سامان نگین چهارمحال و بختیاری

0
1993
پل زمانخان
پل زمان خان و سامان در استان چهارمحال و بختیاری یکی از بکر ترین و جذاب ترین نواحی است که در ایران برای طبیعت گردان وجود دارد.

سامان

سامان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری در ایران و مرکز شهرستان سامان می‌باشد.شهر سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد قرار دارد. سامان به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ زاینده رود از زمینه مناسبی برای کشاورزی، باغداری و جذب گردشگر برخوردار است. محصولات کشاورزی شهر سامان شهرت بسیاری دارند و این شهر به علت وضعیت خاص جغرافیایی برای تولید محصولاتی همچون بادام و گردو بسیار مناسب و از قطب‌های مهم تولید این محصولات است.

نقشه چهار محال و بختیاری و سامان
نقشه چهار محال و بختیاری و سامان
رودخانه زاینده رود عکس از روی پل زمان خان رستاک
رودخانه زاینده رود عکس از روی پل زمان خان رستاک

تاریخ سامان و وجه تسمیه

رودخانه زاینده رود عکس از روی پل زمان خان رستاک
رودخانه زاینده رود عکس از روی پل زمان خان رستاک

محل اولیه قله ای در نزدیکی کوه شیراز در ۳ کیلومتری شهر ایجاد شده است. به طوری که سالخوردگان می گویند عده ای از ایلات به این سرزمین روی آورده و برای خود خانه و سرپناهی بنا کرده اند. سامان در زبان فارسی به معنی حد و مرز و سرحد است و علت آن شاید این بوده که این منطقه مرز شمالی بین استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان می باشد و در زبان ترکی سامان به معنی کاه می باشد و احتمالاً به خاطر کشت گندم و تولید کاه برای تغذیه دامها که در این منطقه فراوان است آن را سامان نامیدند.

تاریخ سامان
تاریخ سامان
ورودی شهر سامان عکس از رستاک
ورودی شهر سامان عکس از رستاک

روایتی از احداث پل زمان خان

این پل شاهکاری از معماری دوران صفوی است که در ۵ کیلومتری شهرستان سامان بر روی رودخانه زاینده رود احداث گردیده است، درباره احداث این پل مطالب زیادی عنوان شده است که مشهورترین آنها این است که در زمان کوچ ایل قشقایی یک کودک در آب رودخانه زاینده رود غرق شده و به اعتراض مادر آن کودک، زمانخان رئیس ایل با آجر و سنگ مسیر رودخانه را عوض کرد و پل را بنا می کند.

 روایتی از احداث پل زمان خان  عکس از رستاک
روایتی از احداث پل زمان خان عکس از رستاک
بازی پرسام و پرنسا در رودخانه زاینده رود سامان
بازی پرسام و پرنسا در رودخانه زاینده رود سامان

پل زمان خان

پل زمان خان نفر یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهر سامان است که دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است.پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده. دیرینگی این پل مربوط به دوره صفویان است و آخرین مرمت آن در سال ۱۳۲۱ انجام شده است

 پل زمان خان سامان رستاک
پل زمان خان سامان رستاک
 پل زمان خان سامان رستاک پرنسا
پل زمان خان سامان رستاک پرنسا

مراسم چاق چاقو

یکی از مراسم‌های عزاداری حسینی می‌باشد که اصالتاً مربوط به شهرستان است و هم اکنون در شهرستان و برخی نقاط استان چهارمحال و بختیاری (مثل سورشجان) برگزار می‌شود. نکته مهم مربوط به مراسم چاق چاقو این است که برخلاف بسیاری از مراسم‌های عاشورایی، چاق چاقو در نیمه شب اغلب ساعت ۳ نیمه شب و فقط یک شب (صبح عاشورا) برگزار می‌شود. در این مراسم دسته بزرگی از جمعیت با شکلی خاص، اشعاری ویژه و آهنگی مخصوص در شهر به راه می‌افتند و هرنفر دو قطعه سنگ یا چوب تخت در دست می‌گیرد با نظمی خاص برهم می‌کوبند.

چاق و چاقو
چاق و چاقو

زبان و ادبیات

مردم شهر به زبان ترکی قشقایی و اندکی از جمعیت به فارسی صحبت می‌کنند. زبان اصلی مردم شهر و نیز روستاهای اطرافش ترکی قشقایی است و در محیط اداری، مدرسه و سطح شهر به زبان فارسی و گاه به ترکی قشقایی سخن می‌گویند. با آن که شهر کوچکی است اما زادگاه چندین شاعر بنام است.از جمله این شاعران می‌توان به دهقان سامانی، عمان سامانی، افلاکی سامانی، نیسان سامانی، قطره، دریا، ذره، محیط و تبیان اشاره کرد.

مردمان قشقایی
مردمان قشقایی

بهشت رفتینگ (قایق رانی در رودخانه های خروشان)

رفتینگ چیست؟ (قایق رانی در آب های خروشان) رفتینگ (Rafting) قایق‌سواری و گشت ‌و گذار در مسیر یک رودخانه خروشان است که به دلیل شدت امواج و کف روی آب به آن قایقرانی روی آب های سفید نیز می گویند. تجربه ای دلنشین و هیجان انگیز قایقرانی در رودخانه زاینده رود درکنار طبیعت زیبا و بکر می تواند برای شما هیجان انگیز باشد.

عکس از روی پل زمانخان رستاک
عکس از روی پل زمانخان رستاک
رفتینگ در رودخانه سامان
رفتینگ در رودخانه سامان

صنایع دستی و سوغات

از صنایع دستی این شهر به مانند دیگر شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری می توان به گلیم ، خورجین و  نمد اشاره کرد که توسط زنان خوش ذوق سامان با احساسی زیبا طرح و نقش زده خواهد شد. سوغاتی که از این شهرستان می توان به عنوان سوغات برای خویشاوندان خود ببرید، گردو ، بادام و پسته است که با توجه به منطقه کوهستانی این محصولات کشاورزی به فراوانی در آنجا کشت می شود. 

صنایع دستی و سوغات
صنایع دستی و سوغات
صنایع دستی و سوغات
صنایع دستی و سوغات

اقامت و خدمات گردشگری

در این منطقه و روستاهای اطراف اقامتگاه های بسیار مناسبی اعم از:

هتل و بوم گردی و سایر امکانات گردشگری و خدمات رفتینگ وجود دارد که از رستاک قابل رزرو می باشد.

شما می توانید از سایت رستاک یا دانلود رایگان رستاک از کافه بازار

و یا گوگل پلی با سرچ کلمه رستاک انرا دانلود نموده و همیشه به عنوان پشتیبان سفر همراه داشته باشید.

حتی خدمات رزرو انلاین انواع خودرو با راننده نیز در رستاک مهیا شده است.

با هر بودجه ای می توانید سفر کنید.با رستاک ایران را بهتر ببینید.

با پشتیبانی رستاک دایما در ارتباط باشید.

رستاک بلیط های داخلی و خارجی را با نرخ ویژه در اختیار شما قرار می دهد.

ویزای کشورهای توریستی را نیز از رستاک بخواهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید