چشمه های باداب سورت

0
2041

باداب سورت

باداب سورت چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد .

باداب سورت
باداب سورت

توضیحات

باداب سورت نام یک چشمه پلکانی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریاست که اثری بی نظیر در ایران به شمار می رود و مانندش در دنیا بسیار کم است . باداب سورت چشمه ای است هزاران ساله با طبقات بسیار که هر قسمت آن به رنگی در آمده و رنگ و بویی متفاوت دارد .عرصه چشمه های نامیرای باداب سورت اروست به ۲ میلیون مترمربع می رسد . آب چشمه در هر مسیری که به راه بیفتد پلکان ها و نقوشی را از خود بر جای می گذارد . در گذشته های دور آب چشمه بسیار زیاد بود و در وسعتی حدود ۳۰۰۰۰ مترمربع ، پلکان ها و آثار بسیار زیبایی وجود داشت .

چشمه های باداب سورت
چشمه های باداب سورت

روستای اروست

روستای اروست در بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری از این اثر میزبانی می کند و مردمش پذیرایی خوبی از گردشگران انجام می دهند . سالانه گردشگران بسیاری به شوق دیدن این جاذبه طبیعی به سوی ساری می روند و به روستای اروست رهسپار می شوند . روستای تاریخی و بزرگ اروست چندین محله قدیمی دارد که نام یکی از آنها سورت است. این محله در گذشته های بسیار دور ناحیه ای زرتشتی نشین بود که سورت لنگه خوانده می شد، می گویند که زرتشتیان بر فراز چشمه های باداب سورت با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند مشغول می شدند و بعدها به اسلام ایمان آوردند.

روستای اروست
روستای اروست

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید. رستاک را در اینستاگرام دنبال کنید .


ویژگیها

آب چشمه باداب سورت شور و دارای دمای معتدل است . به سبب وجود املاح و اکسید آهن خواص درمانی متعددی را برای این آب ذکر می کنند . بسیاری این جاذبه را زیباترین چشمه جهان نیز می دانند و از آن با عنوان دومین چشمه آب شور جهان یاد می کنند که پس از  چشمه پاموک‌کاله ترکیه قرار دارد . چشمه پاموک کاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی است که در زبان محلی آن را با نام قلعه سفید یا قصر سفید می خوانند و نسبت به چشمه های اروست وسعت و خواص درمانی کمتری دارد.

  چشمه باداب سورت
چشمه باداب سورت

دیدنی های چشمه باداب سورت

در ابتدای بازدید از چشمه باداب سورت ، با پلکانی رنگین مواجه می شوید که حیرت هر کسی را بر می انگیزد . اما این پلکان چطور شکل گرفته است ؟ به زبان ساده باید بگوییم که آب های معدنی راهی طولانی را می پیمایند و از اعماق سنگ های سخت راه خود را به روی زمین باز می کنند ، باد دست به کار می شود و آب ها را به این سو و آن سو حرکت می دهد . در همین حین خورشید داغ ، آب را تبخیر می کند و مواد معدنی همچون ردپایی از آب ها باقی می مانند.

 دیدنی های چشمه باداب سورت
دیدنی های چشمه باداب سورت

پلکان رنگین کمانی

این مواد معدنی به شکل رسوب بر روی زمین باقی می مانند و طبقه طبقه روی هم قرار می گیرند . به مرور زمان پلکانی تماشایی شکل می گیرد که حاصلش باداب سورت است . اما ماجرای هنرنمایی طبیعت هنوز تمام نشده و هنوز داستان رنگارنگ این پلکان را برای تان نگفته ایم . آب های معدنی بر روی پلکانی که تشکیل شده حرکت می کنند و بر اساس مواد تشکیل دهنده شان از خود رنگ های بسیار زیبای طلایی، نارنجی ، قرمز و کرم بر جای می گذارند تا شاهکار آفرینش تکمیل شود .

  پلکان رنگین کمانی باداب سورت
پلکان رنگین کمانی باداب سورت

چشمه هایی متنوع

رسوب آهن رنگ قرمز ، رسوب مس رنگ سبز، گوگرد رنگ زرد و آهک و نمک هم رنگ سفید را پدید می آورند . باکتری های موجود در آب ، نور خورشید و دمای هوا نیز تغییر رنگ آب حوضچه ها را موجب می شوند . حوضچه های پایینی باداب سورت شفاف تر هستند چرا که املاح در حوضچه های بالادست ، ته نشین می شوند . آنچه به باداب سورت شهرت بخشیده تنها ظاهر پلکانی آن نیست، در این اثر می توانید آب را با طعم های مختلفی بچشید . در این اثر چشمه هایی با آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ ، بو ، مزه و حجم آب را خواهید دید .

چشمه هایی متنوع
چشمه هایی متنوع

چشمه شور و برمودای اروست

در بخشی از باداب سورت که پرآب تر است حوضچه ای با قطر حدود ۱۵ متر و عمق نسبتا زیاد شکل گرفته که آب بسیار شوری دارد و در اطراف آن رسوبات سیاه رنگی دیده می شود . این دریاچه به علت دارا بودن املاح و مواد معدنی و نمک فراوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانداری هم امکان زیست در آن را ندارد . در قسمتی از کف این دریاچه حفره ای عمیق وجود دارد که به برمودای اروست شهرت پیدا کرده است و به همین دلیل برخی این چشمه را نیز با نام برمودای اروست می شناسند . بد نیست بدانید که در زبان محلی این حفره یا چاه را بَن نِدار می خوانند به معنای بدون پایان . عمق این حفره را تا ۹۸ متر نیز تخمین زده اند .

چشمه شور و برمودای اروست
چشمه شور و برمودای اروست

اکسیر حیات

: در شمال غربی برمودای اروست باداب سورت ، چشمه هایی وجود دارند که با نام اکسیر حیات معروفند و آبی نارنجی و ترش مزه دارند. آب این چشمه ها همانند نوشابه‌های گازدار از عمق زمین می جوشد . برخی تعداد این چشمه ها را تا ۱۱ عدد هم اعلام کرده اند اما محلی ها تعداد آنها را ۶ عدد می دانند .

 اکسیر حیات
اکسیر حیات

نکات جالب

  • باداب یا باد آب به معنی آب گاز دار است.
  • سورت که نام یکی از محله های قدیمی اروست می باشد به معنای شدت اثر است.
نکات جالب
نکات جالب

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ،سوییت ،هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید