غار علیصدر

0
3248

علیصدر مهمترین جاذبه این شهر و بزرگترین غار آبی دنیاست ، این غار در شهرستان کبودرآهنگ همدان واقع شده . همدان تا تهران ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد . فاصله کبودرآهنگ تا همدان ۵۹ کیلومتر است . از کبودرآهنگ تا روستای علیصدر نیز ۵۰ کیلومتر در پیش دارید . این غار در ارتفاعات ساری قیه به معنی صخره زرد روستای علیصدر واقع است . اینطور معروف است که مردم حتی در دوره صفوی هم از آب غار به وسلیهکانال استفاده می کردند ، تا اینکه در سال ۱۳۴۲ گروهی ۱۴ نفره برای کشف و شهود و به دست آوردن اطلاعاتی درباره طول و عرض و عمق و ارتفاعش به آن رفتند .

تا سال ۱۳۵۲ دهانه غار تنگ و در حدود ۵۰ سانتیمتر بود و جز کوهنوردان حرفه‌ای ، کسی نمیتوانست به داخلش برود ، تا اینکه عبدالله حاجیلو که ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت ، در سال ۱۳۵۳ با کمک مردم محلی دهانه غار را به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز کردند .  در سال بعدش ، با بتون‌ ریزی قسمتی از کف غار ، مسیر خشکی برای راه رفتن در آن هم در نظر گرفتند و با تجهیز امکانات روشنایی از سال ۱۳۵۵ رفتن به آن برای عموم ممکن شد .


جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


غار علیصدر  سامانه جامع گردشگری رستاک
غار علیصدر

در روایات آمده چوپانی به اسم علی سد یا علی صد ، سدی روی دریاچه آب غار می‌بندد و اسمش ، یعنی علی سد روی روستا هم گذاشته می‌شود . اما بعدها در دفتار دولتی نام او علی سدر ثبت می‌شود و با گذشت زمان روی تابلوهای راهنما علی صدر نوشته می‌شود .اینجا از معدود غارهای آبی دنیا و تنها غار تالابی ایران است و سنگ های درونش مربوط به دوره ژوراسیک از دوره دوم زمین شناسی . پس این سفری‌ست به حدود ۱۹۰ میلیون سال قبل . از ورودی که می‌گذرید ، با فضایی خنک رو به رو می‌شوید و همین باعث میشود گرما را فراموش کنید . دریاچه اینجا ، آبش زلال است .


جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .


آب دریاچه غار از چشمه‌های زیرزمینی و ریزش آب از سقف و دیواره‌ها تامین می‌شود . در این آب هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند ، نه شور است و نه رنگی دارد ، آبی که در بعضی جاها عمقش به ۱۴ متر نیز می‌رسد . تاکنون ۱۴ کیلومتر از معابر غار کشف شده ولی تنها ۴ کیلومتر آن نورپردازی شده است و بقیه اش تاریک است . گذشتن از دالان‌هایی پیچ در پیچ  با سقف بلورین ، دهلیزها ، پیچ و خم‌های مسیر ، قایق‌سواری در آبی زلال و بین قندیل‌ها که گذشت زمان آنها را به شکل‌های مختلف درآورده است . اسم‌های عجیبی هم که روی تابلوها می‌بینید معرفی کننده شکل‌های عجیب سنگ‌هاست ، اسم هایی مثل میان ستون ها ، پنجه عقاب

غار علیصدر  سامانه جامع گردشگری رستاک
غار علیصدر

نکته مهم

غار علیصدر مسیرهایی به نسبت مناسب برای استفاده معلولان حرکتی که با ویلچر رفت و آمد می کنند دارد . اما باید توجه داشته باشید که امکان حضور معلولان در غار تا نزدیکی اسکله هست و امکان قایقرانی و پیاده روی در دیگر قسمت های غار برای آنها وجود ندارد .


   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید