نوش آباد جاذبه ای فراموش شده

0
1452
شهر اویی
شهر زیرزمینی نوش آباد با وسعت 2 هکتار دارای عمق 4 تا 18 متری از سطح زمین و در 3 طبقه در گذشته به عنوان پناهگاه و برای حفظ جان مورد استفاده قرار می گرفته است.

نوش آباد

نوش آباد با دارا بودن بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی مربوط به دوران سلجوقی، مغول، صفويه و قاجار یکی از مناطق باستانی استان اصفهان به‌شمار می‌رود. نیمی از آثار تاریخی نوش آباد در داخل بافت شهر و نیمی دیگر در کویر این شهر قرار دارد. در منطقه کویری نوش آباد علاوه بر آثار و ابنیه متعدد تاریخی، ابنیه مذهبی، وجود قنات ها و پوشش گیاهیِ مناسب این منطقه را به یکی از مناطق گردشگری ایران تبدیل کرده است.فاصله نوش آباد تا کاشان فقط ۱۰ کیلونتر است.

نوش اباد
نوش اباد

شهر زیر زمینی

این شهر زیر زمینی در نوش آباد کاشان قرار دارد که معماری و جذابیت آن نظر همه را به خود جلب می کند. دیرینه این شهر مربوط به حدود هزارو پانصد سال پیش و مربوط به دوران ساسانی می باشد که از پایتخت های حکومت ساسانی در دوره حکومت انو شیروان بوده است.شهر زیر زمینی نوش آباد به صورت اتفاقی در سال ۱۳۸۵ توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بود کشف شد و برای ورود به آن به دلیل یافته نشدن ورودی اصلی، از آب انباری که مجاور این شهر زیر زمینی است استفاده شده بود.

مجموعه باستانی نوش آباد
مجموعه باستانی نوش آباد
 مجموعه باستانی نوش آباد عکس از رستاک
مجموعه باستانی نوش آباد عکس از رستاک

عمق شهر زیر زمینی

چیزی باعث معروفیت شهر اویی شده است وجود ساختار های پیچیده و متراکم آن است که مانند دالان های باریک و تو در تو و اتاق های با ابعاد کوچک است. گفتنی است که مجموعه اویی در زیر بافت شهر شکل گرفته است و تا سطح کنونی وسیع می باشد، عمق شهر اویی را بین ۴ تا ۱۶ متر تخمین زده اند و وسعت آن به گفته ی اهالی منطقه تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترده شده و ۴ کیلومتر تخمین زده شده است. شهر زیر زمینی نوش آباد که دست کن بوده است و در زیر آن به صورت مجموعه ای از اتاق ها، راهروها، چاه ها و کانال های متعددی در ۳ طبقه ایجاد شده است.

عمق شهر زیر زمینی
عمق شهر زیر زمینی

ورودی شهر

برای وارد شدن به شهر رویایی و زیبای اویی، فقط از یک ورودی می‌توان وارد شد و پس از گذراندن چهل و پنج پله با ساختاری متراکم و راهروهای فراوان در عمق زمین روبرو می‌شویم که پس از گذراندن آن‌ها به قسمت‌های اصلی می‌رسیم. 

عمق شهر زیر زمینی
عمق شهر زیر زمینی

معماری اویی

شهر زیرزمینی  نوش آباد کاشان جایی است که بزرگ ترین نمونه معماری ساخته شده توسط دست بشر در آن جا دیده می شود. نمونه ای منحصر به فرد از ساختار نظامی یک شهر بزرگ که سالیانی دور، توسط انسان طراحی و ساخته شده است.  تونل هایی دراین شهر قرار دارد که اگر بشر امروز با تجهیزات کنونی بخواهد آن را بسازد سالها زمان می برد .  ورودی هایی که شما را به داخل این شهر مرموز هدایت می کند، بیش از ۱ متر ارتفاع دارد و باید نوبت به نوبت وارد شد. همچون دهانه بسیاری از غارهای این سرزمین. ساختاری متراکم و تو در تو با راهروهای فراوان در عمق زمین که پس از طی مسافتی به قسمت هایی می رسیم که تنها ۲ متر ارتفاع دارد.

معماری اویی
معماری اویی

چرا اویی!

به واسطه ساختار تو در تو و تاریک بودن شهر زیر زمینی، در قدیم افراد برای پیدا کردن یکدیگر، با صدای بلند با کلمه اوی همدیگر را صدا می کنند. هم چنین وقتی مقنی ها مشغول ساخت شهر بودند، وقتی دلو آن ها پر از خاک می شد، فردی که بالای چاه بود را صدا می کردند تا دلو را بالا بکشد و خاک را خالی کند. برای همین می گفتند: اویی! یعنی آهای!

نمونه دالان تو در تو عکس از رستاک
نمونه دالان تو در تو عکس از رستاک

شهری برای دفاع

در بخش هایی از این ساختار، چاهک هایی مشاهده می شود که ورود به آن سخت و دشوار است. برخی از چاهک ها بیش از ۵ متر ارتفاع دارند. ساختار این شهر زیر زمینی عجیب به این صورت است که هر کس قصد ورود به فضاها را دارد باید مرتب بالا به پایین برود و اصطلاحا مسیر U شکل را طی کند. طوری نیست که کل شهر را بتوان به صورت افقی طی کرد. این قابلیت طراحی سبب می شود که اگر نیروهای مهاجم به این مجموعه دسترسی پیدا کنند، قابلیت تهاجم آن ها در شهر به شدت کاهش یابد چرا که تردد در این شهر با ادوات نظامی بسیار سخت است.

شهری برای دفاع
شهری برای دفاع

تله های دفاعی (چاهک ها)

روی چاهک ها در این شهر زیر زمینی، درپوش هایی قرار گرفته است که در مواقع حساس، با تخته سنگ دریچه مسدود می شود. در دهانه هر چاهک، تعدادی قلوه سنگ دیده می شود که اگر دشمن قصد ورود به فضاها را داشته باشد، با سنگ بر سر مهاجمین جمله ور شوند.

تله های دفاعی (چاهک ها)
تله های دفاعی (چاهک ها)
چاهک شهر زیر زمینی عکس از رستاک دست پرنسا برای بازیگوشی
چاهک شهر زیر زمینی عکس از رستاک دست پرنسا برای بازیگوشی

ورودی چاهک ها

راه ورودی شهر از چاه های ساختگی در خانه های شهر بوده است. در هنگام ورود افراد به شهر زیر زمینی، آن چه که از طراحی مهندسی ان پیدا است این است که فردی که جلو تر از همه بوده چراغ ها را روشن و فردی که انتها بوده چراغ ها را خاموش می کرده تا اگر دشمنی به دنبال آن ها است، راه را پیدا نکند. 

ورودی چاهک ها
ورودی چاهک ها

وسایل مورد نیاز برای زندگی در شهر زیر زمینی

در شهر نوش آباد، همه وسایل لازم برای زندگی وجود دارد .سرویس های بهداشتی، آب و انبار آذوقه در دسترس است. قرار گیری محلی برای نصب چراغ های پیه سو در زیر سقف ها و به فاصله یک متر از هم، تامین روشنایی شهر را بر عهده داشت.برخی از چراغ های پیه سوز کشف شده در این مجموعه، بیش از هفت صد سال قدمت دارد.

وسایل مورد نیاز برای زندگی در شهر زیر زمینی
وسایل مورد نیاز برای زندگی در شهر زیر زمینی

چراغ های پیه سوز

چراغ های پیه سوز
چراغ های پیه سوز 

سایر شاخصه های معماری

طبقه اول کوره راه ها و دالان هایی بوده است برای گمراهی تعقیب کنندگان.طبقه دوم و سوم محلی بود برای پناه گرفتن و زندگی کردن در مواقع خطر که آذوقه های خود را در آن جا نیز ذخیره می کردند.وسعت این شهر به دیل ارتباط بین محلات آن و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع نا امنی زیاد بوده است که در دو سطح عمودی و افقی گسترش یافته است. به غیر از ورودی ارتفاع تمام قسمت های اویی به قد طبیعی یک انسان که بین صدوهفتاد تا صدوهشتاد سانتی متر است می باشد.

سایر شاخصه های معماری
سایر شاخصه های معماری

خدمات گردشگری

جهت استفاده از امکانات اقامتی کاشان و نیز خدمات گردشگری اعم از:

راهنما،اتومبیل با راننده و غذای محلی و سوغاتی از رستاک استفاده نمایید.

اپلیکیشن رستاک از کافه بازار و گوگل پلی رایگان قابل دانلود می باشد.

سرعت و اطمینان را در رستاک ببینید.

بلیط هواپیما قطار و اتوبوس نیز با پایین ترین نرخ از رستاک رزرو می گردد.

رستاک خدمت جدیدی تحت عنوان اتومبیل با راننده جهت مسافرتهای خانوادگی و با تور را در نظر گرفته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید