تحفه نطنز

0
1680
نطنز یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین شهرای ایران است.
نطنز یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین شهرای ایران است.

آثار باستانی و تاریخی و مناظر طبیعی بکرِ نطنز از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. صنایع دستی متنوعی نظیر فرش بافی، سفالگری چینی، سرامیک‌سازی، ریسندگی، بافندگی و چاروق‌دوزی در نطنز رونق دارد. موقعیت استراتژیک نطنز، واقع شدن آن در مجاورت آزادراه تهران- نطنز- اصفهان و جاده ترانزیت بندرعباس و عبور خطوط راه آهن شمال به جنوب و غرب به شرق بر اهمیت این شهرستان افزوده است. 

نمایی از مسجد جامع
نمایی از مسجد جامع

چرا باید نطنز را دید؟

آثار باستانی و تاریخی و مناظر طبیعی بکرِ آن از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. صنایع دستی متنوعی نظیر فرش بافی، سفالگری چینی، سرامیک‌سازی، ریسندگی، بافندگی و چاروق‌دوزی در نطنز رونق دارد. موقعیت استراتژیک نطنز، واقع شدن آن در مجاورت آزادراه تهران- نطنز- اصفهان و جاده ترانزیت بندرعباس و عبور خطوط راه آهن شمال به جنوب و غرب به شرق بر اهمیت این شهرستان افزوده است. 

جاذبه های گردشگری نطنز
جاذبه های گردشگری نطنز

در مسیر عبور جهت رسیدن به نطنز باید از رشته کنار کوه های کرکس عبور کرد.

تحفه نطنز  سامانه جامع گردشگری رستاک
رشته کو ههای کرکس

مسجد جامع نطنز

مسجد جامع نطنز مجموعه ای از چند بنای مذهبی شامل این مسجد، یک خانقاه، مقبره شیخ عبدالصمد و یک مناره ۳۷ متری در استان اصفهان است که از دوران اولجیاتو خدابنده و پسرش ابوسعید بهادرخان به یادگار مانده است.

مسجد جامع نطنز
مسجد جامع نطنز

درب چوبی مسجد

در چوبی مسجد، دو لنگه‌ای با منبت‌کاری‌های بسیار زیبا است که قسمتی از منبت‌کاری‌ها بر اثر عوامل جوی و در اثر تماس مستقیم با آفتاب ریزش داشته و تاریخ ساخت در قسمت پایین لنگه سمت چپ درب به‌صورت منبت به تاریخ ۸۲۵ قمری ذکر شده است که قدمت بالای ۶۰۰ ساله آن‌ را نشان می‌دهد.

درب چوبی مسجد عکس از رستاک
درب چوبی مسجد عکس از رستاک

گنبد دیلمی

این شبستان قدیمی‌ترین گنبد آجری منطقه با تاریخ ۳۸۹ هجری قمری با قدمتی بیش از ۱۰۴۰ سال را دارد. در قسمت قاعده گنبد، کتیبه‌ای به‌صورت آجر نوشته برجسته، مربوط به دوره دیلمی (آل بویه) وجود دارد که بعدها در دوره صفویه روی کتیبه را با گچ پوشانده و کتیبه را به‌صورت گچبری تزئین کرده‌اند.

گنبد دیلمی
گنبد دیلمی
یکی از درب های ورودی بنا
یکی از درب های ورودی بنا

بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی

شیخ نورالدین عبدالصمدبن علی اصفهانی نطنزی از مشایخ و اقطاب صوفیه در قرن هفتم هجری است. وی اصفهانی الاصل و مقیم نطنز بود.این شبستان قدیمی‌ترین گنبد آجری منطقه با تاریخ ۳۸۹ هجری قمری با قدمتی بیش از ۱۰۴۰ سال را دارد. در قسمت قاعده گنبد، کتیبه‌ای به‌صورت آجر نوشته برجسته، مربوط به دوره دیلمی (آل بویه) وجود دارد که بعدها در دوره صفویه روی کتیبه را با گچ پوشانده و کتیبه را به‌صورت گچبری تزئین کرده‌اند.

بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی
بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی

تحفه نطنز

تحفه نطنز در فرهنگ عامه رواج بسیار دارد.آنچه از کاربرد این سخن در فرهنگ عامه برمی‌خیزد، نشان از نمونه‌ای نادر و کمیاب دارد؛ چراکه کاربرد تحفه نطنز در کلام معمولا در جایی انجام می‌شود که بخواهند کسی را متوجه این کنند که آنچه را که عرضه داشته مگر تحفه نطنز است که این همه ارزش داشته باشد.

تحفه نطنز
تحفه نطنز

  از نگاه مردم نطنز تحفه این شهر شاه‌میوه یا گلابی نطنز بوده که بیشتر آن از روستای طامه نطنز که به آن روستای گلابی نطنز هم می‌گویند به دست می‌آید. این میوه در شهر نطنز با کیفیت عالی تولید می‌شود. 

نمونه ای دیگر از تحفه نطنز
نمونه ای دیگر از تحفه نطنز

آتشکده ساسانی نطنز

آتشکده نطنز یا چهارطاق نطنز بنایی است که متعلق به دوره ساسانیان بوده و بعد از تقریبا ۱۸۰۰ سال هم‌چنان بخشی از آن پابرجا است.در آن دوران آتش را به نماد پاکی و نشانی از وارستگی و قداست خداوندی مورد احترام و ستایش قرار می‌دادند و موبدان با افروختن آتش در این مکان مراسم دعا برگزار می‌کردند. 

تحفه نطنز  سامانه جامع گردشگری رستاک
آتشکده ساسانی نطنز عکس از رستاک

اگر تمایل داشتید در این شهر اقامت داشته باشید با تیم حرفه ای رستاک در ارتباط باشید . رزرو های مناسبی برای شما انجام می دهند .

معماری آتشکده

بقایای بنای چهارطاقی آتشکده نطنز روی سکویی به‌ ارتفاع حدود ۲٫۵ متر از زمین قرار گرفته است. در گذشته دو ستون شمالی به‌‌صورت منفرد و دو ستون جنوبی همراه با یک طاق قرار داشتند و چهارطاقی، محوطه‌ای در حدود ۱۲۲ متر را اشغال کرده است. از چهارطاق، چهار ستون آن روی دو سکو دیده می‌شود که یکی برفراز دیگری ساخته شده است.


معماری چارتاقی اتشکده نطنز
معماری چهارتاقی اتشکده نطنز

گردشگری در ایران طوری است که برخی شهر ها علیرغم داشتن جاذبه های فراوان ،مناسب تمام سنین نیست باید در کنار جاذبه های تاریخی ،جاذبه های تفریحی نیز برای بقیه سنین و مخصوصا کودکان ایجاد گردد. که برای این گروه خسته کننده نباشد و بزرگتر ها را کلافه نکنن مثل ما!!! که مجبور شدیم اینجوری مشغولشون کنیم!

مسیر نطنز
مسیر نطنز

درخت چنار دو هزار ساله

درخت چنار کهنسال مقابل مسجد جامع نطنز که اکنون تبدیل به بیش از ۲۰ درخت چنار شده ،در واقع درخت‌های فعلی ، پاجوش‌های درخت اصلی بوده است ، از پایه و ریشه ۲ هزار ساله برخاسته و این ۲۰ درخت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارند.

درخت چنار دو هزار ساله در نطنز
درخت چنار دو هزار ساله در نطنز

صنایع دستی در نطنز

یکی از ویژگی‌های بارز شهرستان نطنز، صنایع دستی آن مانند خراطی، آهنگری، قفل‌سازی، کلید سازی، گیوه بافی، سفال گری، سرامیک‌سازی و غیره است که از جمله آن‌ها، بیل نطنزی، قفل نطنزی و نعلبکی نطنزی در ایران شهره عام و خاص بوده و مشتریان ویژه خود را دارد.

سفال نطنز عکس از رستاک موزه نطنز
سفال نطنز عکس از رستاک موزه نطنز

چنانچه امکانات اقامتی و خدمات گردشگری در هر جای ایران دارید جهت ثبت رایگان به تیم پشتیبانی رستاک ارائه نمایید.


رستاک برای شما گردشگران در هر جای ایران امکانات و خدمات اقامتگاهی ارائه می دهد ،رستاک سابقه طولانی در تدارک سفر دارد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید