خوانسار دشت لاله های واژگون

0
2565
لاله های واژگون خوانسار
دشت لاله های واژگون خوانسار بهتریم مکان دیدن گل های بهاری و طبعیت بینظیر شهر خوانسار

خوانسار

خوانسار دشت لاله های واژگون،خوانسار شهری از توابع استان اصفهان، ایران و مرکز شهرستان خوانسار است. تاریخچه شهرستان خوانسار به پیش از اسلام می‌رسد. «خوان» به معنای چشمه و «سار» پسوند نشان دهنده کثرت است.در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته‌است. مردم خوانسار لهجه خاصی ندارند، ولی دارای گویش مستقل خوانساری هستند که این گویش ریشه در زبان فارسی قدیم داشته و از قبل از اسلام در این شهرستان رایج بوده‌است.

یکی از خیابان های خوانسار
یکی از خیابان های خوانسار

تاریخ خوانسار

اسنادی دربارهٔ مهاجرت دسته‌ای از قوم یهود در زمان کوروش دوم به خوانسار و سرگذشت آنان وجود دارد که هم‌اکنون در شهر همدان نگهداری می‌شوند. این اسناد نشان‌دهنده‌ی قدمت تاریخی خوانسار هستند. یهودیان مهاجر در محله‌ی جهودا(جیدا) زندگی می‌کردند و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران این شهر را ترک کردند.تاریخچه این شهر به پیش از اسلام می‌رسد، از جمله آثاری که این قدمت را نشان می‌دهد وجودآتشکده‌ای به نام تیر، همچنین معبدی به نام هیکل واقع در کوه تیر در حوالی روستای تیدجان و در نهایت سنگ قبری که حاوی اطلاعتی به خط پهلوی بوده و در روستای قودجان پیدا شده‌است.

تاریخچه خوانسار
تاریخچه خوانسار

در دوران قاجار خوانسار مورد توجه قرار داشته‌است و بعضاً حاکمانی که سابقه وزارت هم داشتند به حکومت خوانسار منصوب شده‌اند.

وجه تسمیه

کلمه خوانسار به چند طریق نگارش و تلفظ می‌شود از جمله خانسار، خانیسار، خونسار، خوسار و خوانسار را می‌توان نام برد. این کلمه از دو بخش خان و سار تشکیل شده‌است. خان به معنای چشمه و حوض است و سار پسوند نشان دهنده کثرت است.

وجه تسمیه خوانسار
وجه تسمیه خوانسار
چشمه سار خوانسار
چشمه سار خوانسار

کوچه باغ های خوانسار

شهر خوانسار نمونه کامل یک باغ شهر در ایران است. درختان به شکل یک طاق سبز روییدند. اکثر منابع آب آن به صورت چشمه است ۴۵۰ چشمه جاری در داخل شهر یکی از عوامل سرسبزی شهر است که سالانه باعث جذب گردشگران و دوستدارن طبیعت می‌شود.

کوچه باغ های خوانسار
کوچه باغ های خوانسار
شهر چشمه سارها
شهر چشمه سارها

گلستان کوه

در منطقه‌ای خوش آب و هوا و دارای شرایط ییلاقی مناسب می‌باشد. این منطقه در بهار پوشیده از گون‌های گزانگبین و پیاز وحشی (موسیر) و انواع گل‌های زیبا که ازآن جمله می‌توان گل‌های لاله، اشک مژگان، انواع لاله‌های سرنگون، لاله بیشه زار، لاله آتشی، لاله کوهی را نام برد. این گل‌ها درمیان بوته‌های گزانگبین و حتی به روی صخره‌ها می‌رویند و خاصیت داروئی نیز دارند.

طبیعت خوانسار من و پرسام
طبیعت خوانسار من و پرسام

دامنه های گلستان کوه

در دامنه گلستانکوه خوانسار، یکی از پرگل‌ترین دشت‌های لاله واژگون قرار گرفته. این منطقه در ۱۵ کیلومتری جنوب خوانسار واقع شده و راه رفتن به آن به این صورت است: مسیر فریدونشهر را که شهری است در ۱۴۴ کیلومتری شهرکرد در پیش می‌گیرید. تابلوهای مسیر شما را به سمت خوانسار و گلستان کوه می‌رساند .

طبیعت زیبای خوانسار عکس از رستاک
طبیعت زیبای خوانسار عکس از رستاک
تگ گل لاله واژگون
تگ گل لاله واژگون

لاله های واژگون

لاله واژگون نام یکی از ۱۲ هزار گونه  گیاهی شناسایی شده در ایران است. این گل ۱۰۰تا ۱۲۰ سانتیمتر از سطح زمین قد می کشد و با گل های زنگوله ای درشت و گاهی با رنگ های نارنجی ، قرمز و زرد کوهستان های منطقه زاگرس را می آراید.

دشت لاله های واژگون عکس از رستاک
دشت لاله های واژگون عکس از رستاک

نام علمی

لاله واژگون (نام علمی ( Fritillaria) نام یک سرده از راسته سوسن‌سانان است. این لاله از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونه آن در ایران شناسایی شده‌است. گونه زرد کم‌رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

نام علمی
نام علمی

رویشگاه اصلی

رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه رشته کوه‌های زاگرس است و در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کنند.لاله های واژگون از گل های نادر دنیا هستند. این گل های وحشی فرصت کوتاهی در اواسط بهار در کوهپایه ها برای رخ نمایی دارند. گرچه این گل زیبا را می توان در سراسر دامنه های زاگرس مشاهده کرد اما دیدن این گل های افسانه ای در دامنه های سپید پوش دنا چشم انداز دیگری دارد.

لاله های واژگون
لاله های واژگون

سایر ویژگیها

این گیاه برخاف سایر گیاهان گلدار، گلبرگ های آن از انتهای ساقه برگشته و سر به زیر دارند به همین خاطر به لاله واژگون مشهورند. در بعضی از نقاط کشورمان این گل را به خاطر شبنم صبحگاهی که رویش می نشیند نام لاله اشک یا اشک مریم می شناسند و شیره بی رنگی داخل لاله قرار دارد که گاهی به پایین سرازیر می شود و این شیره را مردم اشکهای لاله می دانند.

لاله واژگون
لاله واژگون

این لاله ها به شکل زنگوله هایی با رنگ های سرخ، نارنجی و زرد جلوه گری می کنند.

  این لاله ها به شکل زنگوله هایی با رنگ های سرخ، نارنجی و زرد جلوه گری می کنند.
این لاله ها به شکل زنگوله هایی با رنگ های سرخ، نارنجی و زرد جلوه گری می کنند.

عسل خوانسار

یکی از فراورده های کشاورزی و مواهب طبیعی خوانسار عسلی است که نظیر ندارد. عسل خوانسار به جهت نوع و کیفیت بسیار عالیست و در تمامی مغازه های سطح شهر می توان یافت.

هتل و میهمانسرا

هتل زاگرس و میهمانسرای جهانگردی از اماکن اقامتی خوانسار می باشد . علاوه بر این اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهند . از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید،اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید. و در صورت نیاز به پشتیبانی با رستاک هماهنگ فرمایید.

هتل زاگرس خوانسار
هتل زاگرس خوانسار رزرو از رستاک

رستاک اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهند . از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید،اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید. و در صورت نیاز به پشتیبانی با رستاک هماهنگ فرمایید.


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید