
ورودی و میدان اصلی شهر

کلیبر یکی از شهرهایی است که برخی از ویژگی‌های خاص خودش رو داره که کمتر در جاهای دیگه میشه ببیند از جمله اینکه ما درختان گوناگون را در شهرهای مختلف میبینیم من جمله اینکه در شمال نارنج می‌بینیم و در کلیبر همان چیزی که جلب توجه میکند درختان گیلاس در خیابان ها وجود داره و بسیار جلب توجه می کند. البته در کنار مردمان بسیار ساده و میهمانوازش.

درختان گیلاس در خیابان کلیبر
درختان گیلاس در خیابان کلیبر

پوشش گیاهی ارسباران

در این منطقه تنوع گیاهی بسیار بالاست و علاوه بر این، پوشش گیاهی ای که در ارسباران وجود دارد در جهان کمیاب است، گیاهانی مثل گردو، بلوط و سرخدار از گیاهان پر رشد در ارسباران هستند. حیواناتی مثل روباه، گرگ، خرس قهوه ای، شغال و… و پرنده هایی مثل عقاب، شاهین، کبک هم از پرنده هایی هستند که  در این منطقه زندگی می کنند.

خروجی کلیبر به سمت جنگل های ارسباران از رستاک 02188141468
خروجی کلیبر به سمت جنگل های ارسباران از رستاک ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

دقیقا در این منطقه و این مکان قلعه بابک قرار دارد که در مقاله های جداگانه ای در همین سایت به آن اشاره شده و خواهد شد.

جنگل
ابتدای جنگل های ارسباران

منطقه حفاظت شده آینالو

منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۷۲ هزار هکتار در کناره های جنوبی رود ارس در شهرستان کلیبرواقع شده وبه عنوان مکان ذخیره ی بیوسفردریونسکو به ثبت رسیده است و از ارزشهای خاص گیاهی و جانوری برخوردار بوده و جاذبه گردشگری طبیعی ، تفریحی  و آموزشی ویژه ای دارد. ارسباران یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ نامهایی بودند که جنگل ارسباران در دورانهای مختلف به آنها معروف بوده است. 

منطقه حفاظت شده اینالو
منطقه حفاظت شده اینالو

یکی از روستاهای نزدیک جنگل ارسباران

بافت روستا ها در نوع خود جالب است روستایی در ارتفاع با نوع خاص معماری و مردمانی کشاورز و دارای محرومیت فراوان آیا با وجود این همه زیبایی های شگفت آور واقعا جایی برای این محرومیت می توان تصور نمود!!!!

روستایی در ارسباران نزدیک کلیبر
روستایی در ارسباران نزدیک کلیبر

و عکس هایی بیشتر از این روستا !!!

نمایی دیگر از روستا
نمایی دیگر از روستا
طبیعت بکر و بی نظیر روستا
طبیعت بکر و بی نظیر روستا

گونه های جانوری و اطلاعات جانبی جنگل

بین سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲، ارسباران به‌عنوان منطقه ممنوعه و بعد منطقه حفاظت‌شده، تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند که بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ از جمله آنهاست.

گونه های جانوری و تنوع ان در ارسباران از رستاک 02188141468
گونه های جانوری و تنوع ان در ارسباران از رستاک ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

بخش‌های جنوبی این منطقه بیشتر مرتع است و بخش‌های جنگلی در ارتفاع کمتر از ۸۰۰ متر قرار گرفته‌اند. در کنار تنوع جانوری، تنوع گیاهی این منطقه هم کم نیست. ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی ایران مختص این ناحیه است.

شروع جنگل ها بعد از مراتع
شروع جنگل ها بعد از مراتع

توسعه و رونق زنبور داری در ارتفاعات توسط افراد بومی

ارسباران بهشت گمشده  سامانه جامع گردشگری رستاک
رونق زنبورداری در ارتفاعات

از شما دعوت می کنم عکس های زیابی دیگری از طبیعت بی نظیر منطقه را ببینید تا به سمت رودخانه ارس و منطقه مرزی برسیم

نماهی متنوع از جنگل
نماهی متنوع از جنگل
ارتفاعات ارسباران عکس از رستاک
ارتفاعات ارسباران عکس از رستاک

در بخشی از جنگل های ارسباران به سمت رودخانه ارس دامداری و کشاورزی دیده می شود .

دامداری و کشاورزی در این منطقه عکس از رستاک 02188141468
دامداری و کشاورزی در این منطقه عکس از رستاک ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

به سمت رودخانه ارس حرکت در مسیر به سمت جلفا

حرکت در به سمت جلفا
حرکت در به سمت جلفا

رودخانه ارس

این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.

رودخانه ارس
رودخانه ارس

رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه گلستان به عنوان مرز ایران و روسیه انتخاب و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد.

رودخانه ارس مرز
رودخانه ارس مرز

رودخانه ارس از ارتفاعات مین ‌گول به ارتفاع ۳۱۵۲ متر در جنوب ارزروم در ترکیه سرچشمه می‌گیرد. این روخانه پس از پیوستن به آرپاچای؛ مرز مشترک ایران و جمهوری ‌ارمنستان و جمهوری ‌آذربایجان را تا محلی به نام بهرام ‌تپه تشکیل می‌دهد و بعد از طی حدود ۱۰۰۷۲ کیلومتر مسافت به دریای خزر می‌ریزد.

رودخانه ارس رودخانه مرزی ایران
رودخانه ارس رودخانه مرزی ایران

در طوال مسیر طی شده آن تغییراتی مشاهده می‌شود، از جمله از سرچشمه تا جلفا مناطق صاف و کمی کوهستانی و از جلفا تا اصلاندوز کاملاً کوهستانی و صعب‌العبور بوده و عرض و عمق این رودخانه در مسیر حرکت متفاوت است. رود ارس از مهمترین رودهای ایران است که علاوه بر جذابیت ویژه گردشگری و تأثیرات مثبت اکوسیستمی، قابلیت مهمی از نظر ماهی‌های قابل صید دارد.

ارسباران بهشت گمشده  سامانه جامع گردشگری رستاک
وسط مرز رودخانه ارس

رستوران و پذیرایی های بین راهی تا رسیدن به جلفا مبحث و توضیحات جلفا را در مقاله جداگانه ای مفصل خواهم نوشت.

رستوران
رستوران بین راهی در مسیر جلفا

سیستم رزرواسیون رستاک برای شما اقامتگاه ها و خدمات مناسب را در جاجای ایران مخصوصا در منطقه کلیبر و جلفا می تواند تدارک ببیند. نظرات ارزشمندتان را به ما منعکس فرمایید.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید