بیستون

0
2011

محوطه تاریخی بیستون در شهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع است و از اعتباری مضاعف در تاریخ ایران باستان برخوردار است. محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده ی فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است . محوطه تاریخی بیستون آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده . آثاری همچون : غار شکاچیان – مر خریل – مر تاریک – مر آفتاب – مر دودر – تپه نادری – سراب بیستون – جاده حاشیه سراب – بقایای گورستان قدیمی – دژ تاریخی مدفون – نیایشگاه شاهنشاهان ماد – نقش برجسته داریوش بزرگ – مجسمه هرکول – نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی – نقش برجسته گودرز – سنگ بلاش – پرستشگاه شاهنشاهان پارتی – بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان – بقایای بناهای ساسانی – کتیبه فرهاد کوه کن – بقایای پل ساسانی – بقایای سد ساسانی – سنگ های تراشیده ساسانیان – کاروانسرای ایلخانی – بنا های ایلخانی – کاروانسرا های صفوی – وقف نامه شیخ علیخان زنگنه – پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .

بیستون یکی از مهم ترین و ارزشمن ترین محوطه های باستانی در کشور و حتی در دنیاست . این موحطه ، با طول ۵ و عرض ۳ کیلومتر در مناطق شرقی استان کرمانشاه قرار گرفته است . بیستون یکی از برترین مقاصد تاریخی در دنیاست که در سال ۱۳۸۵ در لیست آثار میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است . درون موحطه تاریخی بیستون آثار ارزشمندی از دوران پیش از تاریخ ایران تا دوران اسلامی وجود دارند . آثاری که ۲۸ مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده اند که این امر در نوبه خود در کشور منحصر به فرد است . همانطور که گفتیم بیستون مجموعه ای است از آثار دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی . آثاری همچون کتبیه جهانی داریوش بزرگ، مجسمه هرکول ، بقایای سد و پل ساسانی ، سراب بیستون ، بناهای ایلخانی ، بناهای صفوی ، غارهای باستانی ، نقش برجسته گودرز دوم و بلاش ، کارونسرای شاه عباسی و … که در کنار هم یکی از غنی ترین و معتبر ترین محوطه های تاریخی جهان را تشکیل داده اند . شاید دلیل تجمع این همه اثر از دوران های مختلف تاریخی در یک مکان ، تقدس زیادی باشد که سال هاست کوه بیستون در میان نیاکانمان داشته است .

بیستون  سامانه جامع گردشگری رستاک
مجسمه هرکول

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .


کتیبه داریوش یکی از معتبر ترین سندهای تاریخی دنیاست . این کتیبه پیروزی دارویش بزرگ بر گئومات مغ را شرح می دهد . نقش برجسته داریوش اول در ارتفاع ۱۰۰ متری از سطح زمین و بر روی صخره های کوه بیستون تراشیده شده است . کتیبه داریوش ۶ متر طول و ۲٫۳۰ متر عرض دارد و در مجاورت آن نقش برجسته دارویش اول هخامنشی به ارتفاع ۱٫۷۸ متر در دل کوه تراشیده شده است. کتیبه بیستون ، داستان اولین سال فرمانروایی داریوش بزرگ و پیروزی بر گئومات مغ را از زبان خودش و در سه زبان روایت می کند . در واقع داروش قصد داشته سختی ها و داستان هایی که در هنگام به قدرت رسیدنش بر او گذشته و شورش هایی که سرکوب کرده است را برای جهانیان روایت کند . در کنار این کتیبه تاریخی ، نقش برجسته داریوش به همراه اسرایش هم حکاکی شده است . در این نقش برجسته داریوش لباس فاخر پارسی به تن دارد و تاجی کنگره دار بر سر گذاشته است . او پای چپ خود را به نشانه قدرت و اقتدارش بر روی سینه گئومات مغ گذاشته است و گئومات نیز در حال التماس کردن است . در پشت سر داریوش ۹ اسیر که با طناب بسته شده اند ایستاده اند . این اسیران در واقع کسانی اند که پس از مرگ بردیا ، به دروغ خود را شاه ایران نامیده و آشوب کردند . در جای جای این نقش برجسته و همچنین کتیبه آن ، نقش اهورامزدا به چشم می خورد که این نشان از یکتا پرستی دارویش بزرگ دارد .

بیستون  سامانه جامع گردشگری رستاک
کتیبه داریوش

داریوش بزرگ در کتیبه اش خود را معرفی می کند ، از پدران و پادشاهی عظیم هخامنشی می گوید ، و درباره نحوه به دست گرفتن حکومت و سرکوب شورشگران صحبت می کند . در جایی از این کتیبه آمده است : “ تو که پس از این، این نوشته را می بینی ، مبادا به آن آسیبی وارد کنی . تا می توانی از آن نگه داری کن . ” مجسمه مشهور هرکول ، فرد درشت و قدرتمندی را نشان می دهد که بر روی پهلوی چپ خودش لم داده است . هرکول در دست راستش پیاله شراب دارد و دست چپش را بر روی پای خود قرار داده است . این مجسمه ارزشمند هنگامی کشف شد که راه سازان مشغول تراشیدن کوه برای احداث جاده همدان به کرمانشاه بودند . در پشت این مجسمه ، کتیبه ای از زمان سلوکیان وجود دارد . این تندیس ۱ متر و ۴۷ سانت طول دارد.


جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید.


سراب بیستون در واقع چشمه ای است که آب آن باعث ایجاد یک دریاچه کوچک در موحطه تاریخی بیستون شده است . یکی از دلایل استقرار و سکونت انسان باستان در این ناحیه ، وجود همین چشمه منحصر به فرد است . اکثر آثار تاریخی ارزشمند این محوطه ، دور تا دور این چشمه تاریخی ایجاد شده اند . غارهای تاریخی بیستون ، گور دخمه برناج ، نقش بلاش ، نقوش برجسته بهرام و گودرز دوم ، پل خسرو، فرهاد تراش، کاخ ساسانی ، بناهای دوران اسلامی ، تپه نادری ، جاده شاهی و … از دیگر آثار و بناهای تاریخی با ارزش محوطه تاریخی بیستون هستند . فرهاد تراش ، فرهاد تاش ، فراتاش ، فرای تاش اثری که در جهت غربی سنگنبشته و نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون دیواره‌ای سترگ به بلندای نزدیک به ۴۵ متر و پهنای حدود ۲۰۰ متر کنده‌کاری شده که مربوط به دوره ساسانیان است که با مرگ پادشاه نیمه کاره رها می‌شود . این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

بیستون  سامانه جامع گردشگری رستاک
سراب بیستون

بنای ساسانی مربوط به دوره ساسانیان است و در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . بقایای پل ساسانی (خسرو) که مربوط به دوره ساسانیان است در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .


تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید