ساحل بکرچابهار

0
1840
گل افشان
گل افشان

دل نوشته های سفر سه روزه به چابهار

بندر چابهار در جنوب شرق ایران قرار دارد. بندر گواتر در چابهار در کنار دریای عمان در جنوب شرقی ترین نقطه کشورمان ایران واقع است.

منطقه آزاد چابهار با پرواز از تهران دو ساعت فاصله است. بعد از پرواز به سمت چابهار وارد فرودگاه کنارک شدیم فرودگاهی کوچک در ده دقیقه فاصله با شهر کنارک قرار دارد. تاکسی بیرون فرودگاه با گرفتن مبلغ ۵۰ تومان با نیم ساعت رانندگی ما رو به هتل فردوس در متطقه آزاد چابهار رساند. راننده مردی کم حرف و ساده بود ولی با چند سوال از او فهمیدیم که جاهای دیدنی چابهار در دو سمت شرق و غرب قرار دارند که به هر مسیر یک روز جداگانه باید اختصاص داد. اسم بازار سنتی چابهار که در مرکز شهر قرار داشت بلوک است که با لهجه بلوچی راننده  بعد از چند بار باز سوال کردن متوجه شدیم و معنای آن در زبان بلوچی مادربزرگ است در ادامه درباره بازار بیشتر خواهم گفت.

ساحل تیس از سواحل زیابی چابهار
ساحل تیس

اقامت در چابهار

هتل فردوس چابهار در بلندی یک تپه در کنار صخره قرار داشت و ساحل زیبای دریا در فاصله کمی از دور نمایان بود.هتل فردوس یک هتل چهار ستاره با خدمه بسیار مهربان که از خصایص مردم بلوچ است قرار دارد.

این هتل در منطقه آزاد در فاصله کمی از شهر قرار دارد که با ده تا یک ربع رانندگی میشود به مرکز شهر رسید.هتل ساختمانی به چند طبقه محدود میشد که در پایین مرکز تجاری و طبقات بالا اتاق ها قرار دارند . از خیابانی جداگانه از مرکز تجاری به هتل رسیدیم که سبز و زیباست و در گوشه دنج و نسبتا بزرگی از حیاط قسمتی را با صندلی چیدمان کردند که مخصوص استراحت و خوردن نوشیدنی و کافی شاپ است.

لابی بزرگی در وسط قرار دارد که ما را به اتاق در طبقه دوم راهنمایی میکرد.راهرو های پیچ در پیچ با اتاق های زیاد در کنار هم قرار دارند.وارد اتاق نسبتا بزرگی شدیم که به تراس سبزی مشرف بود و منظره باز و زیبایی پدید آمد بود در تراس دریا از دور پیدا بود و هتل لیپار که در کنار دریا ساخته شده بود نیز دیده میشد.تجهیزات هتل تمیز و قابل قبول بود. با توجه به تعداد کم مهمان هتل خلوت و ساکتی بود.

جهت اقامت در هتل فردوس با تخفیف ۵۵درصد می توانید از سایت رزرواسیون رستاک هم اقدام فرمایید.

ورودی هتل فردوس چابهار
ورودی هتل فردوس چابهار
ساحل تیس

بعد از لختی استراحت به ساحل تیس چابهار در شرق منطقه آزاد رفتیم که ده دقیقه با تاکسی فاصله داشت.ساحلی بکر زیبا بسیار خلوت که چند نفری هم که بودند مردم بومی شهر بود.بعد از کمی قدم زدن و شن بازی بچه ها در کنار آب برای گشت با بیست هزار تومان کرایه به مرکز شهر رسیدیم. متاسفانه شهر علی رغم تصور ما بسیار محروم بود و به سختی باورمان شد که اینجا همان چابهار است که آوازه اش را شنیده ایم.

در شهر نماندیم و راننده ما را به رستورانی در منطقه آزاد به نام مکران بازگرداند وارد باغ رستوران بزرگی شدیم که در کنار دریا بود. رستوران دلباز بود با صندلی هایی که بلافاصله در کنار آب چیده بودن. رستوران مکران که غذاهای دریایی داشت.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
رستوران مکران
درخت انجیر معابد در مسیر گواتر

در اطراف درخت زنان بلوچ سوزن دوزی های زیبای خود را که بیشتر کار بر روی روسری و تل سر و دستبند و پابند بود می فروختند. این سوزن دوزی از پارچه یا تور تشکیل میشد که روی آن زنان با نخ های رنگی کاموا و یک سوزن ساده تکه آینه های کوچک را به پارچه می دوختند و دور آن طرح های بسیار زیبایی را به صورت حفظ و بدون استفاده از هیچ الگویی می دوختند.

در اطراف درخت زنان بلوچ سوزن دوزی های زیبای خود را که بیشتر کار بر روی روسری و تل سر و دستبند و پابند بود می فروختند. این سوزن دوزی از پارچه یا تور تشکیل میشد که روی آن زنان با نخ های رنگی کاموا و یک سوزن ساده تکه آینه های کوچک را به پارچه می دوختند و دور آن طرح های بسیار زیبایی را به صورت حفظ و بدون استفاده از هیچ الگویی می دوختند.
درخت انجیر معابد
درخت انجیر معابد
درخت انجیر معابد

اسکله رمین

یکی از زیباترین شهرهای بندری ایران که طبیعتی شگفت انگیز و منحصر به فرد دارد شهر چابهار می باشد که دارای روستاهایی همچون روستای رمین است که همین روستاها معرف طبیعت بکر این شهر گردیده است.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
اسکله رمین

تالاب صورتی

تالاب لیپار که به تالاب صورتی نیز موسوم است، از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است که با چشم‌اندازی فوق‌العاده در پانزده کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار گرفته است.رویش گونه‌های بلوط و گزنه در آب صحنه فوق‌العاده زیبایی خلق نموده که نمونه آن در ایران کمتر دیده می‌شود.وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو وعقاب دشتی زیبایی این منطقه را دوچندان نموده است.بعد از تالاب لیپار به سمت مقصد بعدی یعنی تنگه گواتر حرکت کردیم مسیر بدون پوشش گیاهی محسوسی بود ولی جاده محصور بین یک طرف دریای زیبا با ساحلی خیره کننده و بکر با ماسه های طلایی و کوه های سر به فلک کشیده مریخی قرار داشت.مقصد بعدی اوج ونقطه عطف این سفر همان تنگه گواتر بود.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
تالاب صورتی
ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
دست فروش های اطراف تالاب صورتی

کوه های مریخی

تقریبا سرتاسر مسیر شرق یعنی تقریبا ۱۲۰ کیلوتر از چابهار تا ساحل گواتر پوشیده از کوه های مریخی یا مینیاتوری است که نوع خاصی از ارتفاعات و قلل مریخ و سایر کرات را تداعی می کند که کمتر در سایر جاهای کشور یافت می شود. نوک کوه ها غالبا مخروطی شکل بوده و اعجاب انسان را بر می انگیزد.

قریبا سرتاسر مسیر شرق یعنی تقریبا 120 کیلوتر از چابهار تا ساحل گواتر پوشیده از کوه های مریخی یا مینیاتوری است که نوع خاصی از ارتفاعات و قلل مریخ و سایر کرات را تداعی می کند که کمتر در سایر جاهای کشور یافت می شود. نوک کوه ها غالبا مخروطی شکل بوده و اعجاب انسان را بر
کوه های مینیاتوری

لنگرگاه بریس

با ماشین به سمت دریا پیچیدیم ماشین نزدیک یک پرتگاه صخره ای ایستاد هر چه پیاده جلوتر رفتیم خودمان را بر روی صخره ای عظیم در اوج و ارتفاع و دریایی که در فاصله چند ده متری در پایین از صخره قرار داشت یافتیم.نفسمان از زیبایی خارق العاده بودن ساحل و دریا در سینه حبس شده بود پرتگاه صخره ای در عین زیبایی خطرناک بودن بسیار شکننده به نظر میرسید برای عکس انداختن مراقب بودیم به لبه پرتگاه نزدیک نشویم.

دریا به صورت U انگلیسی در ساحل برای خود جای باز کرده بود و تنگه ای را پدید آورده بود که از بالا لنج ها و قایق های ماهیگیری به صورت منظم در فاصله های معینی از هم توقف کرده بودند که از بالا منظره ساحل بسیار چشم نواز و خیره کننده به نظر می رسید.مقصد بعدی جنگل حرا در دریای عمان در مرز پاکستان قرار داشت.ناگفته نماند در مسیری که رفتیم راننده ما اقا یاسر بسیار مرد خوش اخلاق و با انصافی بود. در صورت تمایل به رزرو این راننده می توانید به قسمت رزرو خودرو در سایت رستاک هم مراجعه نموده و در بخش خودروهای چابهار تور شرق را انتخاب نمایید.قیمت آن بسیار مناسب بوده و حتما رضایت شما جلب خواهد شد.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
اسکله بریس
دریا به صورت U انگلیسی در ساحل برای خود جای باز کرده بود و تنگه ای را پدید آورده بود که از بالا لنج ها و قایق های ماهیگیری به صورت منظم در فاصله های معینی از هم توقف کرده بودند که از بالا منظره ساحل بسیار چشم نواز و خیره کننده به نظر می رسید.مقصد بعدی جنگل حرا در دریای عمان در مرز پاکستان قرار داشت.
بریس

ساحل گواتر

قبل از ورود به مرزبانی رسیدیم که برای اطمینان از عدم قاچاق مسافر به آن سوی مرز کارت ملی راننده را از او در قسمت ورودی به ساحل میگرفتند.در کنار ساحل دریا قایق های موتوری کناره گرفته بودند و مسافران را روی دریا به دو سمت میبردند اول جنگل حرا که شامل درختانی بودند کوتاه قد و گسترده در وسط دریا.  سوار قایق موتوری شدیم راننده ما آقا یاسر که بسیار نجیب خوشرو و مهربان بود چند ماهی که بر روی ساحل افتاده بودند را در کیسه ای ریخت و همراه ما سوار قایق شد.یاداوری می کنم جهت استفاده از تورهای چابهار می توانید هر روز با دفتر مرکزی رستاک ۸۸۱۴۱۴۶۸ در تماس باشید و یا جهت اطلاعات بیشتر در خصوص راهنمایی تور چابهار در واتساپ ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸سوالات خود را مطرح نمایید.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
ساحل گواتر
ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
ساحل گواتر

دلفین ها در گواتر

راننده قایق پسری نوجوان به نام بسیم و در کنار او پسر بچه ای به نام عامر بود که هر دو بلوچ سربزیر و خجالتی بودند ما را به سمت جنگل برد در راه یاسر هر از چندگاهی ماهی ای به دریا می انداخت و به خاطر حرکت او فوج فوج پرنده در آسمان به خاطر ماهی ما را دنبال میکردند این کار با ذوق او صحنه ی بسیار زیبایی را پدید آورده بود که حسابی ما را سر شوق آورده بود. بعد از دیدن حرا با قایق به سمت دیگر دریای عمان به سمت اقیانوس هند رفتیم در وسط آب قایق را از حرکت باز داشت و صبر کردیم و صحنه ی بسیار زیبایی از دلفین هایی را دیدیم که به تنهایی یا دست جمعی به سطح آب می آمد

.کمی آنجا دور زدیم و به ساحل باز گشتیم در راه بازگشت روی آب انواع پرنده هایی بود که زیر آب شیرجه میزدند و از داخل آب ماهی میگرفتند.اینجا آخرین جای دیدنی سمت شرق چابهار یود که بازدید کردیم به سمت هتل روانه شدیم در راه به روستایی رسیدیم راننده توقف کرد و مردی بلوچی جلو آمد راننده بعد از صحبت با او برایمان توضیح داد که او صاحب رستورانی است که در خانه اش ترتیب داده و غذاهای محلی و خانگی که دستپخت زنان و دختران روستاست عرضه میکند. به شهر رسیدیم برای غذا به رستوران بلوچ رفتیم که غذای دریایی و محلی با کیفیت خوب و خوشمزه و نرخ متناسب طبخ میکردند.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
انتظار دیدن دلفین ها در ۵ کیلومتری مرز پاکستان

بازار سنتی چابهار

بازار سنتی چابهار در مرکز شهر به نام بلوک در زبان بلوچی به معنای مادربزرگ است.بازاری که هم بخش مسقف و سرپوشیده دارد وهم مغازه هایی در کنار خیابان قرار دارند. وارد بازار که میشوی طلافروشی ها و هم بدلیجات فروشی هایی به چشم می خورد که بیشتر زیورآلات با طرح های بلوچی میفروشند. پارچه فروشی صندل فروشی و مغازه هایی که سوزن دوزی و لباس های بلوچی میفروشند هم فراوانند.در این میان ادویه فروشی هم که ادویه های خالص هندی و پاکستانی میفروشند به چشم میخورد.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
بازار سنتی چابهار

باغات میوه های استوایی چابهار

بخشی از جاذبه های چابهار در سمت غرب این شهر قرار دارد که در فاصله یک ساعتی از شهر واقع اند. ابتدا به سمت باغ های استوایی به راه افتادیم باغ و درخت در دل روستاهای اطراف چابهار که شامل انواع درخت های موز میوه ای به نام زیتون با طعم انبه و شبیه گلابی شیرین خوش عطر و خوشمزه همین طور خربزه درختی میوه ای به نام چکو شبیه کیوی و درخت های زیبای انبه.

ساحل بکرچابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک
درختان گرمسیری

گل افشان

باغات موز در قسمت غرب چابهار قرار دارد.
باغات موز

بعد از باغ های استوایی کوه گل افشان واقع است که در فاصله ای از دریا کوهی است کم ارتفاع که در قله آن گل های رسوبی از دل زمین به سمت قله می اید و به اطراف پرتاب میشوند و از خود این گل ها ظاهر کوه شکل گرفته و زمین های اطراف هم از این گل ها پوشیده شده و به مرور خشک شده است.برخی معتقدند که این گل ها برای پوست مفیدند بعضی از مسافران هم از آن به صورت خود میمالیدند!!!

نویسنده : خانم پروانه حیرتی

عد از باغ های استوایی کوه گل افشان واقع است که در فاصله ای از دریا کوهی است کم ارتفاع که در قله آن گل های رسوبی از دل زمین به سمت قله می اید و به اطراف پرتاب میشوند و از خود این گل ها ظاهر کوه شکل گرفته و زمین های اطراف هم از این گل ها پوشیده شده و به مرور خشک شده است.برخی معتقدند که این گل ها برای پوست مفیدند بعضی از مسافران هم از آن به صورت خود میمالیدند!!!
گل افشان

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


عد از باغ های استوایی کوه گل افشان واقع است که در فاصله ای از دریا کوهی است کم ارتفاع که در قله آن گل های رسوبی از دل زمین به سمت قله می اید و به اطراف پرتاب میشوند و از خود این گل ها ظاهر کوه شکل گرفته و زمین های اطراف هم از این گل ها پوشیده شده و به مرور خشک شده است.برخی معتقدند که این گل ها برای پوست مفیدند بعضی از مسافران هم از آن به صورت خود میمالیدند!!!
گل افشان

مجوعه رستاک هم در چابهار و سایر نقاط کشور ویلا،سوییت ،هتل و هتل اپارتمان ،همچنین خودورهای با راننده را با قیمت های شگفت انگیز در اختیار شما قرار می دهد . از سایت رستاک هم می توانید رزرو های خود را ان لاین انجام دهید یا اپلیکیشن آن را از کافه بازار دانلود فرمایید. با افتخار میزبان شما خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید