اسرار پل خواجو

0
3145
پل خواجو
پل خواجو در سال ۱۰۶۰ ساخته شده و دستور ایجاد آن را شاه عباس دوم صفوی داده بوده است.علت این هم که نام فعلی این پل امروزه خواجو است به این علت هست که محل قرار گیری این پل محله ی خواجو نام دارد

پل خواجو

پل خواجو در سال ۱۰۶۰ ساخته شده و دستور ایجاد آن را شاه عباس دوم صفوی داده بوده است.علت این هم که نام فعلی این پل امروزه خواجو است به این علت هست که محل قرار گیری این پل محله ی خواجو نام دارد.این پل تاریخی دارای عرضی برابر با ۱۲ متر و طولی بربار با ۱۳۳ متر می باشد. همچنین این پل دارای ۲۳ ستون در خود است. نام‌ پل‌ خواجو، تحريف‌ كلمه‌ «خواجه‌» است‌ كه‌ به‌ مناسبت‌ لقب‌ بزرگان‌ و خواجه‌هاي‌ عصر صفوی نام‌ گذاری شده‌ است‌.

 

اسرار پل خواجو  سامانه جامع گردشگری رستاک

قدمت پل

پل خواجو در سال ۱۰۶۰ هجری قمری، یعنی در زمان حکومت صفویان و به دستور شاه عباس دوم صفوی بنا شد. باستان‌شناسان بر این عقیده‌اند که این پل پس از تخریب پل دیگری مربوط به دوره‌ تیموری، به نام پل حسن بیگ و در جای آن ساخته شده است. از این رو آن را پل حسن بیگ و همچنین پل شاهی، شیراز و پل بابا رکن الدین (مسیر رفتن به مزار بابا رکن‌ الدین یکی از عرفای مشهور و خانقاه) نیز می‌نامیدند. اما امروزه به دلیل قرارگیری در محله‌ خواجو بدین نام شناخته می‌شود. تاریخ‌دانان بر این عقیده‌اند که شاه عباس دوم این پل را برای ارتباط بین دو محله‌ی دروازه ‌حسن آباد و خواجو  با راه شیراز و تخت فولاد ساخته است.

اسرار پل خواجو  سامانه جامع گردشگری رستاک
قدمت پل
قدمت پل
قدمت پل

نمونه معماری ایرانی در مالزی

پل پوترا طولانی ترین پل موجود در شهر زیبای پوتراجایاست که بلوار پوترا را به میدان پوترا متصل می نماید، طولش 435 متر می باشد .جنس پل از بتن و کاملا بهره گرفته از نوع معماری پل خواجوی اصفهان یعنی معماری ایرانی اسلامی است،

نمونه معماری ایرانی در مالزی
نمونه معماری ایرانی در مالزی

معماری پل

یکی ازاستفاده های جالب و چندگانه ای که از پل خواجو می شده این بوده که از آن به عنوان سد و بند هم استفاده می شده است.۲۴ دهانه ای که بر روی این پل وجود دارد همگی از مکعب هایی که به زیبایی تراش خورده و ساخته شده اند به وجود آمده است.در قسمت های میانی این پل خواجو در اصفهان سدهای چوبی ایجاد شده اند که برای مسدود کردن رودخانه ساخته شده اند.یکی از فایده هایی که پل خواجو برای شهر اصفهان داشته این است که از جمله پل هایی است که جریان آب را تنظیم می نموده و به خاطر وجود یک دریچه و دروازه بند در زیر قوس هایش، آب رودخانه را به خوبی کنترل می کرده است.

اسرار پل خواجو  سامانه جامع گردشگری رستاک

مصالح

در ساخت پل خواجو از مصالحی همچون: ساروج، سنگ و آجر استفاده شده است.پی‌های این پل هم با آب میانه خوبی دارد و به جای فرسایش با عبور آب تقویت و محکم‌تر می‌شود.

در ساخت پل خواجو از مصالحی همچون: ساروج، سنگ و آجر استفاده شده است.
در ساخت پل خواجو از مصالحی همچون: ساروج، سنگ و آجر استفاده شده است.

کارکرد های پل

 پل خواجو در گذشته نیز، تنها یک راه ارتباطی ساده نبوده؛ بلکه همواره مکانی برای خوش‌گذرانی و تفریح مردم به شمار می‌رفته است. در مراجع تاریخی به دفعات در مورد چراغانی کردن پل و برگزاری جشن در آن صحبت شده است. به عنوان نمونه در کتاب قصص الخاقانى تألیف ولی قلی بیگ شاملو که در رابطه با تاریخ مختصر صفویه نوشته شده، آمده است:«در سال ۱۰۶۰ هجری قمری که پل ساخته شد و به پل شاهى شهرت یافت؛ بعد از تعطیلات نوروز آن سال برحسب فرمان شاه عباس ثانى پل را آذین‌بندى و چراغان کردند و هر یک از غرفه‌‏هاى آن را یکى از امراء و بزرگان تزئین نمود و براى جشن مهیا گردید و شعراى مشهدى قصیده‏اى در ۴۵ بیت و نیز صائب تبریزى قصیده‏اى در وصف آن چراغانى و جشن سروده‏‌اند.»

کارکرد های پل  عکس از رستاک و تصویر دخترم پرنسا و عمو و مادربزرگش
کارکرد های پل عکس از رستاک و تصویر دخترم پرنسا و عمو و مادربزرگش

بیگلربیگی

در وسط پل خواجو، ساختمانی مخصوص ساخته شده است که معروف به بیگلربیگی است و در حال حاضر نیز وجود دارد. این بخش از پل، به عنوان اقامتگاهی موقت برای پادشاه صفوی و خانواده‌ی او به مجموعه اضافه شده است. در ساخت و تزئین طاق‌های این قسمت، از نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیری بهره گرفته شده که آن را نسبت به پل‌های دیگری که بر روی زاینده رود ساخته شده، خاص‌تر و زیباتر کرده است.

بیگلربیگی عکس از رستاک
بیگلربیگی عکس از رستاک

برخی از اسرار پل

  • نمای بالای پل خواجو
  • شیرهای سنگی پل خواجو
  • شمع های پل خواجو
  • نمائی از گنبد حرم امام رضا در پل خواجو
  • سر لوحه دهنه های پل خواجو
  • سقف های منحنی شکل پل خواجو ( طاق چشمه )
  • امضاء هنرمندان بر تخته سنگهای پل خواجو
  • نمادهای مردانه بودن پل خواجو
  • سنگ فرش های پل خواجو
  • حفره های روی پل خواجو
  • لبه ی راه پله پل خواجو
  • ملات مورد استفاده برای ساخت پل خواجو
پل خواجو عکس از رستاک من و پرسام
پل خواجو عکس از رستاک من و پرسام

نمای بالای پل خواجو

پل خواجو از نمای بالا مانند عقابی تیزچنگال بر روی رودخانه زاینده روز پرواز می کند.

ساختمان شاه نشین ( بیگلربیگی ) این پل دقیقاً در جایگاه سر عقاب و وسط پل خواجو قرارگرفته و از تزئینات و کاشی کاری فوق العاده ای در ساخت آن استفاده شده است، جالب است بدانید هنگامی که در سر عقاب می نشینید و نظاره گر عبور آب رودخانه از کنار خود می شوید احساس غرور و وقار سرتاپای شما را در بر خواهد گرفت.

اسرار پل خواجو  سامانه جامع گردشگری رستاک
نمای بالای پل خواجو

روایت شیرهای سنگی

در گوشه ضلع‌های شرقی پل خواجو دو شیر سنگی قرار دارد. بسیاری بر این باورند که این دو شیر سنگی نماد سپاهیان بختیاری است که با رشادتی مانند شیر از اصفهان و زاینده‌رود مراقبت می‌کنند. این شیرها که به زیبایی تمام حجاری شده‌اند هنوز هم چنان جذبه زیبایی دارند که وقتی در چشمانشان نگاه می‌کنی احساس می‌کنی که زنده‌اند و درخششی عجیب در چشمانشان است.بر روی بدنه این شیرها حرفی حکاکی شده است که می‌گویند ابتدای اسم سازندگانشان است.

روایت شیرهای سنگی
روایت شیرهای سنگی

شمع های پل

به طبقه پایین پل بروید و از لبه آن به صورت ۳۹ درجه نسبت به افق به پل نگاه کنید.آنگاه شمعی سه بعدی روبروی شما ظاهر می‌شود. این شمع که حاصل تلفیق جالب طاق‌های و دیواره‌های عقبی و جلویی پل است.به قدری زیبا و ظریف ساخته شده است که حتی اشک‌های حاصل از سوختنش هم به چشمتان خواهد آمد.

شمع های پل
شمع های پل

سقف های منحنی شکل پل خواجو ( طاق چشمه )

اگر دو شخصی، رو به روی یک ضلع بایستند و داخل این لبه ها به ارامی صحبت کنند میتوانند صحبت های یکدیگر را به آسانی شنیده و متوجه شوندب به همین دلیل آوازهایی که زیر پل خوانده می شود بسیار زیبا به گوش می رسند،.

سقف های منحنی شکل پل خواجو ( طاق چشمه )
سقف های منحنی شکل پل خواجو ( طاق چشمه )

قرینه های حیرت آور

در این پل از المان‌های بسیار و شبیه به هم استفاده شده است که در ترکیب با یکدیگر اثری خیره‌کننده را پدید می‌آورد. علی‌الخصوص اینکه با قرینه‌سازی چشم‌نوازی نیز همراه است که زیبایی این پل را به اوج خود می‌رساند. پل خواجو از نظر تزئینات نیز در اوج است و با کاشی‌کاری‌های ظریف و رنگارنگ در هر گوشه و کنار خود دیدنی‌های بسیار دارد.تمامی آثار هنری، علمی، مذهبی و فلسفی و مهندسی در تاریخ ایران حکایت از اعتقادات ایرانیان به پدیده ها و ساختار های متقارن و منظم دارد و انواع مختلفی از قرینه سازی از جمله تقارن انتقالی، تقارن انعکاسی، تقارن دورانی، تقارن مرکب و … در آنها استفاده شده است.

قرینه های حیرت آور
قرینه های حیرت آور

تناسب پل

در زیر پل ۲۱ تالار وجود دارند که با فاصله و جدا از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط یک فضای میانی به یکدیگر متصل می شوند. تناسب فضاهای میانی از لحاظ طول و عرض باعث شده تا فضایی لازم برای تامین نور و دیدن دو سوی پل ایجاد شود و تصویری جالب را پیش روی افراد قرار دهد.

تناسب پل
تناسب پل

امضاء هنرمندان بر تخته سنگهای پل خواجو یا نشانی دیگر؟

اگر بر روی هر تخته سنگ که نگاه کنید یک علامت خاصی وجود دارد، این علامت ها درواقع امضای هنرمندانی بوده که میبایست تخته سنگ خود را درجای معین قرار میداده اند. این کار دو مزیت عمده داشته است: اول آنکه پس از جای گذاری سنگها می توانسته اند بررسی کنند که همه قطعات در جای مناسب خود قرار گرفته است یا نیاز است برای رسیدن به اوج هنر و استحکام سازه قطعات جابجا شوند.

دومین مزیت نیز یادگاری تاریخی از هنرمندان آن زمان بر دل سنگهای تراشیده شده است.

امضاء هنرمندان بر تخته سنگهای پل خواجو یا نشانی دیگر؟
امضاء هنرمندان بر تخته سنگهای پل خواجو یا نشانی دیگر؟

مردانه بودن پل !

پل خواجو زمانی یک پل مردانه بوده و هیچ زنی حق عبور از آن را نداشته است.

مردانه بودن پل !
مردانه بودن پل !

سنگ فرش های پل خواجو

هنگامی که بر روی پل خواجو قدم میزنید قسمت هائی از سنگ فرش پل هنوز سالم مانده است.

اسرار پل خواجو  سامانه جامع گردشگری رستاک

تفریحات جانبی با لباس های محلی

برخی از اصفهانیهای خوش ذوق با لباس محلی تفریحاتی را برای مردم با ابتکار ایجاد کرده اند.

تفریحات جانبی با لباس های محلی عکس از رستاک
تفریحات جانبی با لباس های محلی عکس از رستاک

اقامت و خدمات گردشگری در اصفهان

رستاک اقامتگاه های خصوصی،هتل ها ،واحد های بومگردی و:

منازل استیجاری دارای مجوز در اصفهان را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهند .

از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید.،اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید.

در صورت نیاز به پشتیبانی با رستاک هماهنگ فرمایید.

رزرو آنلاین خودرو با راننده برای اولین بار از رستاک قابل انجام است.

رستاک بلیط های داخلی و خارجی ،قطار را با تخفیف ویژه برای شما فراهم می کند.

ویزای کشورهای توریستی را با نرخ مناسب از ما بخواهید.

با رستاک ایرانگردی را تجربه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید