آرامگاه بوعلی سینا

0
2433

طراحی و معماری

آرامگاه بوعلی سینا طراحی و ساخته معمار نامدار ایرانی، هوشنگ سیحون است که در خیابانی به نام بوعلی در همدان قرار دارد و نقشه آرامگاه از روی قدیمی ترین بنای تاریخ عصر اسلام در ایران یعنی بنای گنبد قابوس که از شاهکارهای معماری به شمار می رود معاصر با زمان زندگی ابن سینا هم است، برداشت شده است.اختلافی که برج آرامگاه بوعلی سینا با گنبد قابوس دارد دو چیز است: یکی آن که ابعاد برج آرامگاه بوعلی نصف ابعاد گنبد قابوس است.

 طراحی و معماری بنا
طراحی و معماری بنا

ابوعلی سینا کیست؟

نام ابن‌سینا، حسین و نام پدرش عبدالله که فرزند حسن و حسن فرزند علی و علی فرزند سینا بود؛ بنابراین به ابن‌سینا یا ابوعلی سینا ملقب شد. عبدالله پدر ابن‌سینا اهل بلخ بود و در زمان سلطنت نوح پسر منصور از پادشاهان سامانی از بلخ به بخارا آمد و کارمند دارایی روستایی بنام خرمیثن شد و از ده نزدیکی بنام افشنه با دختری بنام ستاره ازدواج کرد و اولین فرزندش را حسین نام گذاشت که همان ابن‌سیناست. پدر و برادر ابن سینا مجذوب تبلیغات اسماعیلیه شده بودند، اما ابن‌سینا از آن دو پیروی نکرد. وی حافظه و هوشی خارق‌العاده داشت. به‌طوری‌که در ۱۴ سالگی از آموزگار خود پیشی گرفت.

بوعلی سینا
بوعلی سینا

وی در ۱۰ سالگی همه قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را فراگرفت. در ۱۸سالگی در منطق، طبیعیات (علوم طبیعی) و ریاضیات چیره دست بود. آنگاه به الهیات روی آورد و به خواندن کتاب مابعدالطبیعه ارسطو پرداخت.

محوطه ارامگاه
محوطه ارامگاه

تالیفات و آثار

۲۳۸ کتاب و کتابچه به دست آمده است.کتاب ها و رساله های این دانشمند بزرگ را در هر زمینه ای مانند موسیقی و طب و فلسفه و ریاضیات و منطق و عشق و غیره می توان یافت.او رساله هایی در زمینه اثبات خدا و معراج پیامبر اسلام هم نوشته است.هم چنین در باب طلسمات و دعا و غیره

آثار و تالیفات
آثار و تالیفات

الشفاء

الشفاء از این کتاب که مهم‌ترین اثر فلسفی ابن سینا است، بخشهای «طبیعیات» و «الهیات» برای نخستین بار یک چاپ سنگی در تهران (۱۳۰۳ق /۱۸۸۶م) منتشر شده است. بخش «منطق» و همه بخشهای دیگر آن از ۱۹۵۲ تا ۱۹۸۳م به مناسبت هزاره تولد ابن سینا، زیر نظر ابراهیم مذکور و به کوشش شماری از محققان دیگر در قاهره منتشر شده است. بخش «برهان»از«منطق» شفا، جداگانه به کوشش عبدالرحمان بدوی در قاهره، ۱۹۵۴م (چاپ دوم ۱۹۶۶م) منتشر شده است.

بخش زیرین ارامگاه
بخش زیرین ارامگاه

زندگی در سفر

ابن سینا پس از مرگ پدر که حامی ومشوق او در کسب علم بود، به شهرهای مختلفی سفر کرد. از گرگانج (یکی از شهرهای ترکمنستان امروزی) به جرجان (گرگان امروزی) رفت و بعد ری، قزوین، همدان و اصفهان نقاطی هستند که سال‌های عمر پدر علم پزشکی در آنها گذشته است. زندگی همیشه در سفر ابن سینا باعث شده بود که حتی بر روی زین اسب در حال نوشتن کتاب باشد و یا در حال دیکته کردن موضوعات به شاگردانش از جمله ابوعبید جوزجانی، تا آنها بنویسند.

زندگی در سفر
زندگی در سفر

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ،سوییت ،هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید. رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.


آرامگاه بوعلی سینا  سامانه جامع گردشگری رستاک
آرامگاه بوعلی سینا در همدان

ویژگی ها

ابن سینا از لحاظ نیروی ذهنی و تفکر نیز بسیار نیرومند بود.اینکه او در هجده سالگی توانست تمامی دانش های زمان خود را فراگیرد خود نشانگر نیروی ذهنی اوست.یعنی به درجه اجنهاد رسید.و در این سن هیچ علمی نبود که او یاد نگرفته باشد.


چهره واقعی ابن سی
چهره واقعی ابن سینا

روز پزشک

ابن سینا نه تنها یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان، بلکه همچنین یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست.  اول شهریور، هم‌زمان با زادروز او در ایران روز پزشک است.

روز پزشک
روز پزشک

ابن سینا و ازدواج

در منابع تاریخی هیچ گزارش جدی دربارهٔ ازدواج ابن سینا مطرح نشده‌است، جز این‌که برخی گفته‌اند با دختری به نام یاسمین که کنیز فراری خلیفه بغداد بود، ازدواج کرد، که آن هم دیری نپایید .

مجسمه بوعلی سینا
مجسمه بوعلی سینا

جایزه ابن سینا یونسکو

سازمان یونسکو هر دو سال یک بار جایزه‌ای به نام ابن سینا را از میان افرادی که در فلسفه اخلاق و علم پیشرو هستند اهدا می‌کند.


جایزه های یونسکو
جایزه های یونسکو

آرامگاه

در شهر همدان است.در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی مجددا طراحی و ساخته شد.عکس آرامگاه در گذشته بر روی اسکناس های ایران چاپ شده است.این مقبره دارای ۱۲ ستون است به نشانه ی ۱۲ علم پایه ای که در زمان ابن سینا وجود داشته و در آن ها استاد بوده است.

سنگ مزار شیخ
سنگ مزار شیخ
فضای درونی ارامگاه
فضای درونی ارامگاه

میدان بوعلی

میدان ابن سینا در همدان
میدان ابن سینا در همدان

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت ان لاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید