شوشتر شهر پر جاذبه

0
2015
شوشتر شهری پر جاذبه در ایران
شوشتر به قدری جاذبه برای گردشگر دارد که هر قدر بگوییم کم است،در مقاله پیشین در خصوص سازه های آبی شوشتر مطالبی را برای شما بازگو کردیم .

شوشتر شهر پر جاذبه، به قدری جاذبه برای گردشگر دارد که هر قدر بگوییم کم است،در مقاله پیشین در خصوص سازه های آبی شوشتر مطالبی را برای شما بازگو کردیم . در این مقاله سایر جاذبه های شهری که نشان از تمدن و تاریخ کهن این شهر است را بازگو می کنیم.در داستانهای افسانه ای بنای این شهر را به هوشنگ نسبت داده اند که آن را بعد از بنای شهر شوش بنیاد نهاده است و گویند که نقشه ٔبنای شوشتر شکل اسبی را ماند.

جاذبه های شهری شوشتر عکس از رستاک
جاذبه های شهری شوشتر عکس از رستاک

بند میزان

بند میزان سدی است در شوشتر و ساختهٔ دوره ساسانیان است که تا امروز پابرجا مانده است. ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌ دهند.بند میزان تأمین‌ کننده آب آبشارها و آسیاب ‌ها و همچنین تمامی زمین‌ های کشاورزی و روستاهای مسیر شاخه گرگر رود کارون در شهرستان شوشتر است.

بند میزان عکس از رستاک
بند میزان عکس از رستاک

سازه ها

این سد، آب کارون را به نسبتهای ۲ و ۴ بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. رود گرگر را دودانگه یا مسرقان نیز گویند و رود شطیط را چهاردانگه هم خوانند. مصالح بکار رفته در بند میزان سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج هستند.

نمایی از بند میزان
نمایی از بند میزان

اقامت و اسکان در شهر

هتل ها و مراکز متععدی در شهر جهت اسکان وجود دارد . یکی از مراکز اقامتی هتل جهانگردی شوشتر می باشد درست جایی که من ایستاده ام قرار دارد و من از جلوی درب هتل عکس گرفته ام . موقعیت بسیار مناسبی به لحاظ چشم انداز دارد. تمامی امکانات اقامتی و خدمات گردشگری را از رستاک رزرو نمایید.

هتل جهانگردی شوشتر عکس از رستاک
هتل جهانگردی شوشتر عکس از رستاک
بند میزان
بند میزان

قایق سواری بر روی رودخانه

یکی از جاذبه های فراموش نشدنی در بازدید از بند میزان قایق سواری و نزدیک شدن به بند میزان و درک عظمت و میزان اب فراوانی است که در این رودخانه جاری است و عظمت معماری که هم بعنوان بند و هم تقسیم کننده آب بکار رفته است.

بخش از رودخانه منشعب در بند میزان عکس از رستاک
بخش از رودخانه منشعب در بند میزان عکس از رستاک
نمایی از شهر از داخل قایق عکس از رستاک
نمایی از شهر از داخل قایق عکس از رستاک

گاو میش!

دیدن گاو میش در کنار رودخانه و شنای گاو ها در رودخانه برای همه مخصوصا برای بچه ها هیجانی ایجاد می کند ماندگار.

قایق سواری و دین گاو میش در رودخانه
قایق سواری و دیدن گاو میش در رودخانه عکس از رستاک

در خوزستان حدود ۱۳۱ هزار راس گاومیش وجود دارد که عموما بدلیل طببعت و ضرورت های زیست محیطی ، سواحل کارون و کرخه بعنوان زیستگاه طبیعی و تاریخی آنها قلمداد می شود. زیرا گاومیش از داشته های مهم اقتصادی تمدن بین النهرین می باشد.خوزستان دارای مقام نخست تعداد و صنعت پرورش گاومیش در کشور است و استان های آذربایجان غربی و شرقی ، اردبیل و مازندران پس از آن قرار دارند .

پل جدید شهر
پل جدید شهر
پل جدید شهر از زاویه ای دیگر
پل جدید شهر از زاویه ای دیگر

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در فاصله ی ده کیلومتری از مسیر دزفول به شوشتر در میان خربابه های شهر جندی شاپور که یکی از محوطه های تاریخی ایران است آرامگاه یعقوب لیث قرار گرفته است. قدمت این آرامگاه کهن به دوران سلجوقیان باز می گردد و دارای یک گنبد مخروطی شکل دندانه دار و از بهترین نوع گنبدهای مخروطی شکل محسوب می شود. سازه‌ ی اصلی بنای بقعه از خشت خام بوده و نقش ‌های برجسته، ملات گچ و خاک نیز در ساخت آن مشاهده می ‌شود.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری
آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث «رادمان پسر ماهک سیستانی» یکی از پادشاهان ایران و از دودمان صفاری بود. یعقوب لیث صفار نخستین کسی بود که زبان پارسی را ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد و پس از آن دیگر کسی حق نداشت در دربار او به زبانی غیر از پارسی سخن بگوید.


غذای محلی و سنتی

بهترین غذاهای خوش‌طعم محلی این دیار همچون سیر باقالا شوشتری، پلو شوشتری، خوراک نان چرب و غیره نوش را می توان نام برد.

اش غلغل غذای محلی شوشتر
اش غلغل غذای محلی شوشتر

رستاک خدمات گردشگری شامل : غذای محلی ،تهیه سوغاتی و صنایع دستی ،رزرو اتومبیل با راننده و راهنما را در کنار رزرو اقامتگاه و بوم گردی ارائه می دهد . میبانان محترم در هر شهری بصورت رایگان امکانات ذکر شده را در این سیستم درج نمایند و یا با پشتیبانی رستاک هماهنگ فرمایند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید