جاذبه های قزوین

0
1575

مسجد النبی قزوین

مسجدالنبی قزوین در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) و در راستای بازار قزوین قرار دارد. بر اساس منابع معتبر، این مسجد در زمان قاجار و به فرمان فتحعلی شاه در محوطه وزیر یا چال وزیر، از موقوفات آقا جمال وزیر، بنا شد. ورودی‌های مسجد شامل ورودی شمالی، غربی و شرقی می‌شوند. سردر ورودی اصلی بنا که در ضلع شمالی استقرار یافته‌ است، جلوه‌ای باشکوه دارد و سرتاسر آن را با کاشی‌های مینایی و اسلوبی بدیع و کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی به خط نستعلیق تزیین کرده‌اند.

مسجدالنبی قزوین در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) و در راستای بازار قزوین قرار دارد.
مسجد النبی قزوین

تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم

تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم در میان بازار قزوین جای گرفته است. روبروی راسته‌ی سراج‌ها، تیمچه‌ی سرپوشیده‌ی کوچکی قرار داشت که تعدادی از بازرگانان از جمله حاج ‌سید ‌کاظم چرم‌فروش در آن تجارت می‌کردند. این تیمچه بعدها تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم نامیده شد و هم‌اکنون نیز مرکز چرم‌فروشی و بارفروشی محسوب می‌شود.

 تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم در میان بازار قزوین جای گرفته است.
تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .


دریاچه‌ اوان

دریاچه‌ اوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت در کنار روستای اوان قرار دارد. بیش از ۷۰،۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا واقع شده است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر است. این دریاچه تنها از آب چشمه‌های کوچک زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچیزی از آب آن هنگام بارندگی تامین می‌شود. عمیق‌ترین بخش دریاچه که توسط یک تیم غواصی در ۱۸ مرداد ماه سال ۹۲ با استفاده از دو دستگاه دایو کامپیوتر سانتو اندازه‌گیری شده است، ۶.۸ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر است که در جنوب شرقی آن واقع شده‌ است. البته برخی از مردم محلی عمق‌های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان کرده‌اند که تیم غواصی چنین چیزی را تایید نکرد. بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته‌نشین شده است که حالت چسبندگی بسیاری دارد.

دریاچه‌ اوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت در کنار روستای اوان قرار دارد. بیش از ۷۰،۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا واقع شده است.
دریاچه‌ اوان

چنار خونبار زرآباد

چنار خونبار زرآباد درختی است که هر سال ظهر عاشورا از آن مایع رنگینی به مانند خون تراوش می‌کند، عباراتی که باعث شده، این درخت در کنار قلعه الموت به جاذبه‌ای مشهور تبدیل شود. این چنار در زیارتگاه امامزاده علی اصغر زرآباد قرار دارد. همه ساله گردشگران بی‌شماری از اقصی نقاط دنیا برای دیدن این پدیده به زرآباد سفر می کنند. گفتنی است پدیده چنار خون‌بار قدمت تاریخی دارد این پدیده از زمان شاه‌سلطان حسین صفوی به این سوی شناخته شده بود و در دوره قاجاریه شهرت بسیاری پیدا کرد. از همان سال‌ها در خصوص واقعی بودن یا غیر واقعی بودن این پدیده گفتگوها و مطالعات زیادی صورت گرفته، اما خون یا صمغ، هر چه که باشد جاذبه‌ای‌ است که زرآباد و درختش را به مکانی دیدنی در الموت تبدیل کرده است.

چنار خونبار زرآباد درختی است که هر سال ظهر عاشورا از آن مایع رنگینی به مانند خون تراوش می‌کند، عباراتی که باعث شده، این درخت در کنار قلعه الموت به جاذبه‌ای مشهور تبدیل شود.
چنار خونبار زرآباد

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.


دره گرماگلو

دره گرماگلو در استان قزوین واقع است. این دره در مسیر دسترسی به قلعه الموت قرار گرفته است و پل فلزی از روی آن عبور می‌کند. دره گرماگلو در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهتی شمال شرقی-جنوب غربی دارد. دره از دو بخش با عرض بسیار کم و بخشی با عرض وسیع در وسط این دو بخش تشکیل شده است. طول دره در حدود ۶۰۰ متر است. در کف دره رودخانه‌ای جاری است. آب شرب مردم روستای گازرخان از چشمه‌های اطراف تامین شده و رودخانه‌های فصلی از کوه‌های هودکان و شاتان سرچشمه می‌گیرد‌، از دره‌های زیبای اغوزبن، خرازرو و دومکی می‌گذرد و از گرماگلو به طرف مزارع گزادشت سرازیر می‌شود. 

 دره گرماگلو در استان قزوین واقع است. این دره در مسیر دسترسی به قلعه الموت قرار گرفته است و پل فلزی از روی آن عبور می‌کند. دره گرماگلو در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهتی شمال شرقی-جنوب غربی دارد.
دره گرماگلو

امامزاده شاهزاده حسین قزوین

امامزاده شاهزاده حسین قزوین بقعه‌ی مطهر یکی از فرزندان امام رضا (ع) است که به روایت راویان، در سن دو سالگی هنگام هجرت ایشان از مرو به خراسان، در شهر قزوین فوت و دفن شد. بقعه شاهزاده حسین(ع) با دو ورودی از سمت شمال و جنوب، در میان صحنی بزرگ قرار دارد. ورودی شمالی دارای طاق نما و شش مناره‌ است که هر یک با کاشی‌کاری‌هایی بسیار زیبا تزیین شده‌‌اند. در اطراف صحن نیز می‌توان ایوان‌هایی مزین به کاشی‌کاری را در طرح‌های مختلف دید. ورودی بقعه را با مقرنس‌کاری و تزیینات مختلف زینت بخشیده‌اند که در دوره قاجاریه با افزودن ایوانی به آن، شکل تازه‌ای یافت. 

امامزاده شاهزاده حسین قزوین بقعه‌ی مطهر یکی از فرزندان امام رضا (ع) است که به روایت راویان، در سن دو سالگی هنگام هجرت ایشان از مرو به خراسان، در شهر قزوین فوت و دفن شد.
امامزاده شاهزاده حسین قزوین

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .


سرای حاج رضا

سرای حاج رضا یکی از قسمت‌های بازار قزوین محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی آن جای گرفته است. با حیاطی بزرگ در وسط، پیرامون سرا حجره‌ها و اتاق‌هایی را در دو طبقه ساخته‌اند و طاق‌ حجره‌ها و طاق نمای ایوان سرا را با قوس جناغی و کاشی‌کاری در زمینه‌ی آجری تزیین کرده‌اند. ورودی کاروانسرا در سمت غربی آن قرار دارد و با طاق‌های زیبایی که در بنای آن به‌کار رفته است، به صورت یک تیمچه‌ی سرپوشیده به نظر می‌رسد. این سرا که از جانب شمال به بازارچه‌ی وزیر متصل می‌شود، در گذشته بیشتر در دست بازرگانان تبریزی و قفقازی بود.

سرای حاج رضا یکی از قسمت‌های بازار قزوین محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی آن جای گرفته است.
سرای حاج رضا

تیمچه‌ درویش‌ مهدی

تیمچه‌ درویش‌ مهدی در بازار قزوین جای گرفته است و در میان چهارسوق بزرگ و حمام جلودار و در مقابل در جنوبی سرای ضرابخانه قرار دارد. 

جاذبه های قزوین  سامانه جامع گردشگری رستاک
تیمچه‌ درویش‌ مهدی

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور هنگام اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، توسط روس‌ها ساخته شد. ورودی کلیسا در ضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی می‌شود. در حیاط کلیسا دو سنگ قبر جای گرفته‌اند. یکی از آن‌ها به یک خلبان روس و دیگری به مهندسی روس تعلق دارند که در ایران جان خود را از دست دادند. یکی از دو اتاق واقع در در کلیسای کانتور، برای تعویض لباس کشیش استفاده می‌شد. صلیب نصب شده زیر گنبد کلیسا با خطی مورب روی آن، نمادی از مسیحیان ارتدوکس است. دلیل وجود این خط مورب به یکی اعتقادات ارتدوکس‌ها بازمی‌گردد. 

کلیسای کانتور هنگام اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، توسط روس‌ها ساخته شد. ورودی کلیسا در ضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی می‌شود.
کلیسای کانتور

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین با وسعتی بیش از ۳۵۰۰ متر مربع، در چهار جهت، درب ورودی و صحن دارد و در هر کدام از صحن‌ها، ایوان بسیار بزرگی نیز ساخته شده است. عالی‌ترین معماری اسلامی و سنتی را می‌توان در گنبد زیبای مسجد، مناره‌ها و صحن‌های آن مشاهده كرد. سبک معماری مسجد به دوران سلجوقی و صفویه تعلق دارد. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های کاشی‌کاری شده مسجد با ارتفاع زیاد، از دوردست نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در قسمت جنوبی مسجد محرابی پوشیده در سنگ مرمر جای گرفته است که اطراف آن را با کاشی‌های رنگارنگ تزیین کرده‌اند و در فاصله کمی از آن، منبری دیدنی از جنس سنگ قرار دارد.

مسجد جامع قزوین با وسعتی بیش از ۳۵۰۰ متر مربع، در چهار جهت، درب ورودی و صحن دارد و در هر کدام از صحن‌ها، ایوان بسیار بزرگی نیز ساخته شده است.
مسجد جامع قزوین

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت در دو کیلومتری شمال شهر قزوین قرار گرفته است. در پارک جنگلی باراجین می توانید شهر قزوین را زیر پای خود ببینید. این پارک جنگلی که از گذشته‌های دور تفرجگاه اهالی قزوین محسوب می‌شد، محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از هوای مطبوع و کوهپایه‌ای است. همچنین جاری بودن رودخانه ارنزک زیبایی پارک را دوچندان می‌کند. از امکانات پارک باراجین می‌توان به زمین چمن، پیست دوچرخه و موتور سواری، شهربازی و کمپینگ‌هایی با قیمت مناسب برای مسافران اشاره کرد. در دل این پارک جنگلی دهکده‌ای قرار دارد که یکی از مهم‌ترین زیست بوم‌های کشور به‌شمار می‌رود.

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت در دو کیلومتری شمال شهر قزوین قرار گرفته است.
پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


قلعه الموت

قلعه الموت  یا به گویش محلی «قلعه حسن» یکی از قلعه‌های منحصربه‌فرد تاریخی در ایران محسوب می‌شود. نام الموت در تاریخ ایران با نام اسماعیلیه گره خورده است و حسن صباح به‌عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به‌عنوان پایگاه حکومت خود و برای ترویج عقاید اسماعیلیه استفاده می‌کرد. در اسناد تاریخی از قلعه حسن صباح در دوره صفوی با عنوان زندان یاد شده است؛ اما کاوش‌های باستان‌شناسی در قلعه نشان می‌دهد که دژ الموت محل زندگی افرادی بوده که از مرتبه اجتماعی خاصی برخوردار بودند. با مساحت دو هزار متر مربع، قلعه الموت بر فراز صخره‌ای به بلندای ۲۱۶۳ متر از سطح دریا قرار دارد. پیرامون دژ از هر چهار سو با پرتگاه محاصره می‌شود و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی است. بنای قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل می‌شود.

قلعه الموت  یا به گویش محلی «قلعه حسن» یکی از قلعه‌های منحصربه‌فرد تاریخی در ایران محسوب می‌شود.
قلعه الموت

باغستان سنتی قزوین

باغستان سنتی قزوين نمونه‌ای است از کشاورزی سنتی پیشینیان که تا امروز به حیات خود ادامه داده و همچنان در زندگی اهالی شهر قزوین حضور دارد. با ۲۵۰۰ هکتار وسعت، باغستان سنتی که توسط پنج رودخانه‌ی فصلی و سیلابی آبیاری می‌شوند، همواره نقش مهمی در اقتصاد شهر داشته‌‌‌اند. با پیشینه‌‌ای به قدمت تاریخ، باغستان سنتی قزوین به‌عنوان سپر دفاعی منطقه در برابر ریزگردها و آلاینده‌ها مانند کمربند سبز و ریه تنفسی شهر قزوین عمل می‌کند و مردم قزوین، از نظر زیست محیطی و فرهنگی به آن وابسته هستند.

اغستان سنتی قزوين نمونه‌ای است از کشاورزی سنتی پیشینیان که تا امروز به حیات خود ادامه داده
باغستان سنتی قزوین

حمام قجر

حمام قجر با مساحت تقریبی ۱۰۴۵ متر مربع، از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است. درب اصلی حمام که رو به جنوب باز می‌شود، با راه پله مارپیچی به سربینه منتهی شده است. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قرار دارد، شش شاه‌‌نشین و طاق نما را در پلانی هشت ضلعی، با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد. سربینه مکانی برای تعویض لباس و آماده شدن مراجعین برای استحمام بود. درب دیگری نیز از جانب غربی به حمام راه داشته که احتمالا مخصوص بانوان بوده است. موزه مردم شناسی قزوین در حمام قجر، شامل سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آئین‌ها می‌شود. در قسمت سربینه زندگی برخی از اقوام ساکن قزوین مانند تات، مراغی، کرد، لر و ترک به معرض نمایش گذاشته شده است

حمام قجر با مساحت تقریبی ۱۰۴۵ متر مربع، از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است.
حمام قجر

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


غار سفید آب

غار سفیدآب در ۱۷۰۰ متری شمال روستای سفیدآب و در دل کوه سفیدچشمه به ارتفاع تقریبی ۲۴۰۰ متر از سطح دریا واقع شده‌ است. این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلیزهای عمودی فراوان، که فرود بعضی چاه‌روهای آن به عمق ۵۰ متر می‌رسد، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های جوان و بافت‌های گل کلمی در سطوح مختلف آن مورد توجه غارنوردان و توریست‌های ماجراجو است.

 غار سفیدآب در ۱۷۰۰ متری شمال روستای سفیدآب و در دل کوه سفیدچشمه به ارتفاع تقریبی ۲۴۰۰ متر از سطح دریا واقع شده‌ است. این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلیزهای عمودی فراوان، که فرود بعضی چاه‌روهای آن به عمق ۵۰ متر می‌رسد، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های جوان و بافت‌های گل کلمی در سطوح مختلف آن مورد توجه غارنوردان و توریست‌های ماجراجو است.
غار سفید آب

سردر عالی قاپو قزوین

سردر عالی‌قاپو قزوین که در ابتدای خیابان سپه قزوین، اولین خیابان ایران قرار دارد، به عمارت عالی قاپو تعلق داشته است. قدمت بنا به دوره سلطنت شاه طهماسب بازمی‌گردد و ظاهر امروزی آن در زمان سلطنت شاه عباس اول شکل گرفت. سردر عالی‌قاپو ورودی اصلی دولتخانه در دوران صفويه محسوب می‌شد. بنای سردر شامل ايوان رفيع ورودی با قوسی تيزه‌دار و سه رديف طاق‌نما در طرفين آن می‌شود. 

سردر عالی‌قاپو قزوین که در ابتدای خیابان سپه قزوین، اولین خیابان ایران قرار دارد
سردر عالی قاپو قزوین

حیاط قهرمانی

حیاط قهرمانی یکی از بخشی دیگر کاروانسرای سعد السلطنه است که با مساحت ۱۸۶۰ مترمربع، ۷ درصد کل این مجموعه را شامل می شود. مساحت عرصه این حیاط ۷۰۶ مترمربع و بقیه فضای آن سرپوشیده که محدوده عیانی است شامل ۱۱۵۴ مترمربع است. این حیاط شامل نه حجره و دو شبستان در گوشه شمال شرقی و قسمت شرقی این کاروانسرا است.

حیاط قهرمانی یکی از بخشی دیگر کاروانسرای سعد السلطنه است که با مساحت ۱۸۶۰ مترمربع، ۷ درصد کل این مجموعه را شامل می شود.
حیاط قهرمانی

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید